title

نقش مشاوره تلفنی در حل مشکلات روانی و تربیتی خانواده

مردی, افروز ، رفاهی, سهیلا ، تذکری, زهرا ، آقامحمدی, معصومه ، مشعوفی, مهرناز (1385) نقش مشاوره تلفنی در حل مشکلات روانی و تربیتی خانواده. در: اولین همایش سراسری تکنولوژی، ارتباطات و بهداشت روان , 2-1 تیر ماه 1385, دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
20kB

خلاصه فارسی

مقدمه: همه ما غالباً در معرض مشكلات و مسائلي قرار مي‌گيريم كه به دليل محدود بودن دانش و تجربياتمان به همفكري با ديگران نياز پيدا مي‌كنيم. مي‌دانيد كه حتي با ثبات‌ترين افراد نيز گاهي از بحرانهاي عاطفي مصون نيستند. تحولات و تغييراتي كه در زندگي رخ مي‌دهد. مانند قبولي در دانشگاه، ازدواج، دور شدن از خانواده و دوستان، بيماري و از دست دادن آنهايي كه دوستشان داريم. گاهي ما را دچار اضطراب، ترديد، نگراني، تعارض و حتي بحران مي‌سازد.لازم به ذكر است هنگام سازش با محيطي جديد و تجربه‌اي نو، داشتن احساسات فوق تا حد طبيعي است اما اگر اين احساسات منفي از حد طبيعي بيشتر شود. مي‌تواند باعث كاهش تمركز آرامش و سلامت جسم و روان گردد.بدين منظور با مراجعه به مركز مشاوره مي‌توان از مشاوران آن كمك و نسبت به حل مشكلات اقدام نمود. پیشرفت تکنولوژی و فناوری و ارتباطات، انسان قرن 21 رابیش از بیش نیازمند مشاوره درامورات زندگی نموده است. امروزه مراکز متعددی وابسته به سازمان بهزیستی در کشور وجود دارد که به صورت حضوری و تلفنی راهکارهای اساسی را برای حل مشکلات خانواده و پیشگیری از آنها را ارائه میدهند. در این بررسی نقش مشاوره تلفنی در حل مشکلات روانی و تربیتی خانواده ها مورد بررسی قرار گرفته است. روش کار: معمولا مشاوره تلفنی به دلیل اینکه هویت فرد پنهان میماند مورد استقبال بسیاری از خانواده هاست واز طرفی امکان بروز مشکلاتی به ویژه در بحث امنیت روانی مراجعان تلفنی کمتر است. این یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که بر روی 188 مشاوره تلفنی که در طی شش ماه گذشته در یکی از مراکز مشاوره خانواده وابسته به سازمان بهزیستی اردبیل صورت گرفته است. مشخصات دموگرافیک، علل مشاوره، تعداد مشاوره افراد و میزان رضایت از نحوه مشاوره با استفاده از شاخصهای آماری و توصیفی نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج: نتایج نشان می دهد که 63% افراد مذکر، 34% بیسواد، 57% در گروه سنی 29-21 سال و 71% متاهل بودند. 18% موارد مطرح شده مربوط به مشکلات روانی و 16% مربوط به مشکلات تربیتی بود. 45% افراد بیش از یک بار مشاوره تلفنی داشتند و 76% افراد از نحوه ارائه مشاوره رضایت داشتند. 70% معتقد بودند که مشاوره تلفنی باعث پیشگیری از آسیب های اجتماعی از طریق ارائه اطلاعات ، توصیه ها و آگاهی دادن به تماس گیرنده می شود. 63 % معتقد بودند که مشاوره تلفنی باعث توانمند نمودن آنها در شناخت و آگاهی از شرایط و مشکلات خود و یافتن راه حل های مناسب شده و اکثر افراد مشاوره شده 49 % معتقد بودند که مشاوره تلفنی باعث کاهش فشار روانی حاصل از بحران های زندگی آنها گردیده بود . نتیجه گیری: مشاوران در زمینه های مختلف تحصیلی ، تربیتی ، خانوادگی ، زناشویی ، انتخاب همسر ، مشکلات روانی ، جنسی ، حقوقی ، اجتماعی ، ایدز و اعتیاد به تماس گیرندگان اطلاعات ، پیشنهاد ها و آگاهی های لازم را ارایه می کنند . و به تماس گیرندگان برای شناخت مشکل ، بررسی ، تجزیه و تحلیل آن و همچنین تصمیم گیری و انتخاب راه حل مناسب کمک می کنند . را در کسب تفکر مثبت و افزایش اعتماد به نفس در آنها یاری می کنند . نتایج حاکی از آن است که اکثریت افراد از مشاوره تلفنی ابراز رضایت نموده اند و تلفن نقش مثبتی در زندگیشان داشته است. لذا گسترش و ارتقاء کیفیت عملکرد مراکز مشاوره تلفنی ضروری به نظر می رسد.

عنوان انگليسی

role of phone consultant in resolving of family mental and educational problems


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :افروز مردی
کلیدواژه ها (فارسی):مشاوره تلفنی - روان - تربیت - خانواده - مشکلات
کلیدواژه ها (انگلیسی):mental - dducational - family - problem - consultant
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش فیزیک پزشکی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی

دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :889
ارائه شده توسط : دکتر سهیلا رفاهی
ارائه شده در تاریخ :12 دی 1388 08:47
آخرین تغییر :02 تیر 1393 05:09

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...