title

مدل روابط حس انسجام، خوددلسوزي و عملكرد تحصيلي دانشجويان: نقش واسطهاي هوش شخصي

صبحی, ناصر ، غفاری, مظفر ، مولایی, مهری (1395) مدل روابط حس انسجام، خوددلسوزي و عملكرد تحصيلي دانشجويان: نقش واسطهاي هوش شخصي. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی ــ 16 (17). ص.ص.165-175. شاپا 1608-9359

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
260kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_id=3781&sid=1&s...

خلاصه فارسی

مقدمه: عوامل شخصيتي در محيط هاي دانشگاهي كه از لحاظ فشار تحصيلي از شدت بالايي برخوردار هستند، باعث افزايش يا كاهش سازگاري دانشجويان شده و عملكرد تحصيلي آنان را تحت تأثير قرار ميدهد. لذا پژوهش با هدف ارائه مدل پيشبيني عملكرد تحصيلي براساس حس انسجام، خوددلسوزي و هوش شخصي انجام شد. روشها: دراين پژوهش همبستگي نمونه آماري شامل 260 نفر از دانشجويان علوم پزشكي دانشگاه هاي شهرستان هاي بناب و مراغه در سال تحصيلي 1393 -94 بودند كه به روش نمونه گيري خوشهاي چند مرحلهاي انتخاب شدند. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه حس انسجام آنتونوسكي ) ،(Antonovskyمقياس خوددلسوزي نف )(Neffو پرسشنامه هوش شخصي ماير ) (Mayerو همكاران استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون ضريب همبستگي پيرسون، بوت استراپ و سوبل مورد تحليل قرار گرفت. نتايج: اثر مستقيم كنترلپذيري ) ،(0/113معناداري ) ،(0/116خوددلسوزي ) ،(0/196شكل دادن مدلها ) (0/161و راهنماي انتخاب) (0/299بر روي عملكرد تحصيلي دانشجويان معنادار بود ) .(P<0/01اما اثر مستقيم خرده مقياس ادراكپذيري معنادار نبود. اثر غيرمستقيم معناداري ) (t=3/232و دلسوزي ) (t=1/60با ميانجيگري خرده مقياس شكل دادن مدلهاي هوش شخصي و اثر غيرمستقيم كنترل پذيري ) ،(t=2/090معناداري ) (t=1/65و خوددلسوزي ) (t=1/777با ميانجيگري خرده مقياس راهنماي انتخاب هوش شخصي معنادار بود، اما اثر غيرمستقيم ادراكپذيري معنادار نبود. در مجموع 38درصد از واريانس عملكرد تحصيلي از طريق متغيرهاي مدل تبيين شد. نتيجه گيري: با توجه به اثر مستقيم و غيرمستقيم حس انسجام، خوددلسوزي و هوش شخصي بر ميزان عملكرد تحصيلي، به نظر ميرسد با تقويت هوش شخصي، حس انسجام و خوددلسوزي ميتوان عملكرد تحصيلي دانشجويان را تقويت كرد.

عنوان انگليسی

Modeling the Correlations between Students’ Sense of Coherence, Self-Compassion and Academic Performance: The Mediating Role of Personal Intelligence

خلاصه انگلیسی

Introduction: Personality factors in academic settings which are highly intensive in terms of academic pressure may increase or decrease students’ adaptability and affect their academic performance. Therefore, the purpose of this research was to propose a predictive model of academic performance based on sense of coherence, self-compassion and personal intelligence. Methods: This correlational study was performed in 2014-15 academic year on a sample of 260 medical students of Bonab and Maragheh’s universities who were selected by multistage cluster sampling. Antonovsky’s sense of coherence questionnaire, Neff’s self-compassion scale, and Mayer’s personal intelligence questionnaire were used for data collection. Data were analyzed by means of Pearson correlation coefficient, Bootstrap and Sobel test. Results: The direct effects of controllability (0.113), meaningfulness (0.116), self-compassion (0.196), forming the model (0.161), and selection guide (0.299) on students’ academic performance were significant (P<0.01). But the direct effect of the subscale comprehensibility was not significant. The indirect effects of meaningfulness (t=3.232) and self-compassion (t=1.60) with the mediating role of the subscale forming the models of personal intelligence, and the indirect effects of controllability (t=2.090), meaningfulness (t=1.65) and self-compassion (t=1.777) with the mediating role of the subscale selection guide of personal intelligence were significant, but the indirect effect of comprehensibility was not. In total, 38% of the variance of academic performance was explained by the variables of the proposed model. Conclusion: Given the direct and indirect effect of sense of coherence, self-compassion and personal intelligence on the academic performance, it seems that reinforcement of personal intelligence, sense of coherence and self-compassion may enhance students’ academic performance.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :ناصر صبحی
نویسنده مسئول :مظفر غفاری
نویسنده :مهری مولایی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexing in: Google scholar, Magiran, SID, Index Copernicus
کلیدواژه ها (فارسی):حس انسجام، خوددلسوزی، عملکرد تحصیلی، هوش شخصی.
کلیدواژه ها (انگلیسی):Sense of coherence, self-compassion, academic performance, personal intelligence.
موضوعات :WM روانپزشکی
کد شناسایی :10761
ارائه شده توسط : مهری مولایی
ارائه شده در تاریخ :29 خرداد 1398 13:01
آخرین تغییر :29 خرداد 1398 19:01

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...