title

بررسي رابطه بين سبك رهبري و يادگيري سازماني با اشتياق شغلي پرستاران دانشگاه علوم پزشكي اردبيل

زاهد, عادل ، نقی زاده باقی, عباس ، آخربین, پیمان (1392) بررسي رابطه بين سبك رهبري و يادگيري سازماني با اشتياق شغلي پرستاران دانشگاه علوم پزشكي اردبيل. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیل.

متن کامل از این مجموعه در دسترس نیست.

خلاصه فارسی

هدف این پژوهش بررسي رابطه بین سبک رهبری و يادگيري سازماني با اشتياق شغلي پرستاران در دانشگاه علوم پزشكي اردبيل مي‌باشد. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری آنرا پرستاران شاغل در مجموعه‌هاي درماني دانشگاه به تعداد 914 نفر و دانشجويان پرستاري شاغل به تحصيل به تعداد 351 نفر تشکیل می دهند. حجم نمونه با استفاده از جدول نمونه‌گيري گرجسي و مورگان برای پرستاران 273 نفر (29 نفر آقا و 244 نفر خانم) و برای دانشجويان پرستاري 187 نفر (61 نفر آقا و 126 نفرخانم)، بدست آمد. ابزارهاي جمع آوري اطلاعات شامل پنج پرسشنامه، سبك‌هاي رهبري تحول گرا – مراوده‌اي و آزاد گذار باس وآوليوا ، سبك رهبري خدمتگزار قلي‌پور و همكاران، سبك رهبري معنوي فراي و همكاران، یادگیری سازمانی چیوا و همکاران و اشتياق شغلي سالانوا و شوفلي مي‌باشد. روائي صوري و محتوائي پرسشنامه‌ها براساس نظر متخصصان مورد تاييد قرار گرفته، پايايي پرسشنامه‌ها بر اساس آلفاي كرونباخ به ترتيب 0.86، 0.95، 0.89، 0.86 و0.93 بدست آمد. داده‌ها با استفاده از روش‌هاي آمار استنباطي ( رگرسیون چند متغیره خطی، ضريب همبستگي پيرسون وآزمون t تك نمونه‌اي) تحلیل شدند.نتایج نشان داد که در جامعه پرستاري سبك رهبري تحول گرا و در جامعه دانشجويان پرستاري سبك رهبري خدمتگزار سبك غالب رهبري مي‌باشد. در هر دو جامعه ميانگين اشتياق شغلي بالا و مثبت و ميانگين يادگيري سازماني پايين مي‌باشد. تمامي ابعاد يادگيري سازماني به جزء بعد تجربه اندوزي با اشتياق شغلي رابطه مثبت و معني‌داري دارد. بين سبك رهبري تحول گرا و اشتياق شغلي رابطه مثبت و معنی‌دار برقرار بوده و سبك‌های رهبري آزادگذار و مراوده‌ای فاقد رابطه با اشتیاق شغلی مي‌باشند. يافته‌ها همچنین نشان داد سبك رهبري و يادگيري سازماني مي‌توانند اشتياق شغلي را پيش بيني نمايند .

عنوان انگليسی

The relationship between leadership style and organizational learning with nurse's job engagement in Ardebil university of medical sciences.


نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :عادل زاهد
استاد مشاور :عباس نقی زاده باقی
نگارنده:پیمان آخربین
کلیدواژه ها (فارسی):سبك رهبري ، يادگيري سازماني ، اشتياق شغلي ، دانشگاه علوم پزشكي اردبيل
کلیدواژه ها (انگلیسی):Leadership style , organizational learning , job engagement , Ardebil University of Medical Sciences
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه عمومی
کد شناسایی :4630
ارائه شده توسط : دکتر عباس نقی زاده باقی
ارائه شده در تاریخ :21 شهریور 1392 07:38
آخرین تغییر :21 شهریور 1392 07:38

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد