title

مقایسه ی نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار

سلیمانی, اسماعیل ، زاهد بابلان, عادل ، فرزانه, جبرايیل ، ستوده, محمد باقر (1390) مقایسه ی نارسایی هیجانی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بهنجار. مجله علمی-پژوهشی ناتوانی های یادگیری ــ 1 (1). ص.ص.78-93.

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
201kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.uma.ac.ir/page.php?slct_pg_id=524&sid=2...

خلاصه فارسی

هدف اين مطالعه مقايسه نارسايي هيجاني و مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري و بهنجار مي باشد . جامعه آماري پژوهش حاضر شامل كليه دانش آموزان مدرسه ويژه اختلالات 36 ،(N= 90 بود ( 157 - يادگيري شهر ستان اردبيل در سال تحصيلي 91 دانش آموز( 18 پسر و 18 دختر) داراي اختلال يادگيري بعنوان نمونه پژوهش و دانش آموزان بهنجار با استفاده از روش نمونه گ يري تصادفي ساده انتخاب شدند . براي جمع آوري داده ها مقياس نارسايي هيجاني تورنتو و پرسشنامه مهارت هاي اجتماعي ماتسون بر روي آزمودني ها اجرا شد. روش مطالعه عل ي – مقايسه اي بود . داده هاي پژوهشي با تحليل واريانس چند متغيري تجزيه و تحليل شدند. نتايج پژوهش نشان داد كه دانش آموزان داراي اختلال يادگيري در شناسايي، توصيف و تفكر عيني در مقايسه با دانش آموزان بهنجار به طور معني داري ضعيف هستند . هم چنين دانش آموزان داراي اختلال در روابط اجتماعي ضعيف بوده و در روابط اجتماعي شان رفتارهايي چون جسارت نابجا، عمل تكانشي، پرخاشگري، خوداعتمادي افراطي وحسادت و گوشه گيري از خود نشان مي دهند. يافته هاي پژوهش حاضر حاكي از مشكلات دانش آموزان ناتوان يادگيري در تعاملات اجتماعي و توانايي هاي هيجاني است. بنابراين توجه به برنامه هاي آموزشي و درماني تركيبي موثر بر قابليت هاي هيجاني و اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري ازاهمیت ویژه ای برخوردار است.

عنوان انگليسي

A comparison of alexithymia and the social skills in students with and without learning disorders

خلاصه انگلیسی

The purpose of the present study was to compare alexithymia and social skills in students with and without learning disorders. From among students with LD (N=157) enrolled in special schools in the city of Ardabil, 18 boys and 18 girls with LD were selected using a simple random sampling method and compared with 18boys and 18 girls without LD, matched for age, educational level, IQ, and parental education. The Toronto Alexithymia scale and Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters were administered. A causal-comparative research method was used and data were analyzed using multivariate variance analysis of variance. Results showed that students with LD have significant difficulty in describing, and identifying feelings and in externally oriented thinking. Furthermore, LD children reported fewer appropriate social skills, and greater inappropriate assertion, jealousy/ withdrawal impulsivity, and overconfidence. Findings underscore the importance of the effective training and management of emotionalsocial capabilities of students with LD

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :اسماعیل سلیمانی
نویسنده :محمد باقر ستوده
کلید واژه ها:نارسايي هيجاني ، مهار تهاي اجتماعي ، اختلال یادگیری
کلید واژه ها (انگلیسی):alexithymia , social skills , learning disorders
موضوعات :WM روانپزشکی
WV بیماریهای گوش و حلق و بینی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه جراحی
کد شناسایی :3149
ارائه شده توسط : دکتر محمدباقر ستوده
ارائه شده در تاریخ :02 اسفند 1390 08:13
آخرین تغییر :09 بهمن 1391 12:23

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...