title

بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی دانشجويان پرستاري

زاهد بابلان, عادل ، نقی زاده باقی, عباس ، آخربین, پیمان (1392) بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی دانشجويان پرستاري. در: ششمین همایش سراسری طب کار و بیماری های شغلی-سلامت کارکنان مراکز درمانی و بیمارستان ها, 17-19 اسفند 1392, تهران- بیمارستان امام خمینی.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
1MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.ioma.info/

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: یکی از اساسی‌ترین عوامل ایجاد انگیزه در پرستاران افزایش اشتیاق به کار آنها است. این مهم میسر نمي‌شود مگر با انجام پژوهش‌ها و تحقیقات مختلف و تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر اشتیاق شغلی، از این رو این مطالعه در نظر دارد تا رابطه یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی دانشجويان پرستاري دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را بررسی نماید. روش کار: این پژوهش ماهیتاً یک مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است که در طی شش ماهه دوم سال 1391 در بین دانشجويان پرستاري شاغل در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل صورت گرفته است، از میان دانشجويان پرستاري شاغل به کار که تعداد آنها273 نفر بود با استفاده از جدول گرجسی ومورگان تعداد 187 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از 2 پرسش‌نامه: پرسشنامه یادگیری سازمانی چيوا و همكاران و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا و شوفلای بهره برده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی(جدول فراوانی داده‌ها، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه به روش گام به گام وضریب همبستگی پیرسون) وspss-21 صورت گرفته است. یافته‌ها: نتایج تحقیق حاكي از آن است كه بين يادگيري سازماني و اشتياق شغلي رابطه مثبت و معني‌دار وجود داشته، يادگيري سازماني مي‌تواند اشتياق شغلي را پيش بيني نمايد. نتیجه گیری: بهبود مؤلفه‌هاي يادگيري سازماني مي‌تواند باعث ارتقاء و افزايش اشتياق شغلي دانشجويان پرستاري گردد.

عنوان انگليسی

Investigating the Relationship between Organizational Learning and Job Engagement in Nursing Students

خلاصه انگلیسی

Background and Objective: One of the most important motivating factors of nurses is improvement of their job engagement. This is not possible unless through various research and analysis of factors influencing job engagement, hence, this study intends to investigate the relationship between organizational learning with job engagement of Student nurses in Ardabil Medical Sciences University. Materials and Methods: This descriptive and correlational study was performed during autumn and winter of 2012 among 273 Student nurses working in hospitals affiliated to Ardabil Medical Sciences University; of them 187 nurses were sampled regarding the Krejcie and Morgan table. Two questionnaires were used to gather data: Chiva et al. questionnaire of organizational learning and Salanova and Schaufeli job engagement questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistics (data frequency tables, mean, and standard deviation) and inferential statistics (stepwise multiple regression method and Pearson correlation) with SPSS-21. Findings: The results indicate that there is a positive and significant relationship between organizational learning and work engagement, and that organizational learning can predict job engagement. Conclusion: Improving of organizational learning components can improve and increase work engagement of Student nurses.

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده :عباس نقی زاده باقی
کلیدواژه ها (فارسی):یادگیری سازمانی ، اشتیاق شغلی
کلیدواژه ها (انگلیسی):organizational learning, job engagement
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه عمومی
کد شناسایی :5478
ارائه شده توسط : دکتر عباس نقی زاده باقی
ارائه شده در تاریخ :22 اسفند 1392 18:36
آخرین تغییر :26 فروردین 1397 11:26

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...