title

چالشهاي پيش روي آموزش باليني در پرستاری

صمدی, نسرین ، مسرت, الهام (1388) چالشهاي پيش روي آموزش باليني در پرستاری. در: اولین همایش سراسری آموزش بالینی در پرستاری ومامایی 15-14 مرداد ماه 88, 15-14 مرداد 1388, دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل، دانشکده پرستاری مامایی.

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
448kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://nursing.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه و هدف : آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش پرستاری است. از طریق این آموزش، مهارت ها شکل گرفته و فراگير توانايي کسب اين مهارت ها را پيدا می کند و می تواند خود را برای فردايي آماده کند که به طور مستقل و گاه تنها مسئوليت مراقبت از بيماران را به عهده گيرد. هر گونه مشکل درفرآیند آموزش بالینی، کارآیی و بازده آموزش پرستاری را تحت الشعاع قرار می دهد. هر چه آموزش بالينی غنی تر، شيوه های رفتاری مربيان با دانشجويان بهتر و توانايي بيشتری جهت همراهی دانشجويان وجود داشته باشد، آموزش با سرعت و کيفيت مناسب تری پيش خواهد رفت و دانشجويان امروز، برای فردا پرستارانی با کارآيي بیشتر خواهند بود. هدف از این مطالعه بررسی چالش های پیش روی آموزش بالینی در پرستاری می¬باشد. مواد و روشها : این مطالعه یک مطالعه مروری سیستماتیک می باشد که با جستجو در سایت های معتبر داخلی و خارجی حاصل گردیده است. یافته ها: در این مطالعه چالش هاي آموزش بالينی در حیطه های چالش های مرتبط با محیط، سیستم و مدرس دسته بندی شد. چالش های مرتبط با سیستم آموزشی چالشهای مرتبط با سیستم آموزشی عبارتند از : مشخص نبودن شرح وظایف دانشجو در بخش، عدم شناخت جامعه و بیماران از حرفه پرستاری، ناهماهنگی بین آموخته های نظری و عملی، انجام مراقبت های اولیه توسط دانشجو، عدم استفاده از فرآیند پرستاری در مراقبت های پرستاری و نبود امکانات رفاهی برای دانشجویان . مشکلات مرتبط با سیستم آموزشی از دیدگاه دانشجویان عبارتند از : مشکلات مربوط به قوانین عملی، ناکافی بودن امکانات و تسهیلات مراکز آموزشی، عدم حمایت مربی از دانشجو، تنیدگی در بخش، توجیه ناکافی دانشجویان در مورد حرفه پرستاری، نارسایی در مطابقت فرم ارزشیابی با یادگیری های ویژه بخش بالینی و معیارهای ارزشی متفاوت مربیان، عدم بکار گیری دروس نظری در فعالیت های بالینی، همزمانی کارآموزی با زمان ارائه واحد نظری مربوطه . چالش هاي مرتبط با مدرس ارتباط نامناسب بين مربي و دانشجويان به عنوان يك عامل تنش زا ناشي از بكارگيري اساتيد ناآگاه به مهارت برقراري ارتباط مي باشد. مهمترین چالشهاي مرتبط با مدرس عبارتند از : استرس ناشی از هتك حرمت مربي به دانشجو در حضور سايرين، افت توانمنديهاي باليني، كمي تجربه در زمينه آموزش بالينی، ترس از آموزش بالينی، دشواري درگير كردن تمامي افراد در فرآيند آموزش و كمبود اعضاي هيئت علمي با انگيزه . چالش هاي مرتبط با محيط آموزشي محيط هاي يادگيري جدا از هم، عدم تطابق اصول نظري و عملی در محیط آموزشی، محدودیت های ناشی از اصول و قوانين حاكم بر محيط هاي باليني از جمله مهمترین چالش های مرتبط با محیط آموزشی می باشد. سایر موانع عبارتند از : محدوديت وقت، نبود تشويق لازم براي آموزش، نبود الگو در زمينه آموزش بالينی در دوران آموزش . سایر چالش ها فشارهاي ناشي از اقامت كوتاه مدت بيماران در بيمارستان، موضوعات مرتبط با حريم شخصي افراد، بيماران با وضعیت روحی نامساعد، بيماران بدحال، وجود افراد زياد در اتاق هاي كوچك، بخش هاي پر سر و صدا و ... از جمله چالش های پیش روی آموزش بالینی می باشد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت آموزش بالینی در حرفه پرستاری، با شناسايي دقيق تر چالش های پیش روی آموزش بالینی و ارائه راهكارهاي مناسب براي مرتفع ساختن این موانع از طریق بهبود توانمندسازی آموزش بالینی اساتید و مربیان، کاهش ترس از آموزش بر بالین، ارتقا منزلت آموزش، ایجاد انگیزه و مهارت های تفکر انتقادی، ابتکار و خلاقیت در دانشجویان می توان کیفیت آموزش بالینی و به طبع آن سطح مهارت های بالینی را ارتقاء داد.



نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (سخنرانی )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :نسرین صمدی
نویسنده :الهام مسرت
کلید واژه ها:پرستاری ، آموزش بالینی
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > گروه پرستاری
کد شناسایی :3845
ارائه شده توسط : خانم نسرین صمدی
ارائه شده در تاریخ :11 دی 1392 09:23
آخرین تغییر :11 دی 1392 09:23

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...