title

پیامد درمان و اپیدمیولوژی بیماران ترومایی ناشی ازسوانح موتورسیکلت بستری شده در بیمارستان دکتر فاطمی اردبیل در سال 1394

مهرتک, محمد ، خیری, فاطمه ، قارداشی, افسانه (1395) پیامد درمان و اپیدمیولوژی بیماران ترومایی ناشی ازسوانح موتورسیکلت بستری شده در بیمارستان دکتر فاطمی اردبیل در سال 1394. در: هفتمین سمینار بین المللی کاهش سوانح ترافیکی،چالش ها و راهکارهای پیش رو حوادث ترافیکی دوچرخه و موتور سیکلت, 27-28 بهمن 1395, شیراز - ایران.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
تصویر
76kB
[img]
پیش نمایش
متنی
228kB

خلاصه فارسی

مقدمه: تصدفات ترافیکی یک مشکل بزرگ جهانی سلامت و توسعه می باشد. هر سال به علت تصادفات تزافیک جاده ای بیش از پنج میلیون نفر در دنیا آسیب می بینند. طبق نظر سازمان جهانی بهداشت میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات ترافیکی در سال 2020 تا 80% نسبت به سال 2000 افزایش خواهد یافت. تصادفات ترافیکی در ایران به عنوان شایعترین علت آسیب و دومین علت مرگ گزارش شده است و موتورسواران سهم عمده ای در بروز سوانح ترافیکی دارند. این مطالعه در نظر دارد به بررسی پیامد درمان و اپیدمیولوژی بیماران ترومایی ناشی ازسوانح موتورسیکلت بستری شده در بیمارستان دکتر فاطمی اردبیل در سال 1394 بپردازد. متدلوژی: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی گذشته نگر است.با مراجعه به بیمارستان آموزشی درمانی دکتر فاطمی اردبیل که تنها بیمارستان تخصصی ترومایی این استان است، به صورت سرشماری پرونده کلیه 124 نفر بیمار ترومایی ناشی از تصادف موتورسیکلت بستری شده در طول سال 1394 بررسی شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها: 7/92 درصد بیماران مرد و 3/7 درصد زن بودند. بیشترین بازه سنی بیماران با 2/49 درصد افراد 29-20 ساله بودند. آسیب به پای بیماران با 4/24 درصد بیشترین آسیب وارده گزارش شد. ساعت 18 الی 24 پرتصادف ترین بازه زمانی با 1/41 درصد به دست آمد. و 9/58 درصد بیماران در بخش ارتوپدی بیمارستان پذیرش شده بودند.بهبودی نسبی با 5/85 درصد بیمارانترخیص شده بیشتری پیامد بستری در بیمارستان بود. 71 درصد بیماران از طریق فورت های پزشکی، 9/12 درصد آنها با مراجعه شخصی و 1/16 درصد توسط ارجاع از درمانگاه تخصصی بیمارستان پذیرش شده بودند. نتیجه گیری: معضل تصادفات جاده ای از هز نوع آن، یکی از مشکلات اساسی نظام سلامت کشور محسوب می شود. با توجه به اهمیت نیروهای انسانی مولد در کشور و اینکه بیشتری بازه سنی آسیب دیدگان تصادفات موتورسیکلت را جوانان 29-20 ساله تشکیل می دهند، وجود برنامه های آموزشی همگانی با تاکید بر آموزش خانواده ها ضروری به نظر می رسد. یکی از محدودیتهای این مطالعه ثبت نامناسب و ناقص داده ها از جمله وجود و یا عدم وجود کلاه ایمنی موتورسوار در زمان تصادف در پرونده پزشکی بیماران بود.



نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :محمد مهرتک
نویسنده :فاطمه خیری
نویسنده :افسانه قارداشی
کلیدواژه ها (فارسی):تروما، تصادف، موتورسیکلت، اردبیل
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي

WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
کد شناسایی :9447
ارائه شده توسط : دکتر محمد مهرتک
ارائه شده در تاریخ :04 دی 1396 09:17
آخرین تغییر :04 دی 1396 09:17

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...