title

بررسی ميزان آگاهی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اردبيل در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونيکی

فرزانه, اسماعیل ، امانی, فیروز ، تفرجی, رقیه ، آقایی, میرحسین (1394) بررسی ميزان آگاهی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اردبيل در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونيکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی ــ دوره 7 (2). ص.ص.61-68. شاپا 7284-2008

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
221kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_id=222&sid=1&sl...

خلاصه فارسی

مقدمه: پايگاه­های اطلاعاتی الکترونيکی يکی از مهم­ترين منابع کسب اطلاعات علمی بوده و استفاده از اين منابع در هر دانشگاه از شاخص­های مهم توسعه آن دانشگاه محسوب مي­شود. اين مطالعه با هدف تعيين سطح آگاهی دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اردبيل در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونيکی انجام شد. روش­ها: در اين مطالعه توصيفی - مقطعی تعداد 250 نفر از دانشجويان رشته­های پزشکی، پيراپزشکی، بهداشت و پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبيل در سال 92 با روش نمونه گيری تصادفی طبقه­ای انتخاب و ميزان آگاهی و اطلاعات آن­ها از منابع اطلاعاتی تحت وب توسط پرسشنامه محقق ساخته که روايی بر اساس اخذ نظرات افراد صاحب نظر و اساتيد تخصصی و پايايی آن از طريق آلفای کرونباخ تاييد گرديد. داده­های جمع آوری شده با استفاده از شاخص­های آمار توصيفی ( فراوانی، درصد، ميانگين) و آمار استنباطی(آزمون کای دو) و از طريق نرم افزار آماری SPSS تجزيه و تحليل شدند . يافته­ها: يافته­ها نشان داد که 65 درصد افراد شرکت کننده با کتابخانه ديجيتالی آشنايی نداشتند. ميزان آگاهی کلی دانشجويان با منابع اطلاعاتی حدود 5/46 درصد بود. بيشترين بانک اطلاعاتی لاتين مورد استفاده EBSCO با 4/36 درصد و بيشترين بانک اطلاعاتی فارسی مورد استفاده SID با 4/26 درصد بود. بين رشته­های مختلف تحصيلی از لحاظ ميزان استفاده از منابع اطلاعاتی اختلاف معني­داری مشاهده نشد. نتيجه­ گيری: نتايج نشان داد که ميزان آگاهی دانشجويان در استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونيکی موجود در دانشگاه در سطح پايين قرار داشت. برنامه ريزی برای تشويق دانشجويان جهت استفاده بيشتر و بهتر از اين منابع ضروری مي­باشد.

عنوان انگليسی

Awareness of Ardabil Medical Students in the Use of Electronic Information Resources

خلاصه انگلیسی

Introduction : Electronic databases are the most important sources of information and use of these resources in each university to be considered as key indicators of development. The aim of this study was to investigate the knowledge of Ardabil medical students in using of electronic information resources. Methods: in this descriptive cross sectional study 250 students in fields of medicine, Para medicine, health and nursing selected by classified randomly sampling method and their knowledge about information resources evaluated by a questionnaire which its validity and reliability was checked by scientific methods. Collected data analyzed by descriptive statistics (frequency, percentage, means) and analytic statistic Chi-square test through SPSS. Results: 65% of samples have no familiarity with digital library. The mean total rate of student’s familiarity with information resources was about 46.5%. Latin and Persian databases that were used most by students were EBSCO (36.4%) and SID (26.4%) respectively. There is no significant difference among students with different filed of study in using information resources. Conclusion: Results showed that the knowledge of students in using electronic information resources was in lower rate. Therefore, designing a program for encouraging students to use more and better of these resources is necessary .

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :اسماعیل فرزانه
نویسنده مسئول :فیروز امانی
نویسنده :رقیه تفرجی
نویسنده :میرحسین آقایی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: ISC, Magiran, SID, Iran Medex
کلیدواژه ها (فارسی):آگاهی، منابع اطلاعاتی، اينترنت، دانشگاه،
کلیدواژه ها (انگلیسی):Awareness, Information Resources, Internet, University,
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA. 900 آمار حياتي
WA بهداشت عمومي > WA. 900 آمار حياتي
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش آمار حياتي
کد شناسایی :6981
ارائه شده توسط : دکتر فیروز امانی
ارائه شده در تاریخ :20 مهر 1394 06:37
آخرین تغییر :22 اردبهشت 1399 09:20

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...