title

بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی ، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388

ایوان بقاء, ریحانه ، مشعوفی, مهرناز ، حسینی آهق, میر محمد ، وکیلی, زهرا ، محمودی کلی, مریم ، شهریور, فریده (1389) بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی ، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388. مجله سلامت و بهداشت اردبیل ــ 1 (3). ص.ص.57-66. شاپا 2228-7183

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
250kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/health/artic...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: کم‏ خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع‏ترین کمبودهای تغذیه‏ای در سراسر جهان و از عمده ‏ترین مسائل بهداشت همگانی در کشورهای توسعه ‏یافته و در حال توسعه بویژه در میان کودکان و زنان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم‏ خونی فقر آهن انجام شده است. روش کار: این مطالعه بصورت نیمه تجربی‏- مداخل ه‏ای، بر روی 600 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری داده‏ها، پرسشنامه ‏ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سئوالات سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بود، که قبل و 8 هفته بعد از مداخله (آموزش بصورت سخنرانی، بحث و توزیع پمفلت در مورد کم‏ خونی فقر آهن) توسط دانش آموزان تکمیل و سپس دو گروه (نتایج پیش آزمون و پس آزمون) با هم مقایسه شدند. داده‏ها با استفاده از نرم‏ افزار آماریSPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ‏ها: نتایج مطالعه اختلاف آماری معنی‏داری بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه بعد از مداخله نشان نداد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که شغل و تحصیلات پدر جزو عوامل پیشگویی‏ کننده بودند. نتیجه‏ گیری: بر اساس یافته‏ های این پژوهش، اجرای برنامه آموزشی بلند مدت و استفاده از روش‏های مختلف آموزش بهداشت بخصوص آموزش‏های رسانه‏ای، برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با آنمی فقر آهن پیشنهاد می‏شود.

عنوان انگليسی

The Effect of education on knowledge , Attitude & Practice of Mid - School Girls on Iron - Deficiency Anemia in Khalkhal in 2009

خلاصه انگلیسی

Background & objectives:Iron deficiency anemia (IDA) is one of the most common nutritional deficiencies in the world and an important public health problem in developing countries , especialy among children and women. the objective of this research was determination of the effect of education on knowledge , attitude & practice (KAP) of mid - school girls about iron deficiency anemia. Methods:In this quasi experimental study ,600 mid - school students were randomly selected and divided in two groups( 300students each group ).data were collected by a questionaire. a pre - test was taken for each group and 8weeks after intervention (implementation of learning by lecture ,discussion and distributing pamphlet) ,a post test was taken. Data were analyzed by descriptive and inferential statistic using SPSS 11.5/win. Results:Findings indicated no statistically significant difference between KAP among two groups after intervention. Logistic regression test showed that ,father's education and job title were predictive factors. Conclution:Implementation of longer period of educational programs and applying new educational methods to improve student's KAP on IDA is recommended.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :ریحانه ایوان بقاء
نویسنده مسئول :مهرناز مشعوفی
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش - آگاهی - نگرش - عملکرد - کم خونی فقر آهن
کلیدواژه ها (انگلیسی): Education - Knowledge - Attitude - Practice - Iron Deficiency Anemia
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی

دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :2427
ارائه شده توسط : آقای محمد حسینی آهق
ارائه شده در تاریخ :05 تیر 1390 08:40
آخرین تغییر :07 مهر 1393 07:00

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...