title

بررسی میزان تاثیر گذراندن بخش بیهوشی بر روی میزان آگاهی و عملکرد کارورزان دانشگاه علوم پزشكي اردبيل در مورد احياء قلبي ريوي

عیسی زاده فر, خاطره ، انتظاری, مسعود ، صداقت, مجتبی (1388) بررسی میزان تاثیر گذراندن بخش بیهوشی بر روی میزان آگاهی و عملکرد کارورزان دانشگاه علوم پزشكي اردبيل در مورد احياء قلبي ريوي. در: دهمین کنگره آموزش علوم پزشکی, 17-15 اردیبهشت ماه 1388, دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
Image (JPEG) - نسخه چاپ شده
1MB

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: آموزش احیای قلبی – ریوی (CPR) برای دانشجویان پزشکی از گذشته مورد توجه بوده و تلاشهای زیادي در جهت بهبود کیفیت این آموزش صورت گرفته است. هدف از این مطالعه تعیین میزان تاثیر گذراندن دوره آموزش CPR در بخش بیهوشی در بهبود آگاهی و عملکرد دانشجویان پزشکی در مورد CPR می باشد. روش کار: یک مطالعه كارآزمائي آموزشي كنترل شده خود-شاهدي (Educational exprimental study with self control) 12 ماهه بر روی 30 نفر از دانشجویان پزشکی سال 6 و 7 دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1385-1386 طراحی شد تمام دانشجویان این مقطع وارد مطالعه شدند. داده ها از طریق پرسشنامه سه قسمتی جمع آوری شده و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS با نسخه 15 و آزمونهای آماری ویلکاكسون و2 chi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میزان آگاهی قابل قبول(رتبه خوب و خیلی خوب) دانشجویان از مراقبت حیاتی اولیه(BLS) بعد از آموزش از 7/6% به 50% افزایش یافت (0001/0 = P) و میزان آگاهی قابل قبول دانشجویان از مراقبت حیاتی قلبی پیشرفته(ACLS) بعد از آموزش از 3/13% به 4/53% افزایش یافت (0001/0 = P). میزان مجموع مهارتهای عملی قابل قبول بعد از آموزش از 4/3% به 100% افزایش یافت (0001/0 = P). بین میزان آگاهی از ACLS و میزان مهارتهای عملی دانشجویان رابطه معنی داری بدست آمد (005/0 = P) . نتیجه گیری: گذراندن دوره های آموزشی CPR در بخش بیهوشی منجر به افزایش معنی داری در میزان آگاهی و عملکرد دانشجویان پزشکی می شود.بنابراین گنجاندن دوره های آموزشی CPR در بخشهای عملی در برنامه آموزش دانشجویان پزشکی ضرورت دارد.

عنوان انگليسی

Knowledge and Practice of Medical Students concerning CPR a course in anesthesiology ward

خلاصه انگلیسی

Background & Objective: Cardiopulmonary Resuscitation (CPR) training for under graduate medical students has been noted to be poor in the past. Attempt have been made to improve the quality of CPR training the aim of this study is to determine the effects of passing a CPR course in anesthesiology ward on medical students level of knowledge and practical skills. Methods: all medical student who took the anesthesiology course during the years 2005 and 2006 were enrolled into the study (n=30) .A questionnaire was used to evaluate students level of knowledge and practical skill before and after the 15 days period. Results: the number of students whose scores were categorized a good or very good increased significantly after training (p=0.001) there was a significant relationship between level of knowledge about ACLS (Advanced Cardiac Life support) and practical skills (p=0.005). Conclusion: CPR training course in anesthesiology ward leads to a significant increase in skill and knowledge of medical students. Adding this course to undergraduate's curriculum in medical faculties is essential

نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :خاطره عیسی زاده فر
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:کد مقاله : E90
کلیدواژه ها (فارسی):احیای قلبی – ریوی ، آموزش پزشکی ، برنامه آموزشی ، مراقبت حیاتی اولیه ، مراقبت حیاتی قلبی پیشرفته.
کلیدواژه ها (انگلیسی):Cardio pulmonary Resuscitation , training , Basic Life support , Advanced Life support.
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
WB پزشکی عملی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه بیهوشی، زنان و زایمان
کد شناسایی :952
ارائه شده توسط : دکتر مسعود انتظاری اصل
ارائه شده در تاریخ :28 بهمن 1388 05:36
آخرین تغییر :07 اسفند 1391 13:17

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...