title

تجارب دانشجويان کارشناسي پرستاري از کارآموزي در بخش روانپزشکي

کریم اللهی, منصوره (1391) تجارب دانشجويان کارشناسي پرستاري از کارآموزي در بخش روانپزشکي. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing ــ 19 . ص.ص.738-745. شاپا 1365-2850

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
91kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-...

خلاصه فارسی

مقدمه: پرستاری رشته اي مبتني بر عمل است و کار بالینی نقش عمده اي در توسعه مهارتهای پرستاری دارد . کار بالینی دانشجویان را ملزم میسازد که ياد بگیرند چگونه در محیط بالینی به عنوان فرد حرفه اي عمل کنند. از طرف دیگر تجربیات پرستار نقش اساسی در پیشرفت مداخلات و تمايز مداخلات وی از دیگر افراد دارد. موقعیت های کسب تجربه، زمینه زندگی پرستار و معلومات شخصی از دیگر موارد حائز اهمیت در مراقبت از بیماران است. مطالعه در زمینه تجربه گروه های پزشکی در بخش روانپزشکی نشان مي دهد این تجربیات در دستیابی به پیشرفت های جدید در علم روانپزشکی و تعيين آينده این علم از اهمیت زيادي برخوردار است. دانشجویان گروههای پزشکی جهت کسب تجربه اقدام به طرح سوالات مختلف کرده و امیدوارانه به فعالیت ها و مداخلات خود در بخش روانپزشکی ادامه مي دهند و این تجربیات آن ها را به حوزه های مختلف این علم و توسعه آن هدایت مي کند .تجارب بالینی در مورد بیماران روانی باید توسط خود پرستار کسب شود. همچنین فرآیند درمانی در بیمارستان های روانپزشکی مي تواند تحت تاثیر تجارب و احساس فردی پرستار در امر درمان نيز باشد. مطالعات کيفي در زمینه ساختار فردی و شخصیتی پرستاران میتواند چارچوب مناسبی را براي توصیف ادراک آن ها از فعالیت های بالینی در بخش روانپزشکی فراهم کند. با توجه به اینکه در بررسی متون مشاهده شد که هیچ مطالعه اي در زمینه تجربه بالینی در استان اردبیل انجام نشده است. از طرف دیگر به جهت وجود مشکلات فراوان در آموزش بالینی ، غير قابل پیش بيني بودن وقایع در محیط بالینی ، نياز به بهبود برنامه آموزش پرستاري و توجه به این حقیقت که ارزشيابي برنامه هاي آموزشی يک فعالیت مستمر و پوياست، این مطالعه با هدف تعيين تجارب دانشجویان کارشناسی پرستاري از کارآموزي در بخش روانپزشکی از طریق مطالعه پدپده شناسي انجام میگیرد. مواد و روشها: مطالعه حاضر يک مطالعه پدیده شناسي است. جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی پرستاري دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1387 است که در زمان مطالعه مشغول به تحصیل بودند. نمونه گيري بصورت هدفمند انجام شده و معيار ورود دانشجویان در مطالعه به اتمام رساندن کارآموزي، داوطلب بودن براي مصاحبه و نداشتن تجربه کار بالینی بعنوان پرسنل پرستاري یا کار دانشجوئی بود. با توجه به اینکه حجم نمونه در مطالعات پدیده شناسی کوچک است لذا در این بررسی تعداد شرکت کنند گان محدود و تا زمان دستیابی به اشباع اطلاعات مورد نياز خواهد بود. برآورد میشود حجم نمونه 20 نفر باشد. روش گردآوری اطلاعات با مصاحبه عمیق و نیمه ساختار يافته با سوالات باز خواهد بود. یافته ها: این پژوهش در دست انجام بوده و نتایج در اصل مقاله ارائه خواهد شد.

عنوان انگليسي

An investigation of nursing students’experiences in an Iranian psychiatric unit

خلاصه انگلیسی

This qualitative study aimed to investigate and explain clinical experiences of nursing students in a psychiatric unit in an Iranian hospital. The researcher performed a Heideggerian hermeneutic phenomenological study by conducting in-depth interviews of 13 participants. An analysis based on Diekelmann’s method helped to interpret the data and uncover common themes. The following four correlated themes were obtained: anxiety, maturation, dissatisfaction and enthusiasm. These results present distinctive insights on contextualizing, developing and implementing clinical education in Iran, especially in psychiatric units. The exploration and description of students’ experiences will help nurse educators to plan the clinical learning opportunities such that they are less stressful, thus ensurin

نوع سند :مقاله
زبان سند : انگلیسی
نویسنده مسئول :منصوره کریم اللهی
اطلاعات اضافی :Impact Factor: 1.025 Indexed: 1-Social Sciences Citation Index (Thomson Reuters) MEDLINE (NLM , Journal Citation Reports/Science Edition, Journal Citation Reports/Social Science Edition 2- SCOPUS , Current Contents 3-Abstracts in Anthropology (Baywood Publishing), Abstracts in Social Gerontology (EBSCO), Academic Search (EBSCO) Academic Search Elite (EBSCO),Academic Search Premier (EBSCO), BNI: British Nursing Index (BNI Publications) CINAHL: Cumulative Index to Nursing & Allied Health Literature (EBSCO) , Health Source Nursing/Academic (EBSCO) IBIDS: International Bibliographic Information on Dietary Supplements (NIH), Index Medicus/MEDLINE (NLM) ,Psychological Abstracts/PsycINFO (APA), Social SciSearch
کلید واژه ها:هرمنوتیک،ایران، دانشجوی پرستاری، پدیده شناسی
کلید واژه ها (انگلیسی):clinical education, experience, hermeneutics, Iran, nursing student, phenomenology
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > گروه پرستاری
کد شناسایی :3082
ارائه شده توسط : دکتر منصوره کریم اللهی
ارائه شده در تاریخ :05 مرداد 1391 08:08
آخرین تغییر :28 دی 1391 20:58

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...