title

بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران

آخربین, پیمان ، زاهد بابلان, عادل ، نقی زاده باقی, عباس (1392) بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران. در: بیست و یکمین همایش دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان), 7-6 آذر 1392, دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان).

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
121kB

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: یکی از اساسی‌ترین عوامل ایجاد انگیزه در پرستارن افزایش اشتیاق به کار آنها است.این مهم میسر نمی‌شود مگر با انجام پژوهش‌ها و تحقیقات مختلف و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی، از این‌رو این مطالعه در نظر دارد تا رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را بررسی نماید. روش کار: این پژوهش ماهیتاً یک مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است که در طی شش ماهه دوم سال 1391 در بین پرستاران شاغل در مراکزدرمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل صورت گرفته است، از میان پرستاران شاغل به کار که تعداد آنها 914 نفر بود با استفاده از جدول گرجسی و مورگان تعداد 273 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه: پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار قلی‌پور و همکاران، پرسشنامه یادگیری سازمانی چيوا وهمكاران وپرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلی بهره برده شد.تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی(جدول فراوانی داده‌ها، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون) وspss-21 صورت گرفته است. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاكي از آن است كه بين سبك رهبري، يادگيري سازماني و اشتياق شغلي رابطه مثبت و معني‌دار وجود داشته، سبك رهبري خدمتگزار و يادگيري سازماني مي‌تواند اشتياق شغلي را پيش‌بيني نمايد. نتیجه‌گیری: بهبود مؤلفه‌هاي يادگيري سازماني وسبك رهبري خدمتگزار مي‌تواند باعث ارتقاء و افزايش اشتياق شغلي پرستاران گردد.

عنوان انگليسي

The Relationship between Servant Leadership Method and Organization Learning with Job Engagement of Nurses

خلاصه انگلیسی

Background and Objective: One of the most important motivating factors of nurses is improvement of their job engagement. This is not possible unless through various research and analysis of factors influencing job engagement, hence, this study intends to investigate the relationship between servant leadership method and organizational learning with job engagement of nurses in Ardabil Medical Sciences University. Materials and Methods: This descriptive and correlational study was performed during autumn and winter of 2012 among 914 nurses working in hospitals affiliated to Ardabil Medical Sciences University; of them 273 nurses were sampled regarding the Krejcie and Morgan table.Three questionnaires were used to gather data: Servant leadership style questionnaire Gholipour et al. Chiva et al. questionnaire of organizational learning and Salanova and Schaufeli job engagement questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistics (data frequency tables, mean, and standard deviation) and inferential statistics (stepwise multiple regression method and Pearson correlation) with SPSS-21. Findings: The results show that there is a positive and significant relationship between servant leadership method, organizational learning, and job engagement, and that servant leadership method and organizational learning can predict job engagement. Conclusion: Improving of organizational learning and servant leadership method components can improve and increase job engagement of nurses.

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :پیمان آخربین
نویسنده :عباس نقی زاده باقی
کلید واژه ها:سبک رهبری خدمتگزار ، یادگیری سازمانی ، اشتیاق شغلی
کلید واژه ها (انگلیسی):Servant Leadership Style , Organizational Learning , Job Engagement
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه
کد شناسایی :4996
ارائه شده توسط : دکتر عباس نقی زاده باقی
ارائه شده در تاریخ :13 آذر 1392 14:34
آخرین تغییر :13 آذر 1392 14:34

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...