title

تحلیل علل خطاي اخذ شرح حال پزشکی از بیمار در مراکز اورژانس پیش بیمارستانی کردکوي

خلیلی, زهرا ، صدرالهی, علی ، خطیراحمدی, مریم (1394) تحلیل علل خطاي اخذ شرح حال پزشکی از بیمار در مراکز اورژانس پیش بیمارستانی کردکوي. فصلنامه مديريت بهداشت و درمان ــ 6 (1). ص.ص.29-41. شاپا 3012-2476

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
322kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://jhm.srbiau.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه : خطاهاي درمانی در فعالیتهای واحد فوریت پزشکی يکي از چالش هاي مهم تهديدکننده ي سلامت افراد است. لازمه ی کاهش این خطاها در روند درمان و مراقبت از بیماران اورژانسی اخذ شرح حال پزشکی مناسب از بیمار است. روش تحلیل حالات و اثرات خطا یکی از روشهای ارزیابی در مدیریت کیفیت خدمات است . هدف این مطالعه بررسی و شناسايي علل خطا در فرایند اخذ شرح حال از بیمار به روش تحلیل حالات و اثرات خطا است. روش پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی به صورت ترکیب کمی کیفی بود که در سال 1393 در شهرستان کردکوی انجام شد. جامعه پژوهش 19 نفر از کارکنان شاغل در مراکز فوریت های پزشکی اورژانس 115 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزار مطالعه شامل پرسشنامه تعیین اولویت خطا در فرایندهای اورژانس 115 و کاربرگ Failure Mode and Effect Analysis بود. اطلاعات پژوهش به شیوه مصاحبه گروهی و تشکیل جلسات بررسی تحلیل حالات و اثرات خطا به فاصله ی زمانی هر 14روز گردآوري شد. تجزیه و تحلیل آمار با استفاده از امار توصیفی میانگین و درصد , عدد اولویت ریسک خطا (RPN) بود كه با پذيرش خطا در سطح بالای 125 اولويت بندى و راه كار مناسب پيشنهاد گرديد. قابلیت اطمینان 87.5 درصد بود. یافته ها : بر اساس نتایج حاصل 8 علت خطا در فرایند اخذ شرح حال مشخص شد. پس از احتساب اعداد اولویت ریسک تعداد 5 خطا با ریسک بالای 125 شامل فقدان انگیزه لازم( 294= RPN), عدم توجه لازم ( 280= RPN), کمبود توانایی در ساختار بندی ( 252= RPN), فقدان دانش کافی( 242= RPN) , کمبود زمان کافی (140= RPN) شناسایی شد. بر حسب فراوانی بیشترین خطاها از لحاظ حوزه ایجاد مربوط به خطاهای انسانی ) 6 خطا (, حوزه سازمانی ) 5 خطا( و حوزه فنی محیطی ) 3 خطا(بود. نتیجه گیری : یافته ها نشان داد که متدلوژی تحلیل حالات و اثرات خطا برای بررسی، شناسایی و اولویت گذاری نقاط قابل بهبود فرایند اخذ شرح حال از بیمار در فوریت های پزشکی اورزانس 115 و پیش بینی اقدام موثر در جهت کاهش ریسک از کارایی و اثر بخشی برخوردار است.

عنوان انگليسی

Error Analysis of Process Taking Medical History Patients in Service Prehospital Centers of Kordkuy

خلاصه انگلیسی

Introduction: The process medical history-taking patient’s error is mostly important for clinical care given quality. Medical history taking patients promote is dependent to identical underline cases of errors. This study aims to analysis Error of the process medical history-taking patients in per hospital service centers of kordkuy, Iran. Methods: This is descriptive qualitative-quantitative combination study recorded Failure Mode and Effect Analysis method in 2014. Sample was 19 subjects employed emergency medical service of kordkuy. The subjects selected in available sampling. The Risk Priority process, Failure Mode and Effect Analysis checklist recorded in the questionnaire. The dates study collected with group, interviewing method and meeting FMEA team in during per 14 day. Data analyzed Descriptive statistics، Risk Priority Number (RPN). The suitable tasks suggested in RPN>125. The reality study had 87.5%. Results: the result identified 8-error agent in history medical taken process including to lack satisfactory knowledge, defect ability for medical history taking structural, no attention, failure communication, lack motivation, failure examination equipment’s, lack sufficient time, un suitable environment. The error were 5 subject in RPN>125 included lock motivation (RPN=294), non-attention (RPN=280), inability in structure report (RPN=252), lack adequate knowledge (RPN=242) and lack adequate time (RPN=140). The underline error agent relate to human error (the 6 error), organization error (the 5 error) and environment-technical error (the 3 error). The most error agent in 3 domain related to lack motivation (RPN=294). Conclusions: Multiple factors roll play in low quality of process medical history-taking patients. The human errors are important factor. Provide education, planning design and promote personnel’s statues con be increases activity motivation, promote process medical history-taking patients and decline delivery other clinical utility.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :زهرا خلیلی
نویسنده مسئول :علی صدرالهی
نویسنده :مریم خطیراحمدی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed In: ISC, SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):خطا، شرح حال، ریسک، فوریت هاي پزشکی، پیش بیمارستان.
کلیدواژه ها (انگلیسی):Error, Medical History, Risk, Emergency Medical، per hospital
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :7496
ارائه شده توسط : خانم زهرا خلیلی
ارائه شده در تاریخ :28 تیر 1395 09:41
آخرین تغییر :28 تیر 1395 09:41

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...