title

تاثیر آموزش سوپروايزرین بالینی بر کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران تحت تهویه مکانیکی دربخش مراقبت های ویژه

علائی, واحد ، سیدجوادی, مهری ، محمدی, راحله ، اصلانی, محمدرضا ، هاشمی بی ریا, بتول (1391) تاثیر آموزش سوپروايزرین بالینی بر کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران تحت تهویه مکانیکی دربخش مراقبت های ویژه. مجله سلامت و مراقبت ــ 14 (3). ص.ص.40-34. شاپا 6799-2228

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
935kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/nursing/arti...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: برنامه مراقبت از بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه یکی از ارکان مهم مراقبت پرستاری است و یکی از راهکارهای مهم در این زمینه ارتقای سطح آموزش و مخصوصا استفاده از نقش مربیگری سوپروايزرین بالینی در آموزش دوره ای کارکنان است. سوپروایزرین بالینی به علت ارتباط شبانه روزی با پرسنل و امکان استفاده از نقش های متعدد آموزش، نظارت و حمایت، موقعیت ممتازی در ارزیابی نیازهای آموزشی و ایفای نقش مربی گری دارند. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش توسط سوپروایزرین بالینی بر کیفیت مراقبت های پرستاری در بخش مراقبت ویژه انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر يك مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1389 بر روی 22 نفر پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه که به روش سرشماری انتخاب شدند انجام شد. 7 نفر سوپروایزر بالینی منتخب، بعد از گذراندن 5 جلسه آموزش لازم، طی 5 جلسه به پرستاران آموزش دادند. محتوای برنامه آموزشی شامل نحوه مراقبت از بیماران تحت تهویه مکانیکی بود. ابزار بررسی چک لیستی شامل 42 مورد از مراقبت های پرستاری در بخش مراقبت های ویژه بود و در فاصله زمانی یک ماه قبل و بعد از آموزش با مشاهده بالینی عملکرد پرستاران توسط سوپروایزرین تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS V.12 و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتايج نشان داد که نقش مربیگری سوپروايزرین بالینی با ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری نظیر ارتباط با بیمار (02/0=P)، رعایت تکنیک آسپتیک (001/0= P) و تکنیک صحیح ساکشن (001/0= P)، تخلیه کاف لوله تراشه (001/ 0= P)، فیزیوتراپی سینه (001/0=P)، تغییر پوزیشن (001/0= P)، کیفیت و بهداشت غذای مورد گاواژ (001/0= P)، ماساژ پشت (001/0=P)، جلوگیری از افتادگی پا (001/0=P)، بهداشت دهان (001/0= P) و بهداشت چشم (001/0= P) ارتباط معنی دار آماری دارد. نتيجه گيري : نتیجه پژوهش حاضر نشان داد که آموزش و ایفای نقش مربیگری توسط سوپروایزرین بالینی، تاثیر مثبتی بر نحوه عملکرد پرستاران در مراقبت از بیماران در بخش مراقبت ویژه در مورد مراقبت از بیماران تحت تهویه مکانیکی دارد

عنوان انگليسي

The Effect of Clinical Supervisors Education to Quality of Nursing Care of Patients under Mechanical Ventilation in Critical Care Units

خلاصه انگلیسی

Background & Objective: Nursing care plan in ICU patients is one of the important elements in nursing care, and one of the main strategies is promotion of education level, specially use of supervisors roles as a clinical educator in staff education. Clinical supervisors due to long time relationship with nursing staff in 24 hours and use of multiple roles of education, supervision and supporting, have excellent position in evaluating educational needs and performing clinical educator roles. This study was aimed to determine the effect of education by supervisors on quality of nursing care in criticd care units Methods: This semiexperimentol study was performed on 22 nurses in intensive care units that were selected by concensus method. The 7 supervisors, after 5 session training, were trained to nurses during 5 sessiones. The Lesson content was including of care of patients who were under mechanical ventilation. The cheklist was including 42 nursing care items in intensive care units and was completed one month before and after education with perception by supervisors. Data were analyzed using SPSS v.12 and descriptive and analytical tests such as paired t test. Results: Findings showed that supervisers as a clinical educators have significant effect in promotion of quality of these nursing cares: Communication with pateint (P=0.02), aseptic teqniques (P= 0.001), and correct suctioning teqniques (P=0.001), evacuation of tracheal tube (P=0.001), chest physiotherapy (P=0.001), position change (P=0.001), quality and safety nutrition(P=0.001), back massage (P=0.001), prevention of foot drop (P=0.001), mouth and eye health (P=0.001). Conclusion: The result of this study showed that education and educator role playing by clinical supervisors, have positive effect on practice of nurses in care of patients in intensive care unit, especially about suctioning tracheal tube with correct technique.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :واحد علائی
نویسنده مسئول :مهری سیدجوادی
کلید واژه ها:سوپروایزر بالینی، آموزش، مراقبت پرستاری، بخش مراقبت ویژه، تهویه مکانیکی
کلید واژه ها (انگلیسی):Clinical Supervisors, Education , Nursing care, ICU, Mechanical ventilation
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > گروه پرستاری
کد شناسایی :4267
ارائه شده توسط : خانم راحله محمدی
ارائه شده در تاریخ :13 خرداد 1392 12:26
آخرین تغییر :02 تیر 1393 03:30

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...