title

مقايسه ي فراواني تشنج در بيماران مسموم با ترامادول، در دو گروه با و بدون درمان با نالوكسان

فرزانه, اسماعیل ، صمدزاده, مهدی ، شهباززادگان, بیتا ، صیاد رضایی, ایرج ، مصطفی زاده, بابک ، سربندی فراهانی, اعظم ، حبیب زاده, شهرام (1391) مقايسه ي فراواني تشنج در بيماران مسموم با ترامادول، در دو گروه با و بدون درمان با نالوكسان. مجله دانشكده پزشكي اصفهان ــ 30 (197). ص.ص.1002-1008. شاپا 1027-7595

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
207kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://jims.mui.ac.ir/index.php/jims/article/view/...

خلاصه فارسی

مقدمه: از آن جایی که ترامادول یک مخدر صناعی می‌باشد، جهت درمان علایم ناشی از مسمومیت با ترامادول مانند سایر اپیوییدها، نالوکسان در مراکز درمانی استفاده می‌شود. با توجه به این که تشنج از عوارض خطرناک و جدی ترامادول می‌باشد، این مطالعه، با هدف مقایسه‌ی فراوانی شیوع تشنج در افرادی که به علت مسمومیت با ترامادول، نالوکسان دریافت کرده‌اند با افرادی که نالوکسان دریافت نکرده‌اند انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه به صورت مقطعی-توصیفی بود. اطلاعات مربوط به بیماران مراجعه‌کننده به دلیل مسمومیت با ترامادول وارد پرسشنامه‌ای که از قبل تعیین شده بود گردید سپس داده‌ها جمع‌آوری و تحت آنالیز قرار گرفتند . یافته‌ها: از اول سال 1386 تا پایان سال 1389، 122بیمار دچار مسموميت با ترامادول که به اورژانس بیمارستان امام خمینی اردبیل مراجعه‌کرده بودند، وارد مطالعه شدند. 109 نفر (3/89 درصد) از افراد مورد مطالعه مرد بودند و میانگین سن آن‌ها 2/7 ± 27 سال بود. 21 نفر (2/17 درصد) از بیماران تشنج داشتند. اختلاف معني‌داري بين جنس و سن و سابقه‌ی اعتياد به ترامادول یا مواد مخدر غير از ترامادول با تشنج يافت نشد. 60 نفر از کل افراد نالوکسان دریافت کرده بودند که میزان شیوع تشنج در آن‌ها (3/28 درصد) بود. میزان شیوع تشنج در گروهی که نالوکسان دریافت نکرده بودند، 2/11 درصد بود. بیشترین میزان شیوع تشنج ناشی از نالوکسان در 5/1 ساعت اول بعد از تزریق و کمترین دوز مرتبط با تشنج نیز 1000 میلی‌گرم بود. نتیجه‌گیری: تشنج ناشی از ترامادول با سن، جنس، دوز دارو و سابقه‌ی اعتیاد به ترامادول و مواد مخدر دیگر ارتباطی ندارد. نالوکسان در درمان مسمومیت با ترامادول می‌تواند منجر به افزایش ریسک تشنج شود اگر چه در دوزهای درمانی این امر ناشایع است.

عنوان انگليسي

Comparing the Frequency of Seizure in Patients Intoxicated with Tramadol Treated with or without Naloxone

خلاصه انگلیسی

Background: The most common drug poisoning in Iran, especially in Tehran, is poisoning with tramadol which is a synthetic analgesic. Like poisoning with other opioids, poisoning with tramadol is commonly treated using naloxone. As documented in poisoning references, seizure is a serious and dangerous side effect of this poisoning. The aim of this study was to compare the prevalence of seizure between patients with tramadol overdose who received or did not receive naloxone in Imam Khomeini Hospital, Ardabil, Iran. Methods: In this cross-sectional, descriptive study during 2007-10 data about 122 patients with tramadol overdose in Imam Khomeini Hospital was collected using a questionnaire. The collected data was analyzed in SPSS. Findings: Males constituted 89.3% of the participants (n = 109). The mean age of subjects was 27.0 ± 7.2 years. Seizure was observed in 21 persons (17.2%). No significant relationship existed between seizure and sex, age, and history of addiction to tramadol and other opioids (P > 0.05). Among the 60 subjects who received naloxone, 28.3% had seizure. The prevalence of seizure in persons who did not receive naloxone was 11.2%. The highest prevalence of seizure caused by naloxone was seen during the first 1.5 hours after injection. The lowest dose of naloxone that caused seizure was 1000 mg. Conclusion: Seizure caused by tramadol had no relationship with sex, age, and history of addiction to tramadol or other opioids. Moreover, seizure occurrence is rare in therapeutic dosage. Using naloxone in treatment of tramadol overdose increases the risk of seizure.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :اسماعیل فرزانه
سایر :مهدی صمدزاده
نویسنده :بیتا شهباززادگان
سایر :ایرج صیاد رضایی
سایر :بابک مصطفی زاده
سایر :اعظم سربندی فراهانی
نویسنده مسئول :شهرام حبیب زاده
اطلاعات اضافی :indexed in: Scopus , EMBASE , Chemical Abstracts , Islamic World Science Citation Center (ISC) , Academic Search Complete EBSCO Publishing databases , WHO/EMRO/Index Medicus Google Scholar , Index Copernicus , Directory of Open Access Journal (DOAJ) ■ Index Academicus ■ Scientific Information Database (www.sid.ir) ■ www.iranmedex.com
کلید واژه ها:ترامادول ، نالوكسان ، تشنج ، مسموميت
کلید واژه ها (انگلیسی):Tramadol , Naloxone , Seizure , Intoxicated
موضوعات :QV فارماکولوژی
WL سیستم عصبی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
کد شناسایی :3743
ارائه شده توسط : دکتر اسماعیل فرزانه
ارائه شده در تاریخ :25 آبان 1391 08:52
آخرین تغییر :01 بهمن 1391 12:08

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...