title

مقایسه تاثیر روشهای آموزش حضوری و غیرحضوری رابطان و کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران

حمیدزاده اربابی, یوسف ، نعمتی, علی (1389) مقایسه تاثیر روشهای آموزش حضوری و غیرحضوری رابطان و کارکنان بهداشتی بر آگاهی مادران و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران. [ طرح تحقیقاتی]

متن کامل

[img]
پیش نمایش
PDF
564kB

خلاصه فارسی

مقدمه و هدف: بکار گیری راهکارهای مناسب برای بهبود الگوی تغذیه ای در صدر اولویتهای بهداشت تغذیه ای قرار دارد. یکی از این راهکارها، آموزش بهداشت تغذیه می باشد. انواع آموزشها به مادران ارایه می گردد اما تاثیر این آموزشها کمتر مورد ارزیابی واقع شده است. این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه تاثیر روشهای آموزش حضوری و غیرحضوری کارکنان و رابطان بهداشت بر آگاهی مادران از تغذیه شیرخوار و تغییرات آنتروپومتریک شیرخواران آنان انتخاب و اجرا گردید. روش کار: این طرح یک مطالعه شبه تجربی بود. در این طرح، تاثیر روش آموزش حضوری مشتمل بر آموزش چهره به چهره و آموزش غیرحضوری با استفاده از یک کتابچه آموزشی توسط کارکنان و رابطان بهداشتی شهر اردبیل مورد بررسی قرار گرفت. جامعه پژوهشی ما مادران و کودکان شیر خوار زیر 6 ماه آنان بودند که در سه ماه آخر سال 1387 و سه ماه اول سال 1388 به مراکز بهداشتی درمانی شهر اردبیل مراجعه کرده بودند. در این مطالعه، تعداد 303 نفر از 16 مرکز بهداشتی بصورت تصادفی ساده بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه دارای اعتبار و روایی بود. مداخله آموزشی به روش حضوری و غیر حضوری بر اساس برنامه از قبل تعیین شده اجرا و پس از 2 ماه، سنجش مجدد انجام گرفت. یافته های این تحقیق در نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین سن مادران 9/26 با انحراف معیار 8/5 بود، حدود 90% مادران خانه دار، حدود 75% از مادران فقط از شیرخودشان استفاده می کنند و حدود 3% خانمها فقط از شیر خشک استفاده می کنند. بیشترین اطلاعات خانمهای شیرده به ترتیب از طریق کارکنان و رابطان بهداشتی کسب شده بود. یافته های این تحقیق با استفاده از آزمون ANOVA نشان داد که روش اموزش حضوری کارکنان نسبت به غیر حضوری کارکنان و حضوری و غیر حضوری رابطان بهداشت موثر تر بوده و اختلاف میانگینها در چهار روش معنی دار بود(P<0/05). اختلاف معنی داری بین سطح دانش تغذیه آنها در مورد تغذیه کودکان قبل و پس آموزش مشاهده شد( p< 0.05). بین روشهای آموزش و سطح آگاهی بعد از آموزش تفاوت معنی داری وجود داشت( p< 0.05). اختلاف آماری معنی داری بین قد و وزن قبل از آموزش و پس از آموزش مشاهده گردید( p< 0.05). نتیجه گیری: هر چند آموزش حضوری کارکنان از بقیه موثرتر بود ولی هر چهار روش در افزایش آگاهی و تغییرات آنتروپومتریک موثر بود لذا پیشنهاد می گردد که انواع آموزشها بکار گرفته شود تا آگاهی و رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و پیشگیری کننده از سوء تغذیه کودکان بهتر گردد اما به آموزش چهره به چهره کارکنان بیشتر توجه شود.

عنوان انگليسی

Comparing the effect of presence and distance education methods by health staffs and health volunteers on knowledge of mothers feeding their infants and infant anthropometric changes

خلاصه انگلیسی

Introduction: applying strategies to improve the nutritional pattern in early nutritional health are priorities. One of this strategies, is Nutrition health education. Types of training offered to mothers, but less impact training has been assessted. This study aimed and selected and were implemented to determine and compare the effect of presence and distance education methods by health staffs and health volunteers on knowledge of maternal related to infant nutrition and anthropometrics pattern. Methods: The project was a quasi-experimental study. In this plan, the impact of in-person training methods including face to face training and distance education by using a training manual by health staff and health volunteers of Ardabil health centers was investigated. Our research population were mothers and under 6 months of their infants that referred in the last three months of 1387 and the first three months of 1388 to Ardabil city health centers. In this study, the number of 303 mothers from 16 health center as random samples were selected and studied. Data gathering tool was a questionnaire that has Reliability and validity. In this study, 303 mothers with children under 6 months of different health care centers of Ardabil were studied. Reliability and validated of a questionnaire was used for data gathering. Educational intervention program was done and after two months was re-evaluated. Data were analyzed by spss and Epi-info soft wares. Results: The results showed that the mean maternal age of mothers was 26/9±5/8 . Approximately 90% of mothers were housewives, about 75% of mothers use self breast feeding and only 3% of them used Milk formula. More information lactating women, respectively, through the health staffs and health volunteers had won. The findings of this research by using of ANOVA test showed that the methods of training employees toward non-attendence was more . average difference in the four methods was significant (P<0/05). Significant difference was observed between nutritional knowledge about feeding their children before and after training (p <0.05). Nutrition education to mothers significantly increased their level of knowledge about how to feed children after training (p<0.05). Between methods of education and awareness after training there was a significant difference (p<0.05). Significant difference was observed between height and weight before training and after training (p<0.05). The findings of this research showed that nutritional education to mothers has positive effect on incremental growth charts of height and weight percentile infants(P). Nutrition education to mothers significantly increased their level of knowledge about how to feed children after training (p<0.05). Conclusion: Although staff training in person was more effective than others, but all four methods to increase awareness and changes in anthropometric was effective. Combination of presence and non-presence education can be used to better of knowledge and health promoting behavior and preventive child nutrition. But face to face is better for training to be considering.

نوع سند : طرح تحقیقاتی
زبان سند : فارسی
وضعیت پروژه : اتمام یافته
مجری اصلی :یوسف حمیدزاده اربابی
همکار طرح :علی نعمتی
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش حضوری ، آموزش غیر حضوری(کتابچه) ، مادران شیرده ، شیرخواران ، آنتروپومتریک ، اردبیل
کلیدواژه ها (انگلیسی):Methods of education , mothers , infants , anthropometric , Ardabil
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت

WD بیماریهای تغذیه و متابولیکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش تغذیه
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت محیط
معاونت تحقیقات و فناوری > مديريت تحقیقات و فناوری و اطلاع رساني > طرح هاي تحقيقاتي اتمام يافته
کد شناسایی :1666
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :05 مهر 1389 06:08
آخرین تغییر :28 مرداد 1392 13:03

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...