title

بررسي میزان رضایتمندي مراجعین از خدمات ارایه شده در اورژانس بیمارستانهاي اردبیل -1387

مظفری, ناصر ، دادخواه, بهروز ، محمدی, محمدعلی (1388) بررسي میزان رضایتمندي مراجعین از خدمات ارایه شده در اورژانس بیمارستانهاي اردبیل -1387. [ طرح تحقیقاتی]

[img] PDF - نسخه چاپ شده
محدود به فقط پرسنل سامانه

214kB

خلاصه فارسی

زمینه و هدف : رضایت به معنی خشنودی ،خوشحالی وقبولی یک واکنش شناختی وعاطفی نسبت به محیط است که بیمار بر آورده شدن نیازهایش را اعلام میدارد. استفاده از هر گونه خدمات که منجر به رفع نیاز مراجعین گردد رضایت محسوب میشود. رضایتمندی بیمار مفهومی است که امروزه در مراقبت های پزشکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و.هر سازمانی که ارایه دهنده محصول یا خدمتی به مردم است، می بایست بطور دائم نظرات مشترهای خود را بصورت بازخورد داشته باشد.تا نقایص آنها مشخص شده و برنامه های لازم برای اصلاح آن تدوین نماید. رضایت بیمار در فرایند مراقبت ودرمان نقش مهمی داشته واز شاخصهای مهم کیفیت ارائه خدمات وارزشیابی بیمارستانها می باشد . این اهمیت خصوصا برای بخشهای اورژانس مضاعف است بطوریکه کسب نمره ارزشیابی ودرجه بندی سایر بخشهای بیمارستانی منوط به اخذ امتیاز لازم بخش اورژانس می باشد.این مطالعه نیز با هدف تعیین رضایتمندی مراجعین از خدمات ارایه شده در اورژانس بیمارستانهای اردبیل در سال 1387 انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است .در این مطالعه با استفاده از فرمول حجم نمونه 452 نفر از مراجعین بالای 12 سال به بخش های اورژانس بیمارستان های اردبیل به صورت سهمیه ایی بر اساس آمار اعلامی از معاونت درمان دانشگاه برای هربیمارستان مشخص ودر شیفتهاو ساعتهای مختلف به شکل تصادفی انتخاب و در مورد رضایت از خدمات ارایه شده بابر پرسشنامه مورد پژوهش قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج: نتایج نشان داد 9/61 درصد مراجعین در کل از خدمات ارایه شده در اورژانس رضایتمندی خوب داشتند . بیشترین میزان رضایتمندی خوب ازامکانات پذیرش (7/ 73 ) درصد، نحوه ارایه خدمات پزشکی (8/73)درصد ، پرستاری(4/69)درصدو پاراکلنیک (5/27) درصد و بیشترین میزان نارضایتی به ترتیب بالا از عدم قبول بیمار قبل از پذیرش (6/55) درصد و تهیه دارو (5/57) درصد عدم آموزش وتوجیه بیمار توسط پزشک (6/51)درصد وعدم معرفی خود واموزش تغذیه ایی بیماران توسط پرستاران به ترتیب (3/72) و (5/82) درصد و،نامناسب بودن ارتباط پرسنل آزمایشگاه (84) درصد بوده است. نتیجه گیری : با توجه به یافته های حاصل از تحقیق ، لزوم توجه بیشتر به آموزش بیمار ، آموزش وارتقائ مهارتهای ارتباطی پرسنل درمانی وحفظ حریم بیمار وارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران اورژانس بیش از پیش احساس وپیشنهاد می شود.

عنوان انگليسي

The survey of patient,s satisfaction rate of emergency processing in hospitals of Ardabil 1387

خلاصه انگلیسی

Background and objective: patient,s satisfaction is a dominant or services is expected to receive feedback from it,s clients so as to determine the defects and design reformative measures. The aim of this survey was to determine patient,s satisfaction rate of emergency processing in hospitals of Ardabil 1387. Methods: This survey is a Cross-sectional study. In this study 452 patients hospitalized in Emergency wards of Ardabil hospitals were survied about their satisfaction Data collecting scale was a questionnaire which filled by interview. Collected data was analyzed by Spss softwire and descriptive statistics. Results: The finding indicated that 61/9% of the subjects were generally fine satisfied with the services. The greatest degree of satisfaction belonged to admission 73/7% and physicians 73/8% and nurse’s69/4% and paraclinic services 27/5%. Conclusions: According to the results of this study, the Emergency centers more attention is necessary for patient education also is recommended education and promotion of communication skills and privacy of patients.so promotioned quality care is neccacery to patients who reffered to emergency wards.

نوع سند : طرح تحقیقاتی
زبان سند : فارسی
وضعیت پروژه : اتمام یافته
مجری اصلی :ناصر مظفری
همکار طرح :بهروز دادخواه
تاریخ اتمام :19 اردیبهشت 1388
کلید واژه ها:رضایتمندی ، خدمات ارائه شده ، اورژانس
کلید واژه ها (انگلیسی):emergency processing - - satisfaction- patient
موضوعات :WY پرستاری
WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > گروه پرستاری
معاونت تحقیقات و فناوری > مديريت تحقیقات و فناوری و اطلاع رساني > طرح هاي تحقيقاتي اتمام يافته
کد شناسایی :1335
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :29 اردبهشت 1389 08:08
آخرین تغییر :01 تیر 1393 07:18

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...