title

سياستگذاري سواد اطلاعاتي و مديريت اطلاعات در دانشگاههاي علوم پزشكي كشور ونقش آن در نهادينه سازي تفكر انتقادي

ابراهیمی, کمال ، مهدوی, عبدالله ، حبیبی, شفیع (1389) سياستگذاري سواد اطلاعاتي و مديريت اطلاعات در دانشگاههاي علوم پزشكي كشور ونقش آن در نهادينه سازي تفكر انتقادي. در: اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت, 3-5 اسفند 1389, اصفهان - ایران.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
تصویر
103kB
[img]
پیش نمایش
متنی
664kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://seminar.mui.ac.ir/

خلاصه فارسی

رشد منابع اينترنتي علاوه بر اينكه دسترسي به حجم زياد منابع را ممكن ساخته است مشكلاتي را نيز به همراه داشته كه مهمترين آن مربوط به جامعيت و مانعيت منابع بازيابي شده است. اين امر مخصوصا در حوزه سلامت به دليل حجم منابع،اهميت آنها و تنوع آنها پيچيده تر از بقيه منابع است. سواد اطلاعاتي راهكار مناسب براي جلوگيري از مشكلات مربوط به بازيابي اطلاعات است.سواد اطلاعاتي توانايي تشخيص نياز اطلاعاتي،مكان يابي اطلاعات،ارزيابي و استفاده از اطلاعات است و اين امر نيازمند وهمسوبا آموزش يك تفكر انتقادي كاربردي است. مديريت اطلاعات نيز به مبحث گرداوري،سازماندهي و اشاعه اطلاعات در حوزه هاي مختلف و براي افراد مختلف مي باشدو آموزش سواد اطلاعاتي كاملا وابسته به اين فعاليت مي باشد. از اينرو سياستگذاري مناسب در زمينه سواد اطلاعاتي ومديريت اطلاعات حوزه سلامت كشور مي تواند به بهبود فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي از طريق آموزش سواد اطلاعاتي انتقادي كمك نمايد. لذا در اين مطالعه راهكارهاي مورد نياز در اين حوزه با شناسايي نيازها،امكانات و نقاط قوت و ضعف برنامه هاي سواد اطلاعاتي دانشگاه علوم پزشكي كشور در دوبعد زير ساختهاي آموزشي و اجرايي مطرح و توضيح داده شده است. بعد آموزشي به ارائه واحدهاي آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي تخصصي در تمام حوزه هاي سلامت،تدوين برنامه درسي و كتابهاي درسي در اين زمينه تاكيد مي نمايد. و از آموزش صرف پايگاههاي اطلاعاتي بايد به آموزش انتقادي سواد اطلاعاتي گرايش يايد. ارائه حداقل 6 واحد درسي در اين زمينه براي تمام رشته هاي دانشگاهي علوم پزشكي كشور پيشنهاد مي شود. بعد دوم بعد اجرايي در اين زمينه است كه نيازمند مديريت منابع اطلاعاتي حوزه سلامت مانند پايان نامه ها،طرح هاي پژوهشي تمام دانشگاههاي كشور در يك پايگاه ديجيتالي است كه خود موجب دسترسي آسان به اين منابع،آشنايي با تحقيقات انجام گرفته، كاهش زمان تحقيقات،كاهش هزينه تحقيقات و مطالعات تكراري خواهد شد. وجود اين برنامه ها ي اجرايي و آموزشي مي تواند به نهادينه سازي نظامند تفكر انتقادي در دانشگاههاي و مراكز پژوهشي منجر شود ، فعاليتي كه در حال حاضر به صورت جزاير پراكنده و نامنظم در حال اجر است و مشخص است كه نتيجه مطلوب را نخواهد داشت.



نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :کمال ابراهیمی
نویسنده :عبدالله مهدوی
نویسنده :شفیع حبیبی
کلیدواژه ها (فارسی):سیاستگذاری سواد اطلاعاتی انتقادی، مدیریت اطلاعات ، تفکر انتقادی
موضوعات :W حرفه پزشکی > W 26/55.I4 انفورماتیک پزشکی ، سیستم ذخیره و بازیابی اطلاعات
W حرفه پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
کد شناسایی :9846
ارائه شده توسط : دکتر عبداله مهدوی
ارائه شده در تاریخ :06 اسفند 1396 08:54
آخرین تغییر :06 اسفند 1396 08:54

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...