title

بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سالتحصیلی 87-1386 دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

ادهم, داود ، صافی زاده, حسین ، امیری, محمد ، دادخواه, بهروز (1387) بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان ورودی سالتحصیلی 87-1386 دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل ــ 8 (3). :229-234. شاپا 1735-2452

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
147kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/jarums/artic...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: با توجه به اینکه دانشجویان گروه های مختلف علوم پزشکی در آینده عهده دار مدیریت سلامت جامعه خواهند بود.شناخت مسایلی که می توانند سلامت روانی دانشجویان را به مخاطره بیندازند ضروری بنظر می رسد بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سلامت روانی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شده است. روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی است. 352 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1386 با سر شماری انتخاب شدند. پرسشنامه حاوی مشخصات فردی و نیز آزمون سلامت روان 28 سوالی GHQ (General Health questionnaire) توسط آنها تکمیل شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون مجذور کای استفاده شد. یافته ها: نتایج این بررسی نشان داد در بعد نشانه های جسمانی 1/7% ، اضطراب و بی خوابی 2/3% ،عملکرد اجتماعی 4/3%و افسردگی شدید 2% دانشجویان مشکل داشتند همچنین بر اساس نقطه برش 23، 22/7% دانشجویان مشکوک به اختلال روانی بودند در مطالعه حاضر از نظر اختلالات روانی بین دانشجویان دختر و پسر رابطه آماری معنی دار مشاهده نشد ولی بین وضعیت روانی با مدرک تحصیلی پدر، تعداد اعضای خانواده و شغل مادر ارتباط آماری معنی دار بدست آمد (p<0/05). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، انجام ارزیابی های روان شناختی دانشجویان و ارایه خدمات مشاوره در زمینه های مختلف در جهت ارتقای سطح سلامت روانی دانشجویان توصیه می گردد.

عنوان انگليسي

The Survey of Mental Health Status in Ardabil University of Medical Sciences Students in 2007-2008

خلاصه انگلیسی

Background & Objectives: Since the students majoring in different Fields of medicine are going to play key roles regarding Community health in the future, it seams necessary to characterize problems threatening their mental health. This study was performed in order to evaluate students’ mental health status in Ardabil University of Medical Sciences Methods: In this descriptive-analytical study, 352 students were selected through census and were requested to fill out general health questionnaire (GHQ) with 28 questions as well as personal information questionnaire. The data were analyzed using descriptive statistics and chi- square. Results: The findings indicate that students have problems in physical (1.7%), and social function (4.3%), anxiety and insomnia (2.3%) of them suffer from severe depression (2%). Also according to cut point (23) 22.7% students were suspected of mental disorders. In this research, there was no significant difference in mental disorders between male and female students, but there was a meaningful relationship between status with paternal educational degree and family size and mother's job (p< 0.05). Conclusion: according to the findings, student's psychological evaluation and counseling service in different fields to promote student mental health, is recommended

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :داود ادهم
کلید واژه ها:سلامت روانی - دانشجویان علوم پزشکی - اختلال روانی
کلید واژه ها (انگلیسی):Mental Health Status - student's psychological - arums students
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی

دانشکده پرستاری و مامایی > گروه پرستاری
کد شناسایی :678
ارائه شده توسط : دکتر عبداله مهدوی
ارائه شده در تاریخ :23 دی 1388 07:00
آخرین تغییر :01 تیر 1393 06:58

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...