صدری دمیرچی, اسماعیل ، جعفری کفاش, کریم ، کیانی, عارفه ، بالاخانی طول گیلانی, آذر (1397) پیشبینی گرایش به تفکر انتقادی بر اساس یادگیری خودگردان و باورهای معرفتشناختی دردانشجویان دندان پزشکی. مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد ــ 13 (2). ص.ص.101-113. شاپا ۲۲۵۱-۷۰۶۵
متن کامل
|
متنی
673kB |
آدرس اینترنتی رسمی : http://jmed.ssu.ac.ir/index.php?slc_lang=fa&sid=1
خلاصه فارسی
مقدمه: تفکر انتقادی مجموعهای از نگرشها و عادات ذهنی است که موجب توسعه توانایی پژوهش، حل مسئله، خود راهبری، تصمیمگیری و یادگیری مادامالعمر در دانشجویان میشود. پژوهش حاضر باهدف پیشبینی گرایش به تفکر انتقادی و یادگیری خودگردان بر اساس باورهای معرفت شناختی در دانشجویان دندانپزشکی انجام گرفت. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه ی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی (221 نفر) در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای تعداد 150 دانشجو (62 پسر و 88 دختر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه 63 سئوالی باورهای معرفتشناختی شومر (1998)، پرسشنامه 22 سئوالی راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) و مقیاس 75 سئوالی گرایش به تفکر انتقادی بدری (1386) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل داده¬ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد بین باورهای معرفتشناختی و گرایش به تفکر انتقادی و بین یادگیری خودگردان و مؤلفههای آن با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مؤلفههای باورهای معرفتشناختی 41 درصد و یادگیری خودگردان 45 درصد قدرت پیش بینی را دارد. نتیجه گیری: درنتیجه می توان گفت یادگیری خودگردان و باورهای معرفتشناختی از عوامل تأثیرگذار و مرتبط با گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان هستند.
عنوان انگليسی
Prediction of Critical Thinking Based on Autonomous Learning and Epistemological Beliefs in Dentistry Students
خلاصه انگلیسی
Introduction: Critical thinking is a set of mental attitudes and habits that promote the ability to research, problem solving, self-management, decision-making and lifelong learning in students.The purpose of this study was to predict the tendency toward critical thinking and self-learning based on epistemological beliefs in dentistry students. The research method was cross sectional descriptive. The statistical population of the study was all enrolled dentistry students of University of Medical Sciences (221 people) in the academic year 2018-2017 Methods: Among them, 150 students (62 boys and 88 girls) were selected by random sampling method. In order to collect data, the Schumer's Epistemological Beliefs Questionnaire (1998), Pintrich and De Groot Learning Strategies Questionnaire (1990) and Badri's Critical Thinking Scale (2007) were used. Results: To analyze data, Pearson correlation coefficient and regression analysis were used. Findings showed that there is a positive and significant relationship between epistemological beliefs and the tendency to critical thinking and between self-learning and its components with critical thinking. Also, regression analysis showed that the epistemological beliefs predict 41% and self-learning predicts 45% of critical thinking. Conclusion: Learning autonomy and epistemological beliefs can be considered as influential factors on the students' critical thinking
نوع سند : | مقاله |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده اول : | اسماعیل صدری دمیرچی |
نویسنده : | کریم جعفری کفاش |
ضریب تاثیر و نمایه مجلات: | Indexed in: DOAJ, SID, ISC, Google Scholar, Iranmedex, magiran |
کلیدواژه ها (فارسی): | یادگیری خودگردان، باورهای معرفتشناختی، گرایش به تفکر انتقادی |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Self learning, Epistemological beliefs, Tendency to critical thinking |
موضوعات : | WU دندانپزشکی .جراحی دهان WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان |
بخش های دانشگاهی : | دانشکده دندانپزشکی > گروه پروتزهای دندانی |
کد شناسایی : | 10433 |
ارائه شده توسط : | دکتر کریم جعفری کفاش |
ارائه شده در تاریخ : | 26 شهریور 1397 15:04 |
آخرین تغییر : | 26 شهریور 1397 15:04 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد