title

وضعيت و راهکارهای بهبود آموزش بالينی پرستاری از ديدگاه دانشجويان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبيل

کامران, عزیز ، شرقی, افشان ، ملک پور, عظیم ، بی ریا, مهرداد ، دادخواه, بهروز (1391) وضعيت و راهکارهای بهبود آموزش بالينی پرستاری از ديدگاه دانشجويان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبيل. پژوهش در پرستاری ــ 7 (27). ص.ص.25-31. شاپا 1735-9074

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
667kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://ijnr.ir/browse.php?a_id=1092&sid=1&slc_lang...

خلاصه فارسی

مقدمه: رشد و توسعه هر جامعه متأثر از نيروی آموزش ديده آن جامعه بوده و شناسايی فاکتورهای مؤثر در پيشرفت تحصيلی دانشجويان و بذل توجه به آن‌ها گامی به سوی توسعه پايدار جامعه است. بدون ترديد ارزيابی وضعيت موجود آموزشی از ديدگاه دانشجويان می‌تواند در ارتقای سطح کيفی آموزش پرستاری اثرات مفيد داشته باشد و شناخت مشکلات آموزش بالينی در اين حرفه اولين گام در جهت بهبود کيفی آموزش خواهد بود. روش: اين مطالعه به صورت توصيفی- تحليلی مقطعی انجام و ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه‌ای محقق ساخته که روايی و پايايی آن مورد بررسی و تأييد قرار گرفت. جامعه آماری مطالعه شامل دانشجويان پرستاری بوده و تعداد 100 نفر از آنان در بررسی وارد شدند، پرسشنامه‌ها پس از تکميل و با نرم‌افزار آماری SPSS v.16 از طريق آمار توصيفی و آزمون آماری مربع کای مورد تجزيه تحليل قرار گرفت. يافته‌ها: 56 نفر از دانشجويان مؤنث و 44 نفر از دانشجويان مذکر بودند 69 نفر از دانشجويان علاقه به پرستاری را زياد و 54 نفر از دانشجويان شيوه آموزشی رايج در آموزش بالينی را مناسب ارزيابی کردند که به لحاظ جنسيت اختلاف معناداری وجود داشت، 62% دانشجويان تبحر مربی در کار بالينی را بسيار خوب و 23% دانشجويان تناسب دانشجويان و ميزان کار در بخش را بد ارزيابی کردند و اولويت‌های راهکاری ارايه شده از سوی دانشجويان برای بهبود وضعيت کنونی آموزش بالينی شامل، ايجاد امکان فرصت مراقبت پرستاری از فرآيند پذيرش تا ترخيص برای دانشجو، ارايه بازخورد مناسب به دانشجو می‌باشد. نتيجه‌گيری: به نظر می‌رسد وضعيت آموزش بالينی پرستاری نيازمند تأمين جامع‌تر امکانات و تجهيزات محيط بالينی و بازنگری ابزارها و فرآيندهای ارزشيابی بالينی، جذب همکاری‌های حرفه‌ای می‌باشد که می‌تواند در بهبود وضعيت آموزش بالينی مفيد واقع شود.

عنوان انگليسي

Status and strategies for improving nursing education in view of nursing students in Ardebil University of Medical Sciences

خلاصه انگلیسی

Introduction: Development of each community was affected by the trained humans of the community and identifying of the factors in academic achievement and focusing on them is a step towards sustainable development of society. There is no doubt that assessing of the existing educational situation can beneficial effects in promoting the quality of nursing education and Understanding problems of clinical training in the profession will be the first step to improve education quality. Methods: This study was a descriptive - cross sectional analysis and data was collected with a questionnaire designed by the researchers that its validity and reliability were reviewed and approved. Statistical Society of study included 100 nursing students and the study. After completing the questionnaire, data analyzed with using SPSS v.16 and Chi Square Test. Results: 56 students were female and 44 students were male, 69 nursing students evaluated that their interest to nursing is high and 54 students evaluated that the current educational evaluation methods are an appropriate that there was a significant difference in terms of gender. 62 percent of students Assessed that skill of teachers in clinical work were very well and 23 percent of students assessed that suitability of the work amount and facility in field was poor. Priorities offered by students to improve the current situation of clinical education, including creating the opportunities of nursing care from admissions to discharge process for students and providing appropriate feedback to students. Conclusion: It seems nursing clinical education requires providing comprehensive facilities and equipment and review of clinical tools and processes of clinical evaluation

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :عزیز کامران
کلید واژه ها:پرستاري ، آموزش باليني ، دانشجويان پرستاري ، راهكارهاي بهبود
کلید واژه ها (انگلیسی):Nursing, clinical education, nursing students, strategies to improve
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی

دانشکده پرستاری و مامایی > گروه پرستاری
کد شناسایی :3704
ارائه شده توسط : دکتر عزیز کامران
ارائه شده در تاریخ :10 آبان 1391 07:09
آخرین تغییر :01 تیر 1393 06:32

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...