title

آموزش مشاركتي در مامايي

ایوان بقاء, ریحانه ، یاوری کیا, پریسا ، ستارزاده, نیلوفر (1385) آموزش مشاركتي در مامايي. در: همایش سراسری آموزش بالینی در پرستاری و مامایی, 16و17 آبان ماه 1385, تالار علامه طباطبایی دانشکده پرستاری و مامایی تبریز .

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
1MB

خلاصه فارسی

مقدمه: حرفه مامايي و آموزش آن به طور پيچيده اي در هم آميخته است. براي تربيت ماماهاي با تجربه و داراي دانش كافي ضروري است كه دانشجويان مامايي در محيط هاي آموزش باليني خود، دوشادوش ماماهاي با تجربه كار كنند تا مهارت و تجارب لازم را كسب كنند. در آموزش رايج مامايي يك دانشجو آگاهي كمي را از زايمان به عنوان يك رويداد طبيعي زندگي فرا مي‌گيرد چون اغلب پزشكان اين روند را هدايت مي‌كنند. در حاليكه در تعريف كميته بين المللي مامايي عنوان شده است كه ماما بايد به طور مستقل در امر زايمان طبيعي و ارائه خدمات مامايي فعاليت كند و نه پزشك. در آموزش مشاركتي مامايي، مادر بايد در مركز رويداد زايمان قرار گيرد‍‍ لذا بهتر است خدمات مامايي مادر- محور به جامعه ارائه شود و ماما به عنوان يك فرد حرفه اي اصلي در اولين سطح مشاركت بين ماماها و زنان آورده شود كه نتيجه اش انتقال قدرت از پزشك يا ماما به مادران و نيز حمايت از ماما بجاي حمايت از پزشك است. در اين مقاله مروري ما قصد داريم دو استراتژي براي آموزش مشاركتي مامايي در كشور نيوزلند و انتاريو كانادا را شرح دهيم. هر دو كشور در ده سال گذشته استقلال حرفه مامايي را احياء كرده اند و برنامه هاي آموزش مامايي كه بر استقلال مامايي تاثير گذاشته اند را توسعه داده اند. اصل مشاركت ارتباط و مذاكره است. ماما دانش، مهارتها و تجربه خود را در اختيار مادر قرار مي‌دهد و مادر اطلاعاتي در مورد خود، خانواده، نيازها و آرزوهايش از حاملگي و زايمان را مطرح مي‌نمايد. مشاركت، انتقال قدرت از پزشك يا ماما به مادران است. نيوزلند و انتاريو يك ارتباط يك به يك ماما-مادر، تداوم مراقبت، انتخاب آگاهانه و با كسب رضايت مادر، فعاليت مامايي مستقل و تمركز بر طبيعي بودن حاملگي و زايمان را عرضه مي‌نمايند. براي توسعه حرفه نوين مامايي در اين دو كشور، يك سيستم جديد براي آماده كردن ماماها جهت ثبت نام در مامايي بوجود آمده است كه در اصل مقاله شرح داده شده و پيشنهادات مفيد(مانند: کاربرد چنین طرحی در نهادینه کردن نقش ماما در سیستم ارجاع که در حال حاضر در کشورمان در دست اجراء می باشد.) عرضه گرديده است.

عنوان انگليسي

Partnership Education in Midwifery

خلاصه انگلیسی

Introduction: Midwifery practice and midwifery education are in extricably intertwined. To prepare the midwife of the future it is necessary to offer her an education that provides her with the knowledge and skills necessary to practice safely and effectively. To do this it is essential that the student midwife can work alongside more experienced midwives who work in the model that she is being taught. In this review study we intend to explain two strategies of partnership midwifery education in New Zealand and Ontario, Canada. Both counties have experienced resurgence in autonomous midwifery over the last ten years and have developed midwifery education programmes that reflect this midwifery autonomy. Fundamental to partnership is communication and negotiation. The midwife brings her knowledge, skills and experience, and the woman brings knowledge of herself, her family and her needs and wishes for her pregnancy and birth. Partnership involves a shift of power from the doctor or midwife to the woman. New Zealand and Ontario offer a one-to one midwife: woman relationship, continuity of care, informed choice and consent, autonomous midwifery practice and a focus on the normalcy of pregnancy and childbirth. In developing a new midwifery profession both of the countries have developed a new system for preparing midwives for registration which is explained in full paper and offered useful recommendations

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (سخنرانی )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :ریحانه ایوان بقاء
کلید واژه ها:آموزش - ماما - مشارکت
کلید واژه ها (انگلیسی):education - midwife - Partnership
موضوعات :WQ مامایی > WQ.18 آموزش مامايي
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > گروه مامایی
کد شناسایی :2309
ارائه شده توسط : خانم ریحانه ایوان بقاء
ارائه شده در تاریخ :14 اردبهشت 1390 09:58
آخرین تغییر :09 اسفند 1391 12:54

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...