title

بررسي مقايسه اي تاثير آموزش به روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ به ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه خلخال

حسینی آهق, میر محمد (1378) بررسي مقايسه اي تاثير آموزش به روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ به ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه خلخال. [ طرح تحقیقاتی]

[img] PDF - نسخه چاپ شده
محدود به فقط پرسنل سامانه

626kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه : 2500 ميليون نفر از مردم جهان و 12 ميليون نفر از مردم ايران در حال حاضر سيگاري هستند و كشيدن سيگار از مهمترين عامل ابتلاءبه بيماريها و مرگ و مير مي باشد. مطالعات انجام شده نشان دهنده بالا بودن ميزان شيوع استعمال سيگار در دانش آموزان پسر دبيرستاني و شروع به كشيدن سيگار از سنين كمتر از 18 سالگي مي باشد. اهداف : اين مطالعه با هدف كلي مقايسه تاثير آموزش با دو روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ با ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار دردانش آموزان پسر سال دو متوسطه خلخال انجام شده است. روش تحقيق : ابتدا پرسشنامه اي حاوي سئوالات مربوطه به مشخصات فردي و عمومي ، ميزان ، نحوه و طول مدت مصرف سيگار و ميزان آگاهي در مورد مضرات مصرف سيگار توسط 150 دانش آموز شركت كننده در مطالعه تكميل و سپس و با توجه به ميزان، نحوه مصرف و نمرات آگاهي دانش آموزان برنامه ريزي آموزشي انجام و محتواي آموزشي يكسان با دو روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ و ارائه جزوه آموزشي براي دو گروه از دانش آموزان ارائه شده و در نهايت در يك سال بعد از آموزش دانش آموزان شركت كننده در برنامه آموزشي به پرسشنامه اي حاوي سئوالات مربوط به مشخصات فردي و عمومي و ميزان و نحوه مصرف سيگار پاسخ داده اند. نتايج : ميزان شيوع مصرف سيگار در قبل از آموزش براي كل دانش آموزان شركت كننده در مطالعه برابر 33/31% دانش آموزان گروه تحت آموزش با روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ 4/27% و در گروه تحت آموزش با جزوه 35% بوده كه در يك سال بعد از آموزش براي كل دانش آموزان 33/19% ، گروه تحت آموزش با سخنراني همراه با پرسش و پاسخ 33/12% و در گروه تحت آموزش با جزوه 26% بوده است همچنين ميزان مصرف سيگار در دو گروه تحت آموزش يكديگر متفاوت بوده است. با توجه به يافته ها برنامه ريزي آموزشي و اجراي آن در مورد مضرات مصرف سيگار بويژه با استفاده از روشهاي آموزشي مستقيم و چهره به چهره به منظور كاهش مصرف سيگار در دانش آموزان پسر دوم متوسطه موثر و مفيد به نظر مي رسد.



نوع سند : طرح تحقیقاتی
زبان سند : فارسی
وضعیت پروژه : اتمام یافته
مجری اصلی :میر محمد حسینی آهق
تاریخ اتمام :19 شهریور 1378
کلید واژه ها:آموزش – سخنراني – پرسش و پاسخ – جزوه آموزشي – سيگار
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > گروه پرستاری
معاونت تحقیقات و فناوری > مديريت تحقیقات و فناوری و اطلاع رساني > طرح هاي تحقيقاتي اتمام يافته
کد شناسایی :428
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :02 آبان 1388 06:14
آخرین تغییر :15 شهریور 1391 09:28

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...