title

بررسي نظرات دانشجويان مامايي دانشكده پرستاري- مامايي اردبيل نسبت به مزاياي استفاده از csc

مصطفی زاده, فریده ، کهنمویی, فریبا ، مشعوفی, مهرناز ، اسدزاده, فيروزه (1390) بررسي نظرات دانشجويان مامايي دانشكده پرستاري- مامايي اردبيل نسبت به مزاياي استفاده از csc. مجله سلامت و مراقبت ــ 13 (2). ص.ص.36-44. شاپا 2228-6799

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
140kB

خلاصه فارسی

شكل سنتي آموزش باليني تا حد زيادي بر اساس روش استاد- شاگردي بوده و به خوبي مشخص است كه استفاده از اين روش ها تمام مهارتها را بطور موثر به دانشجويان ياد نمي دهد و اين امر خصوصاً در مورد دانشجويان باليني صدق مي كند. مركز مهارتهاي باليني (clinical skills center) فرصتي را فراهم مي آورد تا دانشجويان با استفاده از انواع وسايل كمك آموزشي و مدل و مانكن ها بتوانند مهارتهاي باليني و ارتباط خود را در محيطي آرام و كنترل شده افزايش دهند. هدف از اين پژوهش بررسي نظرات دانشجويان مامايي اردبيل در مورد مزاياي استفاده از اين مركز مي باشد. روش پژوهش: پژوهش فوق يك مقاله توصيفي- مقطعي مي باشد كه بررسي دانشجويان مامايي دانشكده پرستاري- مامايي اردبيل (39نفر) كه تجربه آموزش باليني در CSC را داشتند انجام شده است (سال 1388). ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافيك و 14 سوال در مورد مزاياي استفاده از مركز مهارتهاي باليني بود كه سوالات بر اساس مقياس ليكرت نمره گذاري شدند(از 5 تا 1). نتايج بعد از جمع آوري داده ها توسط نرم افزار اماري spss و آزمونهاي آماري- توصيفي مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج: يافته هاي پژوهش نشان داد ندكه 8 نفر از دانشجويان مامايي ورودي 85 (7/66%) نسبت به مزاياي CSC نظركاملاً موافق و 6 نفر از دانشجويان ورودي مامايي 86 (9/46%) نسبت به مزاياي CSC نظر موافق داشتند. مقايسه ميانگين نمره دانشجويان ورودي 85 (25± 88) و 86 (38± 82) معني دار نبود. نظرات دانشجويان دو ورودي در مورد اين كه تمرين در CSC قدرت برقراري ارتباط را افزايش مي دهد(04/0) و همچنين تمرين در CSC آزموش كاربردي اخلاق حرفه اي را ارتقا مي دهد معني دار (P< 0.01) ولي در بقيه سوالات در دو گروه مامايي اختلاف معني دار نبود. بحث و نتيجه گيري: نتايج پژوهش فوق نشان داد كه استفاده از مركز مهارتهاي باليني در آموزش باليني و ارتقاء سطح آن مفيد است بعبارت ديگر بهتر است دانشجويان مامايي (و حتي ساير رشته هاي باليني) قبل از ورود به محيط واقعي باليني در اين مركز تحت آموزش قرار گيرند براي رسيدن به اين هدف برنامه ريزي مناسب توسط دست اندركاران آموزش باليني از اهميت خاصي برخوردار خواهد بود.

عنوان انگليسي

Midwifery students views on the benefits of using clinical skills center

خلاصه انگلیسی

Abstract Background: Clinical skills center provides an opportunity for students to increase their clinical skills and communication in a calm and controlled environment using a variety of teaching aids and models. The purpose of this study is to survey the midwifery students’ opinion about the benefits of this center in Ardabil. Methods: This study is a descriptive cross-sectional study on the midwifery students (n=39) of Nursing – Midwifery Faculty in Ardabil, who have had the experience of clinical education at Clinical Skill Center Data was collected by a questionnaire including demographic information and 14 questions about the characteristics and advantages of the two sections of the Clinical Skills Center, which were graded (from 5 to 1) based on the Likert scale, Results were analyzed using spss statistical software and statistical tests. Results: Results showed that students of midwifery entering in 1385 (66.7 %) totally agreed and 6 students of midwifery entering 1386 (46.9%) agreed with the benefits of clinical skills center. The mean score for 1385 students, (88 ± 25) and 1386 students (82 ± 38) was not meaningful. All of these students’ idea about the fact that practicing in Clinical Skill Centerincreases the ability of communication (0/04) and that training in Clinical Skill Centerboosts practical training of professional ethics was meaningful (P<0.01). But in the rest of the questions there was no meaningful difference in the two midwifery groups Conclusions: The results showed that the use of Clinical Skill Centerin clinical education and clinical skills is helpful for improving the midwifery students’ (and even other clinical fields) skills. In other words; midwifery students should train in this center before entering the actual clinical environment. To achieve this goal, proper planning by those involved in clinical education will be important.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :فریده مصطفی زاده
نویسنده مسئول :فریبا کهنمویی
کلید واژه ها:مركز مهارتهاي باليني - دانشجويان مامايي - نظرات
کلید واژه ها (انگلیسی):Midwifery students - clinical skill center
موضوعات :WQ مامایی > WQ.18 آموزش مامايي
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه بیهوشی، زنان و زایمان
دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش فناوري اطلاعات سلامت
دانشکده پرستاری و مامایی > گروه مامایی
کد شناسایی :3020
ارائه شده توسط : خانم فریده مصطفی زاده
ارائه شده در تاریخ :18 بهمن 1390 10:51
آخرین تغییر :01 تیر 1393 07:44

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...