title

بررسی موانع درک شده و رفتار پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد گزارش خطاهای دارویی

حیدری, حشمت اله ، کامران, عزیز ، پیرزاده, آسیه (1391) بررسی موانع درک شده و رفتار پرستاران بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در مورد گزارش خطاهای دارویی. تحقیقات نظام سلامت ــ 8 (5). ص.ص.1-8. شاپا 1735 -2363

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
180kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/5...

خلاصه فارسی

مقدمه: خطاهای دارویی از شایع‌ترین خطاهای پزشکی بوده و یکی از چالش‌های مهم تهدید کننده نظام سلامت محسوب می‌شود. این مطالعه با هدف، موانع درک شده گزارش خطاهای دارویی و رفتار پرستاران در مورد خطاهای دارویی در بیمارستان‌های آموزشی لرستان در سال 1390 انجام شد. روش‌ها: تعداد 403 پرستار به روش نمونه‌گیری آسان از بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان در شهر خرم‌آباد انتخاب و پرسشنامه استاندارد اصلاح شده Gladstone در ایستگاه پرستاری توزیع و در انتهای شیفت جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری 2c، Independent t و ANOVA مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: 73 درصد (294 نفر) پرستاران از این که چه مواردی به عنوان خطای دارویی محسوب می‌شود، مطمئن نبودند. 6/81 درصد (329 نفر) پرستاران گزارش دادند که ترس از واکنش مدیر پرستاری مانع اصلی گزارش‌دهی می‌باشد و 2/38 درصد (154 نفر) پرستاران خطای دارویی مرتکب شده را از ترس از دست دادن شغل گزارش نکرده بودند. در رتبه‌بندی علل خطای دارویی، پرستاران بیشترین اهمیت را به ناخوانا بودن دستور پزشک و کمترین رتبه را به آسیب‌دیدگی برچسب دارویی دادند. بین رتبه‌بندی علل خطا از دیدگاه پرستاران و متغیرهای جنس و سابقه کاری، ارتباط معنی‌داری مشاهده شد (05/0 = P). نتیجه‌گیری: برگزاری دوره‌های آموزشی جهت افزایش توان علمی و انگیزش پرستاران برای توجه به اصل سوددهی به بیمار و ایجاد سیستم مناسب گزارش‌دهی خطای دارویی که در آن پرستار فارغ از دغدغه‌های فکری و شغلی باشد، ضروری است. واژه‌های کلیدی: خطای دارویی، رفتار، بیمارستان، پرستاری، موانع درک شده.

عنوان انگليسي

Assessment of Nurses’ Perceived Barriers and Behaviors to Reporting Medication Errors in Hospitals of Lorestan University of Medical Sciences, Iran

خلاصه انگلیسی

Background: Medication errors are the most common medical errors and are one of the major challenges threatening the health system. This study aimed to determine nurses’ perceived barriers and behaviors to reporting medication errors in 2011. Methods: Using convenience sampling, a total of 403 nurses were selected from teaching hospitals in affiliated to Lorestan University of Medical Sciences (Khorramabad, Iran). Data was gathered via the modified Goldstone Questionnaire which was distributed at the nursing station and collected at the end of the shift. Data was analyzed using chi-square and t tests and analysis of variance in SPSS16. ResultsFindings: While 73% of the participants (n = 294) were not certain about the cases of medication error, 81.6% (n = 329) stated fear of the nursing manager's reaction as the main obstacle to reporting medication errors. Moreover, 38.2% of the nurses (n = 154) did not report their medication errors because they were afraid of losing their job. According to the subjects’ ranking, illegible prescriptions and damaged drug labels were the most and least important causes of committing medication errors, respectively. The nurses’ rankings of causes of error were significantly correlated with gender and work experience. Conclusion: Training courses to improve nurses’ knowledge and motivate them to act according to the patient’s benefit along with establishing a proper system of error reporting are essential. Keywords: Medication Error, Behavior, Hospitals, Nursing, Perceived Barriers.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :حشمت اله حیدری
نویسنده مسئول :عزیز کامران
کلید واژه ها:خطای دارويي، رفتار، بيمارستان، پرستاری، موانع درك شده
کلید واژه ها (انگلیسی):Medication Error, Behavior, Hospitals, Nursing, Perceived Barriers.
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
QV فارماکولوژی
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
کد شناسایی :3801
ارائه شده توسط : دکتر عزیز کامران
ارائه شده در تاریخ :09 دی 1391 22:43
آخرین تغییر :01 بهمن 1391 11:16

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...