title

سنجش سطح سواد اطلاعاتی و مهارت های استفاده از منابع اطلاعاتی تحت وب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 91-92

امانی, فیروز ، تفرجی, رقیه (1393) سنجش سطح سواد اطلاعاتی و مهارت های استفاده از منابع اطلاعاتی تحت وب در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 91-92. مجلــه‌ توســعه‌ آمــوزش در علـوم پزشــكی ــ 7 (14). ص.ص.1-10. شاپا 9521-2251

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
243kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_id=2...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف : سواد اطلاعاتی به مهارت¬هایی که فرد به منظور ادامه¬ی حیات در جامعه¬ی اطلاعاتی و برای یاد گیری موثر در آموزش عالی و تبدیل شدن به یادگیرندگان مادام العمر به آن¬ها نیازمند است، گفته می شود. هدف اصلي پژوهش حاضر، بررسي سطح سواد اطلاعاتی و میزان استفاده دانشجويان از منابع اطلاعاتي تحت وب می باشد. روش بررسی : در این مطالعه توصيفي - تحليلي تعداد 150 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوري اطلاعات پرسشنامه استاندارد سنجش اطلاعاتی Das بوده که روایی و پایایی آن قبلا در مطالعات داخل کشور بررسی شده بود. همچنین قسمتی از اطلاعات مورد نیاز نیز با تکمیل پرسش نامه¬ی محقق ساخته (پایایی و روایی آن طبق روش استاندارد سنجش گردید) حاوی مطالبی در مورد منابع اطلاعاتی جمع آوری شدند. يافته ها: در این مطالعه میانگین نمره¬ی سواد اطلاعاتی کسب شده پاسخگویان برای کل پرسش نامه 5/40 با انحراف معیار 5/7 بود. میانگین نمره¬ی سواد اطلاعاتی در دانشجویان دانشکده¬ی پزشکی و دندانپزشکی با 41 (2/8SD= ) نسبت به سایر دانشکده¬ها بیشتر بوده است. بیشترین میزان استفاده مربوط به سامانه¬ی پژوهشی دانشگاه با 3/35 درصد و کمترین میزان استفاده مربوط به مجلات خارجی در اشتراک دانشگاه با 6/24 درصد بود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان از منابع اطلاعاتی در حد متوسط قرار داشته و توجه به این مقوله به عنوان محوری اساسی در امر آموزش و پژوهش دانشجویان ضروری می باشد .

عنوان انگليسی

Information literacy level and Access to information resources under web skills in Ardabil University of medical sciences students in 2012-13

خلاصه انگلیسی

Background and objective: Information literacy is defined as skills that a person needs in order to survive in information society. The purpose of this research is to determine the level of information literacy among students of Ardabil University of Medical Sciences. Materials and Methods: In this descriptive – analytical study, data was collected from 150 students by a questionnaire. The collected data was then analyzed using SPSS software. Results: The mean of literacy information score for all the students was 40.5 (SD=7.5) and for that of medical and \paramedical faculty students was 41 (SD=8.2). 35.3% of the students used the university research system and 24.6% of them used journals shared with Ardabil University of Medical Sciences. Conclusion: According to the results, information literacy skill among the students is at moderate level. Therefore, paying attention to this important issue is recommended.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :فیروز امانی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:خلاصه مقالات اين مجله در بانک‌های اطلاعاتی SID, ISC, MAGIRAN, DOAJ نمايه می شوند.
کلیدواژه ها (فارسی):سواد اطلاعاتي، منابع اطلاعاتي، دانشگاه ، مهارت
کلیدواژه ها (انگلیسی):Information literacy, Information resources, University, Skill
موضوعات :W حرفه پزشکی > W 26/55.I4 انفورماتیک پزشکی ، سیستم ذخیره و بازیابی اطلاعات
WA بهداشت عمومي > WA. 900 آمار حياتي
WA بهداشت عمومي > WA. 900 آمار حياتي
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش آمار حياتي
کد شناسایی :5799
ارائه شده توسط : دکتر فیروز امانی
ارائه شده در تاریخ :02 تیر 1393 07:36
آخرین تغییر :02 تیر 1393 07:36

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...