title

مقايسه بهزيستی روان شناختی و مکانيزم های دفاعی در دانش آموزان با و بدون لکنت زبان

احدی, بتول ، ستوده, محمد باقر ، حبیبی, يعقوب (1391) مقايسه بهزيستی روان شناختی و مکانيزم های دفاعی در دانش آموزان با و بدون لکنت زبان. فصلنامه روان شناسي مدرسه ــ 1 (4). ص.ص.22-6. شاپا 2252-0821

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
234kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.uma.ac.ir/page.php?slct_pg_id=1130&sid=...

خلاصه فارسی

هدف پژوهش حاضر، مقايسه ي بهزيستي روان شناختي و مكانيز مهاي دفاعي در دانش آموزان با و بدون لكنت زبان است. طرح پژوهش، پس رويدادي از نوع مورد- شاهدي بوده است. جامعه مورد نظر دانش آموزان با و بدون لكنت زبان دور هي راهنمايي شهرستان گرمي بود. نمونه ي آماري مشتمل بر 30 آزمودني پسر ( 15 نفر لكنتي و 15 نفر عادي) بود. در راستاي هدف اين پژوهش ابزارهاي مورد استفاده، پرسشنامه ي بهزيستي روان شناختي ريف و مكانير مهاي دفاعي بود. روش نمونه گيري در اين پژوهش تصادفي ساده بود. پس از جمع آوري اطلاعات، داده هاي به دست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزارتجزيه و تحليل شده است. بر اساس نتايج حاصله از آزمون تحليل واريانس چند متغيره در سطح ،SPSSتفاوت معناداري بين دانش آموزان لكنتي و عادي در هر دو متغير بهزيستي روان شناختي و P <٠/٠١مكانيزم هاي دفاعي وجود دارد. اين يافته ها حاكي است كه دانش آموزان لكنتي، بهزيستي روان شناختيپايين تري داشته و از مكانيز مهاي دفاعي ناپخته تري نسبت به دانش آموزان عادي استفاده مي كنند

عنوان انگليسي

The comparison of psychological well-being and defense mechanisms in stuttereing and non stuttering students

خلاصه انگلیسی

The purpose of this study was to compare psychological well-being and defense mechanisms in stuttering and non stuttering students.The sample included 15 stuttering and 15 non stuttering students who were stuttering student Random sampling and non-stuttering student the cloning methods according to age and education status were selected. For data collection, the Psychological Well-being Scale and Defense Mechanisms Questionnaire were used. Data were analyzed using multivariate analysis of variance.The results showed that there are significant differences between the psychological well-being and defense mechanisms of stuttering and non stuttering students (p<0.01). In fact, the psychological well-being of stuttering students was lower than that of non stuttering students. Also results showed that stuttering students used more immature defense mechanisms.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :بتول احدی
نویسنده :محمد باقر ستوده
نویسنده مسئول :يعقوب حبیبی
اطلاعات اضافی :فصلنامه ي روان شناسي مدرسه در پايگاه استنادي علوم جهان اسلامي (ISC) -(SID) پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي و(magiran) نمايه مي شود.
کلید واژه ها:لكنت زبان، بهزيستي روان شناختي، مكانيزم هاي دفاعي، دانش آموزان
کلید واژه ها (انگلیسی):stuttering, psychological well-being, defense mechanisms and students
موضوعات :WM روانپزشکی
WV بیماریهای گوش و حلق و بینی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي
کد شناسایی :4088
ارائه شده توسط : آقای عظیم ملک پور
ارائه شده در تاریخ :22 اسفند 1391 09:22
آخرین تغییر :22 اسفند 1391 09:22

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...