title

بررسی میزان پذیرش روش های هدایت رفتاری در والدین بیماران مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی اردبیل در سال 1397

سهیلی, ستاره and حکمت فر, سمیه and اباذری, مالک and لطفی, مهلا (1397) بررسی میزان پذیرش روش های هدایت رفتاری در والدین بیماران مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی اردبیل در سال 1397. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.






[img]
Preview
Text - final reserch project report
592kB
[img]
Preview
Text - final reserch project report
125kB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

1MB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

653kB
[img] Other (spss) - فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only

4kB

Official URL: http://lib.arums.ac.ir

Persian Abstract

پیشینه و هدف: جهت درمان دندانپزشکی ایمن و موثر برای کودکان، اغلب نیازمند به کارگیری روش‌های هدایت رفتاری هستیم. پذیرش این روش‌های هدایت رفتاری از سوی والدین، دندانپزشک را در انتخاب روش مناسب برای درمان موفق کمک می‌کند. لذا مطالعه‌ حاضر با هدف تعیین میزان پذیرش روش‌های مختلف هدایت رفتاری در والدین بیماران مراجعه کننده به بخش کودکان دانشکده دندانپزشکی اردبیل طراحی شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه‌ مقطعی، والدین واجد شرایط وارد مطالعه شدند. پس از آموزش روش‌های مختلف هدایت رفتاری از طریق آلبوم عکس، پرسشنامه‌ حاوی اطلاعات دموگرافیک و 8 سوال در مورد میزان پذیرش روش‌های هدایت رفتاری توسط والدین تکمیل شد. داده‌های بدست آمده توسط آزمون ANOVA (آنالیز واریانس) و آزمون تی تست مستقل ارزیابی شد. سطح معنی داری آزمون‌ها 0/05 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: از 170 نفر والدین مورد مطالعه، 114 نفر مادر و 56 نفر پدر با میانگین سنی 20 تا 52 سال بودند. به ترتیب «تقویت مثبت»، «بگو-نشان‌بده-عمل‌کن»، «آرام‌بخشی»، «کنترل‌صدا»، «بیهوشی‌عمومی»، «بی‌حرکت‌سازی‌فعال»، «دست‌روی‌دهان» و «بی‌حرکت‌سازی‌غیرفعال» بیش‌ترین تا کمترین پذیرش را از نظر والدین داشتند. بین پذیرش روش تقویت مثبت با تحصیلات والد، درآمد خانواده و دفعات مراجعه والد به همراه کودک؛ بین روش آرام‌بخشی با تحصیلات والد؛ بین روش کنترل صدا با جنسیت والد؛ بین روش بیهوشی عمومی با تحصیلات والد و درآمد خانواده؛ بین روش بی‌حرکت سازی فعال با درآمد خانواده و همچنین بین روش دست روی دهان با تحصیلات و جنسیت والد ارتباط معنا دار وجود داشت. نتیجه‌گیری: طبق نتایج بدست آمده روش تقویت مثبت بیش‌ترین پذیرش و روش بی‌حرکت‌سازی‌غیرفعال کمترین پذیرش را از نظر والدین داشت.

Title

Evaluation of parental acceptance of behavior guidance techniques in pediatric patients admitted Ardabil university in 2018

English Abstract

Background and Purpose: Safe and effective treatment for pediatric patients often requires management of child behavior. Parental acceptance of this behavior guidance techniques helps the dentist choose the appropriate techniques for successful treatment. The purpose of this study was evaluation of parental acceptance of behavior guidance techniques in pediatric patients admitted Ardabil university in 2018. Materials and methods: 170 parents included in this study , 8 different behavior guidace techniques were introduced to parent’s with the aim of photography album. Demographic and assessment questionnaire were completed by parents. Statistical analysis was performed with one-way ANOVA and paired T-test (p.value<0.05) Findings: 170 parents completed the survey; 114 mother and 56 father in 20 to 52 years of age. Tangible reinforcement was rated as the most acceptable techniques followed by tell-show-do, oral sedation, voice control, general anesthesia, active immobilization, hand over mouth and passive immobilization. Correlation was found between acceptance of tangible reinforcement technique and parental education, income and recurrence of admittion - correlation was found between acceptance of oral sedation and parental education – between acceptance of voice control and parental gender – between acceptance of general anesthesia and parental education and income – between acceptance of active immobilization and parental income and also between acceptance of hand over mouth and parental education and gender. Conclusions: Tangible reinforcement was rated as the most acceptable technique and passive immobilization as the lowest acceptable technique.

Item Type:Thesis ( MD)
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :ستاره سهیلی
استاد مشاور :سمیه حکمت فر
استاد مشاور :مالک اباذری
دانشجو :مهلا لطفی
Additional Information:شماره پایان نامه : 87 ، پایان نامه دکتری حرفه ای دندانپزشکی
Uncontrolled Keywords:دندانپزشکی کودکان، پذیرش والدین، هدایت رفتاری
کلیدواژه ها (انگلیسی):Pediatric dentistry - parental acceptance - behavior guidance
Subjects:WU Dentistry. Oral surgery
Divisions:Faculty of Health > Department of Public health
Faculty of Health > Department of Public health
Faculty of Health > Department of Public health

Department of Dentistry > Research Unit -Submitted Thesis
Department of Dentistry > Department of Pediatric Dentistry
ID Code:10611
Deposited By: Mr farhad khodaei
Deposited On:29 Jul 1397 14:04
Last Modified:20 Mar 1399 09:49

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...