title

رابطه سبک رهبری خدمتگزار و يادگيری سازمانی با اشتياق شغلی پرستاران

آخربین, پیمان ، زاهد بابلان, عادل ، نقی زاده باقی, عباس (1393) رابطه سبک رهبری خدمتگزار و يادگيری سازمانی با اشتياق شغلی پرستاران. مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامائی ــ 11 (1). ص.ص.91-98. شاپا 1735-868X

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
446kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.goums.ac.ir/jgbfnm/browse.php?a_id=549&...

خلاصه فارسی

زمينه و هدف: يکی از اساسی‌ترين عوامل ايجاد انگيزه در پرستاران، افزايش اشتياق به کار آن هاست. از آنجايی که اشتياق شغلی پرستاران می تواند تحت تاثيرعوامل مختلف درون و برون سازمانی از جمله سبک رهبری مديران پرستاری ويادگيری سازمانی باشد، لذا اين مطالعه در نظر دارد تا رابطه بين سبک رهبری خدمتگزار و يادگيری سازمانی با اشتياق شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اردبيل را بررسی نمايد. روش بررسی: اين مطالعه از نوع توصيفی و مقطعی است که در طی شش ماهه دوم سال 1391 در بين پرستاران شاغل در مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اردبيل صورت گرفته است. از ميان پرستاران شاغل به کار که تعداد 914 نفر بود با استفاده از جدول گرجسی و مورگان تعداد 273 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسشنامه: پرسشنامه سبک رهبری خدمتگزار قلی‌پور و همکاران، پرسشنامه يادگيری سازمانی Chiva وهمکاران وپرسشنامه اشتياق شغلی Salanova و Schaufeli بهره برده شد.تجزيه و تحليل داده‌ها با استفاده از آمار توصيفی(جدول فراوانی داده‌ها، ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطی(رگرسيون چندگانه به روش گام به گام و ضريب همبستگی پيرسون) وSPSS-21 صورت گرفته است. يافته ها: نتايج تحقيق حاکی از آن است که بين سبک رهبری، يادگيری سازمانی و اشتياق شغلی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود داشته(01/0≥P) و سبک رهبری خدمتگزار و يادگيری سازمانی دارای ميانگين بالاتری نسبت به ميانگين مفهومی می باشند. همچنين سبک رهبری خدمتگزار و يادگيری سازمانی می‌تواند اشتياق شغلی را پيش‌بينی نمايد. نتيجه گيری: بهبود مولفه‌های يادگيری سازمانی و سبک رهبری خدمتگزار می‌تواند باعث ارتقا و افزايش اشتياق شغلی پرستاران گردد.

عنوان انگليسي

The Relationship between Servant Leadership Method and Organization Learning with Job Engagement of Nurses

خلاصه انگلیسی

Background and Objective: One of the most important motivating factors of nurses is improvement of their job engagement. Since the job engagement can be affected by various factors including the leadership style of nurse managers and organizational learning, this study intends to investigate the relationship between servant leadership method and organizational learning with job engagement of nurses in Ardabil University of Medical Sciences. Material and Methods: This descriptive and correlational study was performed during autumn and winter of 2012 among 914 nurses working in hospitals affiliated to Ardabil University of Medical Sciences; of them 273 nurses were sampled regarding the Krejcie and Morgan table. Three questionnaires were used to gather data: Servant leadership style questionnaire Gholipour et al. Chiva et al. questionnaire of organizational learning and Salanova and Schaufeli job engagement questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistics (data frequency tables, mean, and standard deviation) and inferential statistics (stepwise multiple regression method and Pearson correlation) with SPSS-21. Results: The results show that there is a positive and significant relationship between servant leadership method, organizational learning, and job engagement (p≤./01), and that servant leadership method and organizational learning can predict job engagement. Conclusion: Improving of organizational learning and servant leadership method components can improve and increase job engagement of nurses.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :پیمان آخربین
نویسنده :عادل زاهد بابلان
نویسنده مسئول :عباس نقی زاده باقی
اطلاعات اضافی :این مجله در پایگاه های زیر نمايه می شود. Magiran و Iran Medexو SID و ISC
کلید واژه ها:سبک رهبری خدمتگزار، يادگيری سازمانی، اشتياق شغلی
کلید واژه ها (انگلیسی):Servant Leadership Style, Organizational Learning, Job Engagement
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه
کد شناسایی :5801
ارائه شده توسط : دکتر عباس نقی زاده باقی
ارائه شده در تاریخ :03 تیر 1393 03:59
آخرین تغییر :03 تیر 1393 03:59

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...