title

بررسی برنامه آموزش پزشکی از ديدگاه فارغ التحصيلان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی اردبيل در سال 1383

عدالتخواه, حسن ، عابدی, علی ، حمیده خو, طرلان (1383) بررسی برنامه آموزش پزشکی از ديدگاه فارغ التحصيلان و کارورزان رشته پزشکی دانشگاههای علوم پزشکی اردبيل در سال 1383. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.




[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

667kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
62kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
272kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه : برنامه آموزشي مدون و كارآمد از اركان اساسي آموزش پزشكي مي باشد و در سالهاي اخير در اكثر دانشگاههاي پزشكي سراسر جهان اصلاحات و تغييراتي در برنامه آموزش پزشكي در حال شكل گيري است اين مطالعه با هدف بررسي كل برنامه آموزش پزشكي از ديدگاه فارغ التحصيلان و كارورزان رشته پزشكي و همچنين نظرسنجي از پاسخگويان در مورد يك سري تغييرات پيشنهادي صورت گرفته است. روش تحقيق : در اين مطالعه توصيفي – مقطعي روش نمونه گيري سرشماري و ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه اي شامل 6 سوال در مورد اطلاعات دموگرافيك و 170 سوال مربوط به برنامه آموزش پزشكي بود. روايي پرسشنامه با روايي محتوا تاييد شد. اطلاعات بدست آمده كد گذاري شده و سپس با استفاده از نرم افزار SPSS آناليز گرديد. نتايج : در مجموع 70 نفر كارورز و 12 نفر پزشك عمومي فارغ التحصيل از دانشگاههاي اردبيل در اين طرح شركت داشتند.ازنظر مناسبت حجم دروس ارائه شده در دوره پزشكي درس بيوشيمي در مقطع علوم پايه بيش از حد نياز و دروس بافت شناسي تئوري و جنين شناسي در مقطع علوم پايه ، فارماكولوژي ، پاتولوژي اختصاصي عملي ، آمار و روش تحقيق ، بخشهاي قلب ، راديولوژي و اورژانس در مقطع باليني كمتر از حد نياز ارزيابي شدند و همچنين مدت بخش زنان و زايمان براي آقايان نيز بيش از حد نياز ارزيابي شد. براساس اين تحقيق اكثريت پاسخگويان با اضافه شدن دوره هايي جديد با مقاطع مختلف پزشكي موافق بودند. اكثريت پاسخگويان با اعمال تدابيري براي ايجاد ارتباط بين علوم پايه و باليني موافقت داشتند. در مورد فواصل امتحانات جامع نيز اكثريت موافق برگزاري هر سه ماه يكبار بودند. نيمي از پاسخگويان بصورت تشريحي نظرات ديگري علاوه بر موارد ذكر شده در پرسشنامه ارائه نمودند، كه آنها نيز مورد جمع بندي قرار گرفته و به عنوان نتايجي كه زمينه تحقيقات بعدي باشند ارائه شدند. بحث : نتايج اين طرح نشانگر اين موضوع است كه برنامه‌آموزش پزشكي تئوري پاسخگوي نيازهاي دانشجويان اين رشته نمي باشد و آنها در بسياري از قسمتهاي اين برنامه خواستار تغييراتي اساسي مي باشند.

عنوان انگليسي

Assessment of the medical education curricullum from view points of medical interns and graduates in Ardebil Universities Medical Sciences, 1383.

خلاصه انگلیسی

Introduction : Codified and efficient educational program is one of the most important parts of the Medical education. Today most of the world Medical schools are going to reform and improve their own Medical education, by the supervision of international Medical education institutes.Our study`s goal was assessment of Medical interns and graduates opinions about Irans Medical education curricullum. We asked them about some new changes in Medical eduction, too Materials and Methods : It was a descriptive- cross sectional study with a multiple-choice questionnaire.There was 6 Demographic question and 170 question about Medical curricullum. After determination of content validity, the questionnaire was distributed a mong all of the Medical interns of teaching hospitals in Ardebil city and some of Ardebil`s Medical schools graduates who were available.Then data was analazed by SPSS statistic Method. Results: 70 of samples were Medical interns and 12 were General practitioners (garduate from Ardebil`s Medical schools, including Islamic Azad university) Most of them belived that the number of Biochemistry credits in basic sciences course is more than needed for a physition. Their assessment was less than needed about the number of credites in theorical Histology, Emberiology in basic sciences course and in pharmacology, pratical Basic pathology (Disease organ systoms), Biostatistics, and cardiology , Radiology and emergency ward, in clinical course. From view point of respondents, the gynechology ward is more than needed for male medical students. According to this survey most of respondents agree with adding some new courses to Medical education curricullum.Most of them agree about making relation between Basic sciences course and clinical sciences course.Most of Respondents blieved that, it`s better to change intervals between universal examinations (Basic Siences and Preinternal) examinations from each 6 month to each 3 month.Half of the respondents explain more attitudes about Medical education, we analysed these data too. Conclusion : Results show that present Medical education curricullum can not respond to all requirments for Medical student,s and they agree with reforming Medical education curricullum.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :حسن عدالتخواه
استاد مشاور :علی عابدی
نگارنده :طرلان حمیده خو
اطلاعات اضافی :شماره پایان نامه : 0162
کلید واژه ها:برنامه آموزش پزشكي - كارورزان - فارغ التحصيلان
کلید واژه ها (انگلیسی):Medical education curricullum, Medical interns, Medical graduates
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش فیزیولوژی
دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :161
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :13 مهر 1388 10:39
آخرین تغییر :16 آذر 1391 08:56

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...