title

بررسی عوامل فردی و محیطی مؤثر بر پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

صادقی موحد, فریبا ، مولوی, پرویز ، یوسفی, کامل (1390) بررسی عوامل فردی و محیطی مؤثر بر پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل







[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
101kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
175kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

324kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

950B
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

هدف این پژوهش مورد شاهدی بررسی عوامل فردی و محیطی مؤثر بر پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. در اين مطالعه دو گروه از دانشجويان داراي پیشرفت تحصیلی بالا (موفق) و پایین (ناموفق) از نظر متغير‌هاي مستقل مورد مقايسه قرار گرفتند. برای این منظور از طريق مطالعه پرونده‌هاي آموزشي دانشجويان، نمرات دو ترم سال تحصیلی 89-88 دانشجویان بدست آمد. برحسب معدل کلاسی، نمونه آماری دانشجویان موفق (با معدل بالای 16) و ناموفق (با معدل کمتر از 14) با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای هر گروه 32 نفر انتخاب شدند. پرسشنامه مشخصات فردي، آزمون هوش ريون بزرگسالان، پرسش نامه عزت نفس كوپر اسميت، تست افسردگي بك در اختیار نمونه آماری قرار گرفت و اطلاعات مورد نظر گردآوری گردید. براي تحليل داده‌ها، ابتدا آمار توصيفي در هركدام از گروه‌ها محاسبه شد. سپس از آزمون کای دو پیرسون براي بررسي معني‌داري روابط بين متغيرها و از ضرايب همبستگي فی و وی کرامر براي تعيين ميزان رابطه بين متغيرها استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که ارتباط معنی‌داری بین جنس و تأهل با پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی وجود نداشت، ولی بین متغیرهای محل سکونت، معدل دیپلم، اشتغال، بومی بودن، سطح اقتصادی- اجتماعی، عزت نفس، افسردگی و بهره‌ی هوشی با پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی ارتباط معنی‌داری وجود داشت. به طوری‌که اکثر دانشجویان دارای پیشرفت تحصیلی بالاتر، ساکن غیرخوابگاه، غیرشاغل، بومی بودند و از معدل دیپلم، سطح اقتصادی اجتماعی، عزت نفس و بهره هوشی بالاتر و از افسردگی کمتر برخودار بودند. با توجه به این که ويژگي‌هاي دانشجويان در پيشگيري از افت تحصيلي آن‌ها تأثير دارد باید شرایطی در دانشگاه ایجاد کرد تا دانشجويان را از نظر شرايط فردي و محیطی مؤثر بر افت تحصيلي شناسايي کنند و اقدامات پيشگيري كننده آموزشي برای جلوگیری از افت تحصیلی را برنامه‌ریزی نمایند.

عنوان انگليسی

The study of individual and environmental factors of affecting in achievement or lack of achievement ofArdabil medical students

خلاصه انگلیسی

Background&Objectine: Medical student’s academic achievement and related factors it is of research priorities in the training and concerns of universiry officials.Accordingly the gole of this case-control study, survey of individual and environmental factors of affecting in achievement or lack of achievement of Ardabil medical students were. Methods: In this study, two groups of students with high academic achievement (successful) and bottom (unsuccessfully) the independent variables were compared. For this purpose, the study Through the education records of students, the scores of two-semester in 88-89academic year were obtained and their average in terms of class, students sample (with averaging over 16) and failed (with averaging of less than 14) with 32 patients were selected randomly for each group. Demographic, Raven Intelligence Test for Adults, Self Esteem Questionnaire, Beck Depression Inventory was used to sample the desired information was collected. Data analysis First, descriptive statistics were calculated in each group. The Pearson chi-square test to evaluate the significance of the correlation between variables and Phi and Cramer's V, and he was used to determine the relationship between variables. Results:The results showed there was not a significant relationship between sex and Marital Status there with achievement, but between the variables of location, high school GPA, employment, indigenous status, level of economic - social, self-esteem, depression, and IQ with achievement or lack of achievement, there was a significant relationship. So most students have higher academic achievement in Living in non-residential, unemployed, native and graduate GPA, socioeconomic level, higher IQ and self-esteem and depression were less• Conclusion: Given the characteristics of students in the prevention of academic failure that has impact should create conditions to students at the University of individual and environmental conditions affecting their academic performance and identify preventive measures to avoid compromising their academic program.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :فریبا صادقی موحد
استاد مشاور :پرویز مولوی
نگارنده:کامل یوسفی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه: 0404
کلیدواژه ها (فارسی):پیشرفت ، عوامل فردی محیطی - دانشجویان پزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):achievement , individual and environmental factors , medical students
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :3886
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :24 دی 1391 09:34
آخرین تغییر :21 اردبهشت 1399 09:33

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...