title

مقايسه هوش هيجانی دانشجويان استعدادهای درخشان و ساير دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اردبيل در سال 1393

تذکری, زهرا ، نمادی وثوقی, مریم ، موحدپور, آسیه ، علیزاده, هما ، زارع, مریم ، رحیمی, گیتی (1396) مقايسه هوش هيجانی دانشجويان استعدادهای درخشان و ساير دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی اردبيل در سال 1393. مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار(اسرار) ــ 24 (5). ص.ص.347-352. شاپا 1606-7487

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
972kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://jsums.medsab.ac.ir

خلاصه فارسی

اهداف: هوش هيجاني مجموعه اي از هيجان ها و توانمندي هايي است که قدرت مقابله و کنترل شخص را در رويارويي با مشکلات بالا مي برد و سبب عملکرد مناسب در حيطه هاي مختلف از جمله موفقيت تحصيلي مي شود. در اين مطالعه هوش هيجاني دانشجويان استعداد درخشان و ساير دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل با هم مقايسه شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر مطالعه اي توصيفي- تحليلي بود که در آن به صورت نمونه گيري تصادفي، 30 نفر از دانشجويان استعداد درخشان و 30 نفر از دانشجويان غير استعداد درخشان دانشگاه علوم پزشکي اردبيل (ترم تحصيلي و رشته همسان) در سال 1393 بررسي شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه اي شامل دو قسمت اطلاعات فردي و اجتماعي و پرسشنامه اي 90 سوالي بار-آن بود. داده ها با استفاده از آمار توصيفي و استنباطي و نرم افزار SPSS نسخه 16 گردآوري شد. يافته ها: نتايج نشان داد ميانگين هوش هيجاني دانشجويان استعداد درخشان 10.48±334.36 و دانشجويان غير استعداد درخشان 734.94±311.407 بود و تفاوت دو گروه از نظر آماري معنادار نبود (0.072= p). مقايسه ابعاد مختلف هوش هيجاني دانشجويان در دو بعد استقلال (0.02= p) و کنترل تکانش (0.05 = p) تفاوت آماري معنا داري بود. علاوه بر آن، متغيرهاي انعطاف پذيري، خودابرازي، عزت نفس، روابط بين فردي، فشار رواني، حل مساله و شادماني نيز در دانشجويان استعداد درخشان کمي بالاتر بود، ولي ازنظر آماري اين تفاوت ها معنادار نبود. نتيجه گيري نتايج اين مطالعه نشان داد که دانشجويان استعداد درخشان قدرت کنترل تکانش و استقلال بالاتري نسبت به دانشجويان غير استعداد درخشان داشتند.

عنوان انگليسی

Comparison of Emotional Intelligence in talented students and normal students in Ardabil University of Medical Sciences in 2014-2015

خلاصه انگلیسی

Background & Objectives: Background & Objectives: Emotional intelligence is a set of emotions and control capabilities which can improve ability to confronting with problems and to achieve proper functions such educational success, main aim of this study was Comparing emotional intelligence in talent and non talent students in Ardabil University of medical sciences. Materials & Methods: A descriptive analytic study was performed in talented and normal ones in 1393 on students of Ardabil medical science university (semester and string was matched). A questionnaire consisting of two parts: social and demographic data and Bar-On Emotional Quotient Inventory that contain 90 questions was used for collecting data .To analyzes the data, descriptive and analytic statistics were performed using SPSS version 16. Results: Findings showed that the mean emotional intelligence of talented students was 334.36± 0.48 and normal ones was 311.407 ± 734.94, there was no significant difference in emotional intelligence of of students between the two groups (P= 0.072). The comparison of emotional intelligence domains were statically difference between talented and non talented students in two domain independent (p=0/02) and controlling impulsivity (p =0/05). Furthermore other domains Flexibility, assertiveness, self-esteem, interpersonal relationships, stress, problem solving and happiness was slightly higher in talented students with no statistically significant difference Results: The comparison of emotional intelligence domains were statically difference between talented and non talented students in two domain independent and controlling impulsivity in a medium level Keywords: Emotional intelligence, Student, Talent

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :زهرا تذکری
نویسنده :مریم نمادی وثوقی
نویسنده :آسیه موحدپور
نویسنده مسئول :هما علیزاده
نویسنده :مریم زارع
نویسنده :گیتی رحیمی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:indexing in: google scholar, ISC
کلیدواژه ها (فارسی):استعداد درخشان، دانشجويان علوم پزشکی، هوش هيجانی
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه بیهوشی، زنان و زایمان
دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :10001
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :11 اردبهشت 1397 13:23
آخرین تغییر :11 اردبهشت 1397 13:23

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...