title

مقايسه نظرات دانشجويان و مربيان پرستاري در مورد اجراي OSPE و روش ارزشيابي معمول در پراتيك

تذکری, زهرا ، مظفری, ناصر ، موحد پور, آسیه ، مظاهری, عفت ، کریم اللهی, منصوره ، محمدی, محمدعلی ، فرشباف, فرزانه (1382) مقايسه نظرات دانشجويان و مربيان پرستاري در مورد اجراي OSPE و روش ارزشيابي معمول در پراتيك. [ طرح تحقیقاتی]

[img]
پیش نمایش
PDF - نسخه چاپ شده
176kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: زمينه وهدف :آزمونهاي عملي بخش مهمي از برنامه درسي علوم پزشكي محسوب مي شوند. با اين حال ارزشيابي دانشجويان بدون در نظر گرفتن معيارهايي چون عيني بودن،يكنواختي،اعتبار،صحت و قابليت اجرا كار آساني نيست. از آنجائيكه تا كنون آزمون مهارتهاي باليني در اكثر دانشگاهاي ايران بطورسنتي انجام گرفته لذا ، گروه بر آن شدند تا ضمن اجراي اين طرح به روش (مورد-شاهد) نظرات دانشجويان و مدرسان را در مورد روش ارزشيابي OSPE و روش معمول مورد مقايسه قرار دهند. روش تحقيق : اين مطالعه به روش مقايسه اي انجام گرفت كه جامعه پژوهش آن را دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشكي و مربيان شركت كننده در فرآيند امتحان پراتيك، تشكيل مي دادند.ابتدا كتاب فن علمي پرستاري توسط گروه به شكل چك ليست طراحي و سپس 4 ايستگاه در اتاق پراتيك دانشكده تعبيه گرديد ،كه در2 ايستگاه پروسجر عملي، ايستگاه سوم گزارش نويسي در پرونده و در ايستگاه چهارم پرسش و پاسخ كوتاه انجام مي گرفت. در اين بررسي تعداد 100 دانشجو به روشهاي فوق مورد ارزشيابي قرار گرفتند. سپس نظرات آنها از طريق پرسش نامه با شاخص ليكرتي جمع آوري وبا استفاده از روشهاي آماري توصيفي وتحليلي ونرم افزار spss مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. نتايج : يافته ها نشان دادكه ميانگين سني دانشجويان 22.66 ،اكثريت مؤنث(84%) بودند . ميانگين نمرات در روش 16.4ospe بود و نمرات اكثر افراد (32%) بالاي 16 بود.در روش سنتي ميانگين نمرات 15.6 بود و18 درصد افراد مورد مطالعه نمراتشان بالاي16 بود.اكثريت دانشجويان پرستاري 71% و مربيان 77.7% روش ospe را ترجيح مي دادند. نتيجه گيري : از آنجائيكه نگرش اكثر مربيان و دانشجويان در مورد اجراي طرح فوق مثبت بود پيشنهاد مي گردد كه پروژه فوق جزو برنامه درسي و امتحاني اين دانشكده و ساير مراكز مشابه مثل: آزمايشگاه فيزيولوژي، ميكروبيولوژي و... قرار گيرد.


خلاصه انگلیسی

Background & objective: Practical examination is an important component of evaluation in the medical curriculum. However, evaluation of students is not easy if the criteria of objectivity, uniformity, validity, reliability and practicability have to be met. At present, practical exercises in fundamental of nursing in most medical colleges in Iran are conducted and evaluated in the conventional way, i.e., a student is given an experiment to perform, a viva is conducted after completion of the practical exercise and the candidate evaluated subsequently. Objective Structured Practical Examination (OSPE) has been suggested as an alternative instrument for the assessment of practical exercises The objective of this study was to compare the evaluation of students' and teachers' about conventional practical evaluation versus OSPE. Material & Methods: This was interventional study The OSPE exercises were made as follows: Sets of 4 stations each include:2 station were for practical producer, 1 for reporting and last station was for short question .100 numbers of nursing students were subjected to both the conventional practical evaluation and OSPE in the same order and then option of students' and teachers' about conventional practical evaluation versus OSPE were evaluated with liker questionnaire . Results: Results show that average age of the students were 22.66 and most of them wee female (84%) the scoring in the OSPE was significantly better than in the conventional system. The average scores of students were significantly higher with OSPE (16.4Vs. 15.6) with 32% students scoring more than 16 marks whereas 18% scored more than 16 with the conventional evaluation. Most of the Students (71%) and teachers (77.7%) preferred OSPE. Conclusion: As students' and teachers' opnion were positive about OSPE and students had more satisfaction this methods recommended for other branch of medicine

نوع سند : طرح تحقیقاتی
زبان سند : فارسی
وضعیت پروژه : اتمام یافته
مجری اصلی :زهرا تذکری
کلید واژه ها:OSPE ، ارزشيابي، روش سنتي
کلید واژه ها (انگلیسی):OSPE, evaluation ,conventional practical evaluation
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > گروه پرستاری
معاونت تحقیقات و فناوری > مديريت تحقیقات و فناوری و اطلاع رساني > طرح هاي تحقيقاتي اتمام يافته
کد شناسایی :355
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :27 مهر 1388 08:17
آخرین تغییر :12 شهریور 1391 13:41

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...