title

بررسی مقایسه‌ای اولویت‌های ارزشیابی اساتید از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

حیدری, حشمت اله ، شریفی راد, غلامرضا ، کامران, عزیز (1392) بررسی مقایسه‌ای اولویت‌های ارزشیابی اساتید از دیدگاه اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. تحقیقات نظام سلامت ــ 9 (7). ص.ص.1-11. شاپا 1735 -2363

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
214kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/1...

خلاصه فارسی

مقدمه: آموزش از عمده‌ترين رسالت‌هاي يك دانشگاه و از وظايف مهم اعضاي هيأت علمي بوده و ارتقاء كيفيت آن، منجر به ارتقاء كيفيت آموزش دانشگاه مي‌گردد. از فرآيندهايي كه به منظور اين ارتقاء كيفيت انجام مي‌گردد ارزشيابي مدرس است. این مطالعه با هدف مقایسه اولویت‌های ارزشیابی مدرسین از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 1390 انجام گردید. روش‌ها: این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی مقطعی انجام گردید. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته بود که از طریق آن، اهمیت هر سؤوال از 5 حیطه ارزشیابی اساتید به صورت لیکرت 4 گزینه‌ای در بین 299 نفر از دانشجویان و تعداد 116 نفر از اعضا هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات جمع‌آوري شده، با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 18 و آمار توصیفی و آزمون مجذور كاي، تی مستقل و آنالیز واریانس یک‌طرفه با سطح معنی‌داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در حیطه مهارت‌های تدریس، تسلط استاد بر موضوع درس، در حیطه ویژگی‌های فردی، داشتن اعتماد به نفس، در حیطه مهارت‌های ارتباطی، برقراری ارتباط صمیمانه با دانشجو، در حیطه رعایت اصول و قوانین آموزشی، رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس و در حیطه مهارت‌های ارزشیابی، برگزاری امتحان جامع و دقیق در پایان ترم توسط دانشجویان به عنوان مهمترین موارد انتخاب شد. نظرات دانشجویان و اساتید در مورد اهمیت موارد ارزشیابی با هم تفاوت داشت. نظرات افراد در اکثریت حیطه‌ها در دانشجویان در دو جنس از نظر آماری اختلاف معنی‌دار نشان داد ( 001/ P =). نتیجه‌گیری: موارد ارزشیابی از دیدگاه اساتید و دانشجویان تفاوت‌هایی گاهاً اساسی دارند، گرچه دانشجویان عوامل مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص می‌دهند اما در اولویت‌دهی به موارد از فاکتورهایی نظیر جنسیت، معدل تحصیلی، مقطع و رشته تحصیلی تاثیر می‌پذیرند که می‌تواند اعتبار ارزشیابی‌ها توسط دانشجو را مورد تردید قرار دهد.

عنوان انگليسی

A Comparative Study of Teacher Evaluation Priorities from Viewpoint of the Faculty Members and Students of Lorestan University of Medical Sciences

خلاصه انگلیسی

Background: Education is the most important task of a university and the mission of faculty members and improving of its quality lead to improve education quality. Evaluation of teacher is one of the processes that are carried out to this quality improving. This study was conducted to compares the priorities of evaluation items from view of teachers and students of Lorestan University of Medical Sciences, in 2012. Methods: This study was cross sectional. Data was collected by Self- administered questionnaire; the Importance of each question of 5 areas of teacher evaluation was evaluated by 4 Likert among the 299 students and 116 faculty members in Lorestan University of Medical Sciences. Participants selected by Multi-stage sampling method. Collected data were analyzed with SPSS-18 software, descriptive statistics, and t-test. ANOVA and chi-square test. Findings: In the area of teaching skills, Master control on lessons subjects, self-confidence in the area of Personal characteristics, intimate relationships with students in the areas of communication skills, class starting on exact time in the area of educational concepts and roles, in the area of evaluation skills, comprehensive exam at the end of the semester, by students were selected as the most important items. Students and teachers had different viewpoint about the importance of evaluation items. There was statistically significant difference between tow sexes in the evaluation areas, (P <0.001). Conclusion: Sometimes evaluation items are fundamental differences between lecturers and students. Although the students clearly recognize important factors in faculty evaluation but to prioritize items are affected from factors such as gender, school grade, school and field which can be put into question the validity evaluations by student.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :حشمت اله حیدری
نویسنده مسئول :عزیز کامران
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:این مجله در سایت های زیر نمایه می شود: Islamic World Science Citation (ISC) ، Scientific Information Database (SID) ، Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):ارزشیابی ، استاد ، دانشجو ، دانشگاه علوم پزشکی لرستا
کلیدواژه ها (انگلیسی):Evaluation , Teacher , Student , Lorestan University of Medical Sciences
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.20.55 H9 عناوین ویژه
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
کد شناسایی :4216
ارائه شده توسط : دکتر عزیز کامران
ارائه شده در تاریخ :09 آبان 1392 08:18
آخرین تغییر :09 آبان 1392 08:18

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...