title

بررسی وضعیت محیط آموزشی بخش های اصلی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان کارورز و کارآموز براساس مدل DREEM

فولادی, نسرین ، علیمحمدی, حسین ، برقی, امیر (1390) بررسی وضعیت محیط آموزشی بخش های اصلی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان کارورز و کارآموز براساس مدل DREEM. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.




[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
94kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

223kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

5MB

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: استفاده از الگوی (Dundee Ready Education Environment Measure) DREEM به عنوان ابزار تشخیصی برای بررسی مشکلات درسی و نیز اثر بخشی تغییر در آموزش و شناسایی تفاوت محیط واقعی با محیط مطلوب به کار می رود. این ابزار فضای محیط آموزشی و یادگیری را اندازه می گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی نظرات کارورزان و کارآموزان چهار بخش اصلی بالینی در چهار بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد محیط آموزشی بود. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی با استفاده از ابزار استاندارد DREEM در چهار بخش اصلی بالینی (داخلی، کودکان، جراحی و زنان) در چهار بیمارستان دانشگاه (امام خمینی ره، بوعلی، فاطمی و علوی) انجام شد. پرسشنامه ای 50 سوالی در پنج حیطه یادگیری، استادان، درک دانشجو از توانایی علمی خود، فضای حاکم بر محیط آموزشی و درک دانشجو از شرایط اجتماعی خود میان کارورزان (102 نفر) و کارآموزان (140 نفر) که در طول زمان مطالعه در بخش های مورد بررسی بودند توزیع شد. داده های حاصل توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین امتیازات کسب شده در پنج حیطه 02/73 از مجموع 200 امتیاز محاسبه شد که گرایش بیتشر به سمت منفی را نشان می دهد. میانگین حیطه های پنج گانه تفاوت معنی داری را نشان نداد. نظرات دو جنس فراگیران تفاوت معنی دار نشان نداد. نظرات کارآموزان نسبت به کارورزان در حیطه ی آمادگی تحصیلی دانشجو بهتر بود و در بقیه حیطه ها تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: محیط آموزشی بخشهای بالینی در دانشگاه با گرایش بیشتر به سمت منفی و نامطلوب ارزیابی شد. توجه بیشتر به آموزش در رعایت اصول طراحی آموزشی و ایجاد فضای مناسب آموزشی به منظور یادگیری بهتر دانشجو، ضروری است و از الگوی DREEM برای پایش و سنجش اصلاح و تغییر در برنامه می توان استفاده کرد.

عنوان انگليسي

Survey the educational environment of main clinical wards in educational hospitals affiliated to Ardabil university of medical sciences based on DREEM model

خلاصه انگلیسی

Introduction: DREEM (Dundee Ready Education environment Measure) model is used as a diagnostic tool for assessing educational problems and effectiveness of educational changes as well as identifying the difference between real and optimum environments. This tool measures the teaching and learning environment. The aim of this study was to investigate the viewpoints of intern and Extern of four main clinical wards in four main hospitals of Ardabil University of Medical sciences about the educational environment. Methods: This descriptive cross – sectional study was performed in four main clinical wards (internal medicine, pediatrics, surgery, and gynecology) of four university hospitals (Emam Khomeyni, Bon Ali, Fatemi, Alavi). The DREEM questionnaire was used as a standard tool. The fifty item questionnaires including five domain of learning, teachers, student’s perception about her/his scientific capability, the climate dominating the educational environment and student’s perception about his / her social status were distributed among interns (n = 102) and Externs (n = 140) . Data was analyzed by spss soft ware. Results: The mean of the achieved score in 5 domains was 73.02 out of 200 which was considered as negative comparing the mean of 5 domains showed no significant difference. The viewpoints of two genders of learners showed no significant difference. Extern’s viewpoints differed significantly from intern’s viewpoints in student’s perception about her/his scientific capability domain. The total score showed no significant difference of four main clinical wards. Conclusion: The educational environments of clinical wards were evaluated as almost undesirable It is essential for educational department of medical faculty to place more efforts on observing principles of structure design and create an appropriate educational environment in order to provide a better learning for students. DREEM model be used for monitoring and assessing modify actions and changes made in educational programs

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :نسرین فولادی
استاد مشاور :حسین علیمحمدی
نگارنده :امیر برقی
اطلاعات اضافی :شماره پایان نامه: 0375
کلید واژه ها:الگوی DREEM ، بخش های اصلی بالینی ، محیط آموزشی ، فراگیران
کلید واژه ها (انگلیسی):DREEM model , Major clinical wards , Educational environment
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش میکروبیولوژی
کد شناسایی :2656
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :03 مهر 1390 12:49
آخرین تغییر :31 خرداد 1393 07:45

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...