title

بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی خلخال

نصیری, خدیجه ، کامران, عزیز ، صادقپور, سجاد ، دیدار, میثم ، گیلک, شادی (1395) بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با سلامت روان دانشجویان علوم پزشکی خلخال. در: هفتمین کنگره پژوهشی سالیانه دانشجوئی, 23 اردیبهشت 1395, اردبیل - ایران.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
836kB
[img]
پیش نمایش
تصویر
206kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://arums.ac.ir/src/fa

خلاصه فارسی

مقدمه: دسترسی به اینترنت پدیده ای رو به گسترش است و روز به روز تعداد بیشتری از افراد به استفاده از اینترنت روی می آورند. سلامت روانی جزء مهمی از تعریف سلامت از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت می باشد. تکنولوژی و اینترنت از جمله عواملی است که می تواند سلامت افراد را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و ارتباط آن با سلامت روان در بین دانشجویان علوم پزشکی خلخال انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که بر روی 428 نفر از دانشجویان علوم پزشکی خلخال در سال 1394 انجام شد. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر پرسشنامه سه قسمتی بود که قسمت اول مشخصات دموگرافیک شرکت کنندگان، قسمت دوم پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ و قسمت سوم پرسشنامه سلامت روان GHQ28 می باشد. نمونه گیری به روش تصادفی انجام شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که 3/77 درصد از دانشجویان اعتیاد به اینترنت نداشتند، 6/20 درصد از دانشجویان مبتلا به اعتیاد خفیف و 8/0 درصد مبتلا به اعتیاد شدید بوده اند. ازنظر سلامت عمومی نیز 4/27 درصد از دانشجویان مبتلا به اختلال در سلامت عمومی شدید بودند. نتایج آزمون پیرسون نشان داد که بین سلامت روان و اعتیاد به اینترنت ارتباط آماری معنی داری وجود دارد (P<0/05). بحث: مجموع یافته های مطالعه نشان می دهد که بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان دانشجویان ارتباط آماری معنی داری وجود دارد و با افزایش میزان اعتیاد به اینترنت، سلامت روان دانشجویان وضعیت نامطلوبی می یابد.

عنوان انگليسی

An Investigation into the Status of Internet addiction Disorder and its Relationship with the Mental Health of Students

خلاصه انگلیسی

Background: Since students belong to the talented and educated groups of the community and make the future of the country, their mental health has an especial importance in learning and increasing scientific knowledge. The present study aimed to evaluate the relationship between internet addiction disorder and its relationship with mental health among students of Khalkhal University of Medical Sciences. Methodology: This is a descriptive-analytical study conducted on 428 students of Khalkhal University of Medical Sciences in 2015. The instrument used in this study was a three-part questionnaire that the first part included the demographic characteristics of the participants; the second part was Young Internet Addiction Test and the third part consisted of General Health Questionnaire- 28 (GHQ-28). Sampling was done randomly. The collected data were analyzed using SPSS software. Results: The results of the study revealed that 77.3% of the university students had internet addiction disorder among which 20.6% and 0.8% suffered from mild and severe addictions. In terms of general health, 27.4% of students were suffered from severe general health disorder. The results of Pearson test indicated that there was a significant relationship between mental health and internet addiction disorder (P <0/05). Discussion: There was a statistically significant relationship between internet addiction and mental health of students and by increasing internet addiction, the mental health in students becomes undesirable.

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :خدیجه نصیری
نویسنده مسئول :میثم دیدار
نویسنده :شادی گیلک
کلیدواژه ها (فارسی):اعتیاد به اینترنت،سلامت عمومی ،دانشجویان
کلیدواژه ها (انگلیسی):Internet addiction disorder, General health, University Students
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > طرحهای تحقیقاتی اتمام یافته
کد شناسایی :7782
ارائه شده توسط : خانم خدیجه نصیری
ارائه شده در تاریخ :01 شهریور 1395 07:31
آخرین تغییر :26 شهریور 1397 15:55

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...