title

جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته ي تحصیلی خود در بیمارستانهاي آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1393

عبدالله زاده, فرحناز ، لطفی, مژگان ، میرزاآقازاده, احمد ، اعتباری اصل, زهرا (1393) جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته ي تحصیلی خود در بیمارستانهاي آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1393. اخلاق و تاریخ پزشکی ــ 7 (5). ص.ص.94-104. شاپا ۲۲۵۱-۷۱۴۶

این آخرین ویرایش عنوان است.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
310kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://ijme.tums.ac.ir/article-1-5474-fa.html

خلاصه فارسی

جو حاکم بر محیط‌های بالینی از عوامل مؤثر بر کیفیت آموزش بالینی و نگرش دانشجویان به رشته‌ی تحصیلی خود است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین جو اخلاقی اتاق‌های عمل و نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته‌ی تحصیلی خود انجام گرفته است.در این تحقیق تحلیلی، کلیه‌ی دانشجویان اتاق عمل که در نیم‌سال دوم سال تحصیلی 93-1392 مشغول به تحصیل بودند، وارد مطالعه شدند. در این پژوهش، علاوه بر فرم مشخصات جمعیت‌شناختی از پرسشنامه‌های جو اخلاقی بیمارستانی Olson و نگرش تحصیلی دانشجویان برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی رتبه‌ای Spearman و آزمون Chi-square ، تحت نرم‌افزار آماری SPSS ویرایش 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.اکثر دانشجویان مؤنث (4/61 درصد) و مجرد (8/86 درصد) بوده و میانگین سنی آن‌ها 54/1±87/20 بود. 9/64 درصد دانشجویان دیدگاه منفی به جو اخلاقی حاکم در اتاق‌های عمل داشته و 8/51 درصد نگرش مثبت به رشته‌ی تحصیلی خود داشتند. هم‌چنین، ارتباط معنی‌داری بین جو اخلاقی با نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته‌ی تحصیلی‌شان یافت شد (56/0r= ،001/0 P≤).با وجود جو اخلاقی منفی اتاق‌های عمل از دیدگاه دانشجویان، اکثر آن‌ها نگرش مثبتی به رشته‌ی خود داشتند، ولی با توجه به وجود ارتباط مستقیم میان این دو، می‌توان با بهبود جو اخلاقی اتاق‌های عمل و بهتر کردن نگرش دانشجویان به رشته‌ی خود، آینده‌ی شغلی آن‌ها را تضمین کرد

عنوان انگليسی

Ethical climate of operating rooms and its relationship with students attitudes towards their field of study in teaching hospitals of Tabriz University of Medical Sciences in 1393

خلاصه انگلیسی

The climate of clinical settings is one of the effective factors on the quality of clinical education and students' attitude toward their field of study. This research aims to determine the relationship between the ethical climate of operating rooms and the students’ attitude toward their field of study in hospitals of Tabriz University of Medical Sciences.All medical students in the operating rooms of Tabriz University of Medical Sciences in their second semester during the academic year 2013 - 2014 were entered into this analytic study. In addition to the demographic questionnaire, Olson’s Hospital Ethical Climate Survey and a student attitude questionnaire were used to collect the information. Data were analyzed by the SPSS 18 software using descriptive and analytical statistics methods including chi-square test and Spearman's ordinal correlation coefficient.Most of the students were female (61.4%) and single (86.8%) and the mean of their age was 20.87 ± 1.54. Additionally, 64.9% of the students had a negative perception of the ethical climate in operating rooms, while 51.8% had a positive attitude toward their field of study. Moreover, a significant relationship was found between the ethical climate and attitude of operating room students toward their field of study (P ≤ 0.001, r = 0.56). Despite the negative ethical climate of operating rooms, most of the students had a positive attitude toward their field of study. In view of the direct relationship between these two variables, improvements in the ethical climate of operating rooms and students’ attitude toward their field of study can positively affect their future career.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :فرحناز عبدالله زاده
نویسنده :مژگان لطفی
نویسنده :احمد میرزاآقازاده
نویسنده مسئول :زهرا اعتباری اصل
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: ISC, SID, Google Scholar, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):جو اخلاقی، نگرش دانشجویان، اتاق‌ عمل
کلیدواژه ها (انگلیسی):ethical climate, operating room, students' attitude
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :10375
ارائه شده توسط : خانم زهرا اعتباری
ارائه شده در تاریخ :14 آذر 1397 10:26
آخرین تغییر :12 اسفند 1397 14:11

ویرایش های موجود این سند

  • جو اخلاقی و ارتباط آن با نگرش دانشجویان اتاق عمل به رشته ي تحصیلی خود در بیمارستانهاي آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 1393. (deposited 14 آذر 1397 10:26) [Currently Displayed]

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...