title

تحلیل محتوای پایان نامه های آموزش بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس و علوم پزشکی ایران در سالهای 89-1349

رضا خانی مقدم, حامد ، شجاعی زاده, داوود ، نبی اللهی, عبدالاحد ، معز, سهیلا (1390) تحلیل محتوای پایان نامه های آموزش بهداشت دانشگاههای علوم پزشکی تهران، تربیت مدرس و علوم پزشکی ایران در سالهای 89-1349. پیاورد سلامت ــ 5 (1). ص.ص.80-90. شاپا 1735-8132

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
299kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.tums.ac.ir/abs/19508

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: پایان نامه ها به عنوان یکی از منابع اطلاعاتی در زمره فعالیت های پژوهشی است .هدف این پژوهش تعیین گرایشهای موضوعی در سالهای 89-1349 و بررسی میزان انجام فرآیند مداخله آموزشی و نوع مداخله در پایان نامه ها میباشد. روش بررسی: پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا انجام گردید. مبنای تعیین موضوع، مقوله های برگرفته از سر عنوان های موضوعی پزشکی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا( Medical Subject Heading ) میباشند. جامعه مورد بررسی کل 336 پایان نامه موجود در رشته آموزش بهداشت است، همچنین برای تجزیه تحلیل داده ها نرم افزار15 spss مورد استفاده قرار گرفت. یافته ها: دراین دوره مورد بررسی بیشترین پایان نامه های دفاع شده به ترتیب به دانشگاههای علوم پزشکی تهران (62.5 درصد)، تربیت مدرس ( 25.3 درصد)، علوم پزشکی ایران ( 12.2 درصد) اختصاص دارد. عمده گرایش موضوعی پایان نامه ها در مقطع ارشد مقوله بیماریها (23.8 درصد) و در مقطع دکترای تخصصی موضوع پیشگیری از بیماریها بود (26.2 درصد)، در مجموع در دو مقطع ارشد و دکترا موضوع بیماریها بیشترین تعداد پایان نامه ها را به خود اختصاص داده است (22 درصد). بررسی ها نشان داد که در 125 مورد از تحقیقات مداخله آموزشی انجام پذیرفته و در 177 مورد هیچگونه مداخله ای صورت نگرفته بود، بدلیل اینکه ارائه الگوها و مدلها برخی مواقع به شکل مداخله ای و در برخی پایان نامه ها به شکل غیر مداخله ای انجام شده بود ما این موضوعات را در طبقه ای دیگر دسته بندی کردیم. بحث و نتیجه گیری: گرچه در دهه اخیر استفاده از موضوعات جدید و غیر تکراری بیشتر شده است و همچنین استفاده از مداخله آموزشی در اجرای پایان نامه ها به شدت روند رو به رشدی به خود گرفته است، اما هنوز به برخی از موضوعات مهمی همچون آموزش به بیمار توجه چندانی نشده است. به نظر میرسد راهکارهایی همچون تهیه بانک اطلاعاتی مناسب از پایان نامه های رشته آموزش بهداشت بتواند راهنمای مناسبی جهت انتخاب موضوعات جدید و غیرتکرای پایان نامه های دانشجویان باشد.

عنوان انگليسي

The content analysis of M.A dissertations and doctoral theses in the field of health education and promation in Tehran University of Medical Sciences , Tarbiat Modares university and Iran university of Medical Sciences during 1349-1389

خلاصه انگلیسی

Introduction: Theses are considered as one of the sources for research in education. The aim of this was to determine the popular subjects during 1349-1389 and to examine the amount of educational interference the kind of it in different theses . Method: This research was done by descriptive-analytic method using content analysis technique. The base for determining subject was the categories derived from Medical Subject Heading of America. The total theses were reviewed (336 in this field). The data was analyzed by SPSS software. result: in this review of thesis, the large amount of finished theses were for Tehran university of medical (%62/5) Tarbiat Modares university %25/3;iran university of medical (%12/2) The major tendency of dissertation in M.A were the diseases(%23/8) and in doctoral thesis the prevention of diseases(%26/2). The matter of diseases includes the largest amount of thesis common for M.A and doctoral. (%22) surveys show that in 125cases of research, educational interference is done and in 177cases there was not any interference; as the samples and models in some thesis had used interference and some had not; we classified these subject in deferent classes. Discussion & conclusion: although in recent decade, the use of noble and unrepeated subjects is increased, and the use of educational interference in theses is increased a lot; still some important subjects like patient training is ignored. It seems that some strategies like preparing information bank of thesis in the field of health education ; can be a good guide to choose noble subjects and prevent any redoing.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :حامد رضا خانی مقدم
نویسنده مسئول :داوود شجاعی زاده
کلید واژه ها:تحلیل محتوا ، آموزش بهداشت ، پایان نامه
کلید واژه ها (انگلیسی):content analysis, health education, thesis
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.20.55 H9 عناوین ویژه
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
کد شناسایی :3166
ارائه شده توسط : آقای حامد رضاخانی مقدم
ارائه شده در تاریخ :13 اسفند 1390 11:44
آخرین تغییر :09 بهمن 1391 09:59

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...