title

بررسی اثر ورزش بر تثبیت و فراخوانی حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال در موش‌های سفید بزرگ آزمایشگاهی نر جوان

سعادتی, حکیمه ، ببری, شیرین ، احمدی اصل, ناصر ، مشهدی, محمد (1388) بررسی اثر ورزش بر تثبیت و فراخوانی حافظه در یادگیری اجتنابی غیرفعال در موش‌های سفید بزرگ آزمایشگاهی نر جوان. در: کنگره سراسری نقش ورزش در سلامت کودکان7-6 آبان ماه 1388, 6-7 آبان 1388, دانشگاه علوم پزشکی مشهد.

[img] Microsoft Word - نسخه چاپ شده
413kB

خلاصه فارسی

چکیده سلامتی مغز یکی از اهداف مهم در زندگی انسان‌ها است. جهت دست یافتن به این هدف ورزش می‌تواند کارساز باشد (1،2). این مطالعه با هدف تعیین اثرات ورزش کوتاه مدت و بلند مدت ترید میل بر یادگیری، تثبیت و فراخوانی حافظه در رت‌های جوان انجام گرفت. روش بررسی:در این تحقیق تجربی 50 رت نر نژاد ویستار با متوسط سنی 4-3 ماه به طور تصادفی به 5 گروه 10 تایی تقسیم شدند. گروه کنترل ابتدا در دستگاه اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه، 24 ساعت، 10 روز و 3 ماه بعد تست شدند. دو گروه ورزشی از رت‌ها در دستگاه تریدمیل با سرعت 17 متر در دقیقه برای 10 روز و 3 ماه، ورزش کردند و سپس توسط دستگاه اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه و 24 ساعت بعد تست گردیدند. دو گروه ورزشی دیگر جهت بررسی اثر ورزش در فراخوانی حافظه، ابتدا توسط روش اجتنابی غیرفعال آموزش دیده و 10 دقیقه و 24 ساعت بعد تست شدند. این گروه سپس در دستگاه تریدمیل مانند دو گروه ورزشی قبلی ورزش کردند. این گروه‌ها بعد از اتمام ورزش دوباره تست شدند. یافته‌ها:در اين مطالعه ورزش کوتاه‌مدت (10روز) و بلندمدت (3 ماه) قبل از آموزش، زمان تأخير را در یادگیری اجتنابی غیرفعال به طور معنی‌داری) 05/0(P< افزایش داد. اما ورزش کوتاه‌مدت و بلندمدت بعد از آموزش تأثير معنی‌داری بر زمان تأخير در مقایسه با قبل از ورزش جهت دستیابی به اثرات ورزش بر فراخوانی حافظه نداشت. نتیجه‌گیری:بنابرین می‌توان نتیجه‌گیری نمود که در مطالعه حاضر فعالیت فیزیکی و ورزش اثر مثبت بر تثبیت حافظه و یادگیری دارد، اما تأثير معنی‌داری بر فراخوانی ندارد. فاکتورهای مختلفی ممکن اثرات مفید ورزش در اعمال مغزی و یادگیری را میانجیگری کنند. مطالعات دیگر پیشنهاد کرده اند که فعالیت فیزیکی می تواند نوروژنزیس و پلاستیسیتی را در هیپوکامپ و فاکتورهای نوروتروفیک ، نوروترانسمیترها، فاکتورهای رشد و عروق زایی را در مغز افزایش داده و از این طریق باعث افزایش یادگیری و حافظه می شوند(3،4،5،6،7). این مطالعات می توانند نتایج مطالعه ما در مورد اثرات ورزش در افزایش یادگیری را حمایت کنند.

عنوان انگليسي

Study on effect of exercise on memory consolidation and retrieval in Passive avoidance learning in male young rats.

خلاصه انگلیسی

Background and Objective: Studies have revealed that maintaining brain health is an important public health goal, that physical activity or exercise can help us to achieve it (1,2). Present study was performed to determine the effects of short term and long term treadmill exercise on memory consolidation, learning and retrieval. Material and Methods: In this study fifty male Wistar rats with 3-4 months old were randomly divided in to five groups (n=10 in each group). Control group were trained in passive avoidance box and tested 10 min, 24 hr, 10 days and 3 months later. Two groups exercised in treadmill one hour at 17 m. min for 10 days and 3 months respectively and then trained in passive avoidance box and tested 10 min and 24 hr later. The other two groups first trained and tested 10 days and 24 hr later and then exercised in treadmill as same as another two groups, these groups tested after exercise. Results: Obtained results showed that short – term (10 days) and long – term (3 months) exercise before training by passive avoidance learning had significant (p<0.05) effects on memory consolidation. But no observed significant difference in latency time between before and after exercise in the exercised groups for assess effect of exercise in the memory retrieval. Conclusion: Our results showed that physical activity produced a significant enhancement on learning and memory consolidation but there were no significant effects on memory retrieval. Different factors may be mediated the beneficial effects of exercise in cognitive functions and learning. Other Studies suggest that physical activity can increase neurogenesis and plasticity in the hippocampus. In addition exercise can increase neurotrophic factors, neurotransmitters, growth factors and vasculature in brain (3, 4, 5, 6, 7). These studies support our results that exercise can increase learning in young rats.

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :حکیمه سعادتی
کلید واژه ها:ورزش؛ فراخوانی حافظه؛ تریدمیل؛ رت؛ یادگیری اجتنابی غیر فعال.
کلید واژه ها (انگلیسی):exercise, memory consolidation and retrieval, rat, passive avoidance learning
موضوعات :QT فیزیولوژی
کد شناسایی :1259
ارائه شده توسط : دکتر حکیمه سعادتی
ارائه شده در تاریخ :20 اردبهشت 1389 10:49
آخرین تغییر :07 اسفند 1391 11:17

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...