title

میزان انگیزه دانشجویان پرستاری نسبت به انتخاب رشته ی تحصیلی خود

اسدزاده, فيروزه ، مصطفی زاده, فریده ، صادقی, سعيد (1391) میزان انگیزه دانشجویان پرستاری نسبت به انتخاب رشته ی تحصیلی خود. مجله سلامت و مراقبت ــ 14 (1,2). ص.ص.9-14. شاپا 2228-6799

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
672kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/nursing

خلاصه فارسی

زمينه و هدف: یادگیری فعال، بر حسب نیازهای فردی احتیاج به انگیزه یا علاقه مندی به تلاش در سطح بالا و در جهت اهداف آموزش دارد . نقش انگیزش در یادگیری به قدری کلیدی است که به نظر می رسد اهمیتی بیشتر از هوش دارد، ولی تمام دانشجویان با یک محرک بر انگیخته نمی شوند . انگیزش ، عملکردی با تفاوت های فردی است که گاهی در شرایط اجبار و فشار ایجاد مي شود. اين مطالعه با هدف تعيين ميزان انگيزه دانشجويان پرستاري نسبت به انتخاب رشته تحصيلي خود صورت گرفته است. روش ها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بوده و تعداد 200 دانشجو در رشته پرستاری بوسیله پرسشنامه محقق ساخته با مجموع 27 سؤال شامل 15 سؤال دموگرافیک و 12 سؤال انگیزه بیرونی ودرونی به روش انتخاب تصادفي در دانشگاه علوم پزشكي اردبيل و در نيمسال اول سالتحصیلی 88-87 مورد پرسشگری قرار گرفتند. از این میان 147 پرسشنامه به محقق عودت داده شد و نتایج با استفاده از آزمونهاي توصيفي و تحليلي در نرم افزار SPSS11 تحلیل گردید . يافته ها: نتایج نشان داد که از بین دانشجویان شاغل به تحصیل (78 نفر) 1/53 درصد زن و (69 نفر) 9/46 درصد مرد بودند. 6/13 درصد (20 نفر) متأهل، 5/39 درصد (58 نفر) بومی و 4/3 درصد (5 نفر) شاغل، 5/12 درصد (18نفر) قبولی منطقه یک 3/56 درصد (83 نفر) قبولی منطقه 2 و 31 درصد (46نفر) از منطقه 3 بودند. با بررسی ميانگين داده هاي مرتبط با انگیزه های درونی و بیرونی دخیل در انتخاب رشته پرستاری این نتیجه حاصل شد که در میان علل انگیزه دانشجویان، بیشترین علاقه مربوط به فعالیت های درمانی (75 ±90/3) و کمترین مربوط به داشتن محل کار مستقل (06/1±52/2) بود. نتایج همچنین نشان داد که دانشجویان بیشتر با انگیزه درونی به انتخاب این رشته روی می آورند. دانشجویان متأهل انگیزه بیشتری نسبت به مجرد ها داشتند که از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05)، همچنین دانشجویانی که تحصیلات پدر و مادرشان بالای دیپلم بود انگیزه بیشتری نسبت به سایر دانشجویان داشتند (p<0.05). نتیجه گیری: انگیزه درونی دانشجویان نسبت به انگیزهای بیرونی آنان وضعیت بهتری داشت و توصیه می گردد با توجه به تأثیر انگیزه بیرونی در یادگیری، برای تقویت انگیزهای بیرونی انتخاب رشته پرستاری ، تدابیر بیشتری در مورد نماد بیرونی این رشته صورت گیرد.

عنوان انگليسي

A Survey of the Motivation of Nursing Students toward Their Field of Study Selection

خلاصه انگلیسی

Introduction: Active learning, based on individual needs requires a high level of motivation or interest in trying which is in line with the purposes of education. The role of motivation in learning is so high that seems to matter more than IQ, but not all the students are motivated with one thing. Motivation is a performance with individual differences that sometimes is created in coercion and pressure conditions. This research has been done in this regard. Methods: This research is a descriptive - analytic study of 200 nursing students. Data was collected using a questionnaire with a total of 27 questions that included 15 demographic questions and 12 questions about the intrinsic and extrinsic motivating factors. Of these, 147 questionnaires were returned to the researcher and the results were analyzed using SPSS 11. Results: Results showed that 53.1% (78 persons) of the students were female and 46.9% (69 persons) were male. 13.6% (20persons) were married, 39.5% (58persons) were native and 3.4% (5 persons) were employed . 12.5% (18persons) were from acceptance zone 1, 56.5% (83 persons) from Zone 2 and 31% (46 persons) were from Zone 3. A survey of intrinsic and extrinsic motivating factors effective in choosing the nursing field showed that the most interesting factors were health-related activities (3.90±0.75)and independent work place was the least interesting (2.52±1.06) .The results also showed that students entering this filed had more intrinsic motivation. Married students’ motivation was significantly more than the single (p <0.05). Also, students whose parents had postgraduate degrees were significantly more motivated than other students (p <0.05). Conclusion: students’ intrinsic motivation had a better condition than their extrinsic motivation So given the impact of extrinsic motivation in learning, additional measures should be added to the apparent qualities of this field to strengthen the extrinsic motivating factors in choosing this course. Key words: Motivation, Career selection, Nursing Students

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :فيروزه اسدزاده
نویسنده :فریده مصطفی زاده
نویسنده :سعيد صادقی
کلید واژه ها:دانشجوی پرستاری ، انگیزه ، انتخاب رشته
کلید واژه ها (انگلیسی): Motivation, Career selection, Nursing Students
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > گروه مامایی
کد شناسایی :3918
ارائه شده توسط : خانم فیروزه اسدزاده منیر
ارائه شده در تاریخ :02 بهمن 1391 14:02
آخرین تغییر :01 تیر 1393 07:37

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...