title

تأثير روان‌نمايشگري بر افزايش مهارت‌هاي اجتماعي و عزت‌نفس بيماران مبتلا به اسكيزوفرنياي نوع يك و دو

مولوی, پرویز ، قمری گیوی, حسین ، رجبی, سوران ، برهمند, اوشا ، رسول زاده, بهزاد ، عرب, روح اله ، محمدنیا, حسین (1388) تأثير روان‌نمايشگري بر افزايش مهارت‌هاي اجتماعي و عزت‌نفس بيماران مبتلا به اسكيزوفرنياي نوع يك و دو. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی ــ 10 (2). ص.ص.68-73. شاپا 1607-2960

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
257kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://jrehabilitation.com/browse.php?mag_id=32&sl...

خلاصه فارسی

هدف: اختلال در مهارت‌هاي اجتماعي ويژگي بارز بيماران اسكيزوفرنياك است. هدف اصلي مطالعه حاضر بررسي تأثير روان‌نمايشگري بر افزايش مهارت‌هاي اجتماعي و عزت‌نفس بيماران مبتلا به اختلال اسكيزوفرنياي نوع I و II مي‌باشد. روش بررسي: در اين مطالعه تجربي و مداخله‌اي از بين بيماران مرد مبتلا به اسكيزوفرنيا كه در طول شش ماه اول سال 1384 در بخش‌هاي اعصاب و روان بيمارستان روانپزشكي ايثار شهر اردبيل بستري بودند، 80 نفر به روش نمونه‌گيري تصادفي ساده انتخاب شده و به‌صورت تصادفي‌تعادلي به چهار گروه 20 نفره تخصيص يافتند. جلسات اجرايي روان‌نمايشگري براي گروه‌هاي آزمايش نووع يك و دو به مدت ۹ هفته و هر هفته ۳ جلسه شامل مراحل آمادگي، اجرا و درون‌پردازي و تمرين رفتاري براي جمع‌آوري داده‌هاي پژوهش، از پرسشنامه اطلاعات جمعيت‌شناختي، فهرست مهارت‌هاي اجتماعي ويژه بيماران مبتلا به اسكيزوفرنيا و مقياس عزت‌نفس روزنبرگ استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تي‌مستقل و تحليل واريانس دو عاملي تجزيه و تحليل شد. يافته‌ها: تفاضل ميانگين نمرات پيش‌آزمون- پس‌آزمون مهارت‌هاي اجتماعي (۰/۰۰۱>p) و عزت‌نفس (۰/۰۰۵=p) بين گروه آزمايش و كنترل (كل بيماران) تفاوت معنادار وجود داشت. بين گروه‌هاي آزمايش نوع ۱ و نوع ۲ از نظر ميانگين نمرات پيش‌آزمون (۰/۰۰۳=p)، پس‌آزمون (۰/۰۰۱>p) و تفاضل پيش‌آزمون- پس‌آزمون (۰/۰۰۹=p) مهارت‌هاي اجتماعي و همچنين از نظر ميانگين نمرات پيش‌آزمون (۰/۰۵=p)، پس‌آزمون (۰/۰۰۱>p) و تفاضل پيش‌آزمون- پس‌آزمون (۰/۰۳۵=p) عزت‌نفس تفاوت معناداري وجود داشت. بين گروه‌هاي آزمايش و كنترل نوع يك اسكيزوفرنيا از نظر تفاضل نمرات پيش‌آزمون و پس‌آزمون مهارت‌هاي اجتماعي (۰/۰۰۱>p) و عزت‌نفس (۰/۰۰۱>p) و همچنين گروه‌هاي آزمايش و كنترل نوع دو اسكيزوفرنيا در تفاضل نمرات پيش‌آزمون- پس‌آزمون مهارت‌هاي اجتماعي (۰/۰۱=p) و عزت‌نفس (۰/۰۳=p) تفاوت معنادار وجود داشت. نتيجه گيري: اجراي فنون روان‌نمايشگري برمهارت‌هاي اجتماعي و عزت‌نفس بيماران مبتلا به اسكيزوفرنيا مؤثر است و اين اثر بر بيماران مبتلا به نوع يك اين اختلال بيشتر است.

عنوان انگليسی

Psychodrama effect on social skills and self esteem of schizophrenic patient

خلاصه انگلیسی

Objective:Social skills disturbance is the characteristic feature of schizophrenic patients. This study mainly aims to assess the effect of psychodrama on social skills and self-esteem increase of patients with schizophrenia (types I and II). Materials & Methods: This is an experimental study. Statistical population included all male patients with schizophrenia whom were hospitalized within first half of 2005 in the psychiatric wards of Ardabil’s Isar hospital. Eighty persons from among them were randomly selected and assigned into four groups by balanced randomized method (20 persons in each group). For data collection, epidemiological information questionnaire, social skills inventory for schizophrenic patients and Rosenberg's self esteem questionnaire were applied. The accomplishment of psychodrama programs were done for experimental groups three time a week in 9 weeks time. Data were analyzed by Independent T test and two-factor ANOVA. Results: There were significant differences between case and control groups of total patients, in mean scores difference of pretest and post test in social skills (p<0.001) and self esteem (p=0.005). There were significant differences between type I and type II experimental groups in the mean scores of social skills pretest (p=0.003) & post test (p<0.001) and their difference (p=0.009). Also there were significant differences between them in the mean scores of self-esteem pretest (p=0.005) and post test (p<0.001) and their difference (p=0.035). Difference of pretest and post test scores of social skills (p<0.001) and self steem (p<0.001) showed significant difference between experimental and control group of type I schizophrenic patients. Also there were these differences between experimental and control group of type II schizophrenic patients (p=0.01 & 0.03). Conclusion: Execution of psychodrama significantly affects social skills and self-esteem of patients with schizophrenia. This is significantly higher in the patients of type I in comparison with type II.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :پرویز مولوی
کلیدواژه ها (فارسی):روان‌نمایشگری/اسکیزوفرنیای نوع یک/اسکیزوفرنیای نوع دو/مهارت‌های اجتماعی/عزت‌نفس،
کلیدواژه ها (انگلیسی):Psychodrama/ Schizophrenia type I/ Schizophrenia type II/ Social skills/ Self esteem,
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :1072
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :13 اسفند 1388 10:28
آخرین تغییر :16 بهمن 1391 12:55

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...