title

مطالعه روايي و پايايي فرم ارزشيابي استاد توسط دانشجو در دروس تئوري و برخي عوامل مؤثر بر ارزشيابي دانشجو

امدادی, شهره ، امانی, فیروز ، سلطانیان, علیرضا ، ایمنی, بهزاد ، مقصود, امیرحسین (1392) مطالعه روايي و پايايي فرم ارزشيابي استاد توسط دانشجو در دروس تئوري و برخي عوامل مؤثر بر ارزشيابي دانشجو. گام های توسعه در آموزش پزشکی ــ 10 (1). ص.ص.87-94. شاپا 1735-4242

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
391kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.sdmej.com/abstract.asp?articleID=4401

خلاصه فارسی

زمينه و هدف: ارزشيابي فرايندي ضروري براي تمامي مؤسسات آموزشي است و يكي از متداول‌ترين روش‌هاي ارزشيابي استاد جهت تعيين وضعيت تدريس وي، ارزشيابي توسط دانشجويان است. وقتي دانشجويان مشتريان واقعي در فرايند آموزشي هستند، مي‌بايست قضاوت‌هاي آنان به عنوان متغيرهاي مهم و تعيين كننده وضعيت تدريس استاد شناخته شود و مطابق اصل مشتري محوري، مي‌بايست رضايت مصرف كننده محصول يا خدمت را برآورده كرد. مطالعه حاضر، با هدف اعتبارسنجي فرم كنوني ارزشيابي استاد در دروس تئوري اجرا شد. روش‌كار: پژوهش حاضر يك مطالعه مقطعي بود كه به منظور بررسي روايي و پايايي فرم ارزشيابي اعضاي هيأت علمي كه توسط دانشجويان تكميل مي‌شد، به همراه شناسايي برخي عوامل مؤثر بر ارزشيابي دانشجو از استاد، انجام شد. براي تعيين روايي محتوي سؤالات فرم ارزشيابي استاد، تعداد 20 نفر از اعضاي هيأت علمي مجرب و صاحب نظر به نسبت تعداد اعضاي هيأت علمي هر يك از دانشكده‌هاي دانشگاه علوم پزشكي همدان انتخاب گرديدند. براي سنجش ضريب پايايي فرم مذكور، يك نمونه 189 نفري از بين دانشجويان، به صورت سهميه‌اي از دانشكده‌هاي مختلف انتخاب شدند. يافته‌ها: سؤالاتي مانند "ميزان رعايت سرفصل‌هاي تعيين شده"، "ارايه كاربرد عملي مطالب تدريس شده" و "ميزان تأثير تكليف تعيين شده" داراي شاخص روايي لازم نبودند. اما به طور كلي پرسش‌نامه مذكور از روايي قابل قبولي برخوردار بود. در مطالعه حاضر ضريب همبستگي Spearman-Brown نشان داد كه سؤالات فرم كنوني ارزشيابي استاد، به طور كلي داراي پايايي قابل قبولي نيست (001/0 < P، 456/0 = r). نتيجه‌گيري: فرم كنوني ارزشيابي از استاد از روايي دروني مطلوبي برخوردار بود، ولي پايا به نظر نمي‌رسد.

عنوان انگليسي

A Study of Reliaability and Validity of the Teacher Evaluation Form nd Factors Affecting Student's Evaluation of Teachers

خلاصه انگلیسی

Background & Objective: Evaluation is an essential process for educational institutions, and one of the most common methods of evaluation of teachers is evaluation by students. Students are the real customers in the educational process; therefore, their judgments should be important variables in determining teaching status of teachers. According to customer-centric principles, the consumer’s satisfaction must be met. This study assessed the validation of the current teacher evaluation form in theoretical courses. Methods: This was a cross-sectional study investigating the validity and reliability of the teacher evaluation form that is completed by students, and identifying some factors affecting student evaluations. To determine content validity of the teacher evaluation form, 20 expert teachers were selected proportional to the number of teachers of each school of the Hamadan University of Medical Sciences. To assess the reliability coefficient of the form, 189 students were selected from different schools by proportional random sampling. Results: According to the results, questions such as rate of adherence to the determined topics, providing practical application of teaching materials, and the efficacy of determined assignments did not have the necessary validity score. However, the results indicated that validity of the questionnaire was acceptable. In the present study, the Spearmen-Brown correlation coefficient indicated that the teacher evaluation form did not have an acceptable reliability (r = 0.456, P < 0.001). Conclusion: The current teacher evaluation form has an acceptable content validity, but it does not seem reliable.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :شهره امدادی
نویسنده :فیروز امانی
نویسنده مسئول :علیرضا سلطانیان
نویسنده :بهزاد ایمنی
نویسنده :امیرحسین مقصود
اطلاعات اضافی :Indexing: SID, Iranmedex, IMEMR, Index Copernicus, Magiran, ISC and Ebsco
کلید واژه ها:ارزشيابي ، استاد ، دانشجو ، روايي ، پايايي ، پرسشنامه
کلید واژه ها (انگلیسی):Evaluation , Teacher , Student , Validity , Reliability , Questionnaire
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA. 900 آمار حياتي
WA بهداشت عمومي > WA. 900 آمار حياتي
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش آمار حياتي
کد شناسایی :4132
ارائه شده توسط : دکتر فیروز امانی
ارائه شده در تاریخ :04 اردبهشت 1392 12:10
آخرین تغییر :21 اردبهشت 1392 11:15

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...