title

بررسي عوامل موثر در كاهش انگيزه تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اردبيل

مولوی, پرویز ، رستمی, خلیل ، فدایی نائینی, علیرضا ، محمدنیا, حسین (1386) بررسي عوامل موثر در كاهش انگيزه تحصيلي دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اردبيل. مجله علمی پژوهشی سازمان نظام پزشکی ایران ــ 25 (1). ص.ص.53-58. شاپا 1073-1562

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
211kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://jmciri.hbi.ir

خلاصه فارسی

زمينه: يكي از بزرگترين معضلات آموزشي، كاهش انگيزه تحصيلي دانشجويان است. لذا بايد جهت ارتقاي كيفيت آموزشي دانشگاه ها، عوامل كاهش دهنده انگيزه تحصيلي دانشجويان شناسايي و برطرف گردند. اين مطالعه به همين منظور انجام گرفت. روش كار: اين مطالعه از نوع توصيفي- تحليلي مي باشد. نمونه مورد مطالعه، 240 نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اردبيل بودند (120 نفر دانشجوي باانگيزه و 120 نفر دانشجوي بي انگيزه) كه اين تعداد، با اجراي آزمون انگيزه تحصيلي مشخص شدند. ابزار جمع آوري اطلاعات شامل آزمون هاي استانداردشده انگيزه تحصيلي مك اينرني، عزت نفس كوپراسميت، يادگيري خود تنظيمي و پرسشنامه محقق ساخته، بود. ميزان اعتبار آزمون هاي استاندارد شده به ترتيب 0.73، 0.90 و 0.88 گزارش شده است. ميزان اعتبار پرسشنامه محقق ساخته نيز 0.85 برآورد گرديد. اين پرسشنامه شامل سوالاتي بود كه دانشجويان را از لحاظ ويژگي هاي فردي، اجتماعي، خانوادگي، آموزشي و ميزان اميد به آينده بررسي مي نمود. با توجه به نوع متغيرها، در تجزيه و تحليل اطلاعات از آزمون ناپارامتريك مجذور كاي و روش آماري تحليل مميزي استفاده شد. يافته ها: نتايج به دست آمده از اين مطالعه نشان داد كه از مجموع 11 متغير مورد مطالعه به ترتيب، 5 متغير اميد به آينده (با ضريب 0.90)، ميزان عزت نفس (0.12)، كيفيت عوامل آموزشي (0.11)، وضعيت تاهل (0.40) و ميزان درآمد خانواده (با ضريب 0.70) مي توانند علل كاهش انگيزه تحصيلي دانشجويان را تبيين كنند. در حالي که 6 متغير جنسيت، ميزان تحصيلات، فوت والدين، جو عاطفي خانواده، سلامت جسمي- رواني و ميزان يادگيري خود تنظيمي، تاثير معني داري در انگيزه تحصيلي دانشجويان ندارند. نتيجه گيري: در اين پژوهش به تبيين رفتارهاي اساسي دانشجويان پرداخته شد و نتايج نشان داد كه پايين بودن ميزان متغيرهاي اميد به آينده، عزت نفس، كيفيت عوامل آموزشي، درآمد خانواده و تاهل دانشجويان از عوامل عمده كاهش انگيزه تحصيلي به شمار مي آيد. با توجه به نتايج فوق ضروري است مسوولين دانشگاه علوم پزشكي اردبيل از طريق ارايه راهكارهاي مناسب در جهت جلوگيري از بي انگيزگي تحصيلي در دانشجويان اقدام نمايند.

عنوان انگليسي

EVALUATION OF THE FACTORS RESPONSIBLE FOR THE REDUCTION OF EDUCATIONAL MOTIVE OF STUDENTS IN ARDEBIL UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES

خلاصه انگلیسی

Background: One of the great problems in education is reduction of educational motive among students. Therefore, factors that reduce students' educational motive must be recognized and removed for promotion of educational quality in universities. This survey was performed to evaluate factors effective in the reduction of educational motive of students studying in Ardebil University of Medical Sciences. Methods: This was a descriptive analytical study. The studied population was 240 students of Ardebil University of Medical Sciences (120 motivated students and 120 unmotivated students). The students were selected through scholastic motivation test. Tools of data collection were: Mcinerney standardized of scholastic motivation, Coopersmith self respect, Pons self-regulation learning and researcher-edited questionnaire. Reliability rate of these standardized tests has been reported at 0.73, 0.90 and 0.88, respectively. Also, reliability rate of researcher-edited questionnaire was estimated about 0.85. This questionnaire included questions that evaluated students regarding hope to future, and individual, social, familial and educational characteristics. Considering the type of variables, non-parametric chi-squared test and discrimination analysis statistical method were used to analyze data. Findings: Five of 11 studied variables, including hope to future (with 0.9 coefficients), self-respect (0.12), quality of educational factors (0.11), marital status (0.40), and family income (0.70) could explain the causes of students' motive reduction. Conclusion: In this study, the basic behaviors of students were explained and the results showed that the reduction in hope to the future, self-respect, quality of educational factors, family income, and being married were of the major factors underlying educational motive reduction. Therefore, it is necessary that persons in charge of Ardebil University of Medical Sciences take an action for the prevention of educational motive reduction among students, with designing appropriate methods.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :پرویز مولوی
نویسنده مسئول :علیرضا فدایی نائینی
کلید واژه ها:انگیزه تحصیلی ، عزت نفس ، یادگیری خود تنظیمی ، امید به آینده
کلید واژه ها (انگلیسی):EDUCATIONAL MOTIVE , SELF RESPECT , SELF REGULATION LEARNING , HOPE TO FUTURE
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :3176
ارائه شده توسط : دکتر پرویز مولوی
ارائه شده در تاریخ :13 اسفند 1390 08:43
آخرین تغییر :19 بهمن 1391 12:03

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...