title

بررسی نقایص شناختی و ارتباط آن با عزت نفس در کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان فاطمی در نیمسال نخست سال 1396

صادقی موحد, فریبا ، مولوی, پرویز ، ندرمحمدی مقدم, مهریار ، صبوری, مریم (1396) بررسی نقایص شناختی و ارتباط آن با عزت نفس در کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان فاطمی در نیمسال نخست سال 1396. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
600kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
88kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

5MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

8kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه ; ADHD) Attention Deficit and Hyperactivity Disorder ) در برخی از کارکردهای شناختی دچار مشکل هستند. عزت نفس از اساسی ترین عوامل موثر در رشد و شکوفایی انسان ها محسوب می شود که در این کودکان، در معرض آسیب است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین کارکردهای شناختی و عزت نفس در کودکان مبتلا به ADHD 6 تا 15 سال مراجه کننده به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان فاطمی اردبیل انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی است. عملکردهای شناختی 71 کودک مبتلا به ADHD سنین بین 6 تا 15 سال مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی با استفاده از آزمون سیستم ارزیابی شناختی WISC-4، آزمون کانرز والدین و عزت نفس کوپر اسمیت مورد بررسی قرارگرفتند. داده ها پس از جمع آوری، کد گذاری شده و وارد نرم افزارSPSS نسخه 16 شدند. داده ها با روش آمار توصیفی در قالب جدول و نمودار و با استفاده از روش آمار تحلیلی شامل T-test و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردید. یافته ها: در نمونه مورد مطالعه، نتایج نشان داد، ارتباطی بین ویژگی های شناختی با بیش فعالی وجود نداشت (p= 0.904)در حالی که ارتباط بین کمبود توجه و توانایی های شناختی معکوس و معنی دار بود p= 0.012)). همچنین بر اساس نمرات کلی عزت نفس، 67.6 درصد کودکان عزت نفس متوسط، 11.36 درصد عزت نفس ضعیف و 21.1 درصد نیز عزت نفس بالا داشته اند. بین شدت علایم و نشانه های اختلال ADHD (نمره کل کانرز) با نمره عزت نفس عمومی کودکان(r=0.49 p=0.0001) ارتباط معکوس و بسیار بالایی مشاهده گردید. بین شاخص های عزت نفس خانوادگی و شاخص های شناختی ارتباط معنادار نبود(p= 0.985) ولی بین سایر شاخص عزت نفس مانند عزت نفس تحصیلی(p= 0.000; r= 0.468)، اجتماعی(p= 0.001; r= 0.372) و عمومی(p= 0.000; r=0.434) ارتباط معنادار بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد ارتباط بین کمبود توجه و توانایی های شناختی معکوس و معنی دار است. همچنین عزت نفس تحصیلی در کودکان دارای ADHD کمتر از سایر عزت نفس ها بوده و عزت نفس آنها در حیطه های تحصیلی بیشتر آسیب دیده است.نتایج حاصل از این پژوهش ضروریت تشخیص به موقع و تقویت شناخت در این کودکان خصوصا کودکان ADHD از نوع کم توجه، به منظور جلوگیری از آسیبهای بیشتر در آینده ازجمله عزت نفس پایین و تبعات آن را، آشکار می کند و می تواند مطالعه ی پایه ی مناسبی جهت شناسایی زمینه های شناختی نیازمند درمان در این کودکان باشد.

عنوان انگليسی

Evaluation of cognitive deficits and its relationship with self-esteem in children with attention deficit hyperactivity disorder of Fatemi hospital psychiatric clinic in the first semester of 1396

خلاصه انگلیسی

BACKGROUND & OBJECTIVE: Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) have problems in some aspects of cognitive function. It is special that Self-esteem, as a important factor of human life, in children with ADHD is at risk. This study was conducted to evaluate the relationship between cognitive deficits and self-esteem in children aged 6 to 15 years old with ADHD who were referred to the psychiatric clinic of Fatemi Hospital in Ardabil. METHODS: The cognitive functions of 71 children with ADHD aged 6 to 15 years who referred to the psychiatric clinic were evaluated using the WISC-4 cognitive assessment system, Parents' Konners Test and Cooper Smith's Self-esteem. Data was collected, encoded and entered into SPSS version 16 software. The data were analyzed by descriptive statistics method in a table and chart and analyzed using analytical statistics including T-test and Pearson correlation coefficient. RESULTS: In the sample, the results showed that there was no correlation between cognitive characteristics and hyperactivity (p= 0.904). While the relationship between attention deficit and cognitive functions was reversible and meaningful (p= 0.012). Based on general self-esteem scores, 67.6% of children had moderate self-esteem, 11.36% had poor self-esteem and 21.1% had high self-esteem. . There was an reverse and very high correlation between the severity of symptoms of ADHD (Conner's total score) and children's general self-esteem score (r = 0.994, p = 0.001). There was no significant relationship between family self-esteem indices and cognitive indices (p = 0.985) but among other self-esteem indicators such as educational self-esteem (p = 0.000; r = 0.468), social (p = 0.001; r = 0.372) and general (p = 0.000; r = 0.434) was significant. CONCLUSION: It can be concluded from this study that the relation between attention deficit and cognitive deficits is reverse and significant. Also, the educational self-esteem in the children with ADHD is less than other types of self-esteem and it is the most damaged self-esteem. According to this research, timely treatment including cognitive therapy in ADHD children, especially attention deficit type, is necessary to prevent further damage, like low self-esteem and its consequences.This study can be considered as a good basis for identifying cognitive fields that require treatment in these children. .

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :فریبا صادقی موحد
استاد راهنما :پرویز مولوی
استاد مشاور :مهریار ندرمحمدی مقدم
دانشجو :مریم صبوری
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه : 0661 ، پایان نامه دکتری حرفه ای پزشکی
کلیدواژه ها (فارسی):نقایص شناختی، عزت نفس، اختلال کمبود توجه- بیش فعالی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Cognitive deficits, self-esteem, attention deficit hyperactivity disorder.
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :9680
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :02 بهمن 1396 06:20
آخرین تغییر :09 اردبهشت 1399 10:58

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...