کریما, اویس ، امانی, مجتبی (1387) دوره ی پسـادکتـرا. رهیافت ــ 18 (42). ص.ص.54-63. شاپا 2690-1027
متن کامل
|
متنی
- نسخه چاپ شده
1MB |
آدرس اینترنتی رسمی : http://www.nrisp.ac.ir/rahyaft/browse.php?a_id=576...
خلاصه فارسی
دورهی پسادکترا به عنوان دورهای گذرا میان تحصیلات دانشگاهی و آیندهی حرفهای محقق به شمار آمده و باعث ارتقای مهارتهای حرفهای و شغلی وی میشود. بهره جستن از نیروهای جوان و متخصصِ فارغالتحصیلِ دورههای PhD پس از آغاز نیمهی دوم قرن بیستم، در کشورهای توسعه یافته و مهیا نمودن شرایط مناسب برای ادامهی فعالیتهای تحقیقاتی در دورههای پسادکترا، نقش قابل توجهی در تولید علم در این کشورها داشته است تا جایی که در انتهای قرن بیستم، 43% از نگارندههای اول مقالات، محققین پسادکترا بودهاند. نقش این محققین در آموزش، مشاوره، داوری مقالات و ارایهی طرحهای تحقیقاتی، حایز اهمیت است. از اینرو جذب این دسته از محققین در پیشبرد و بهبود طرحهای تحقیقاتی و تولید دانش دارای نقش قابل توجهی است. با توجه به ارزش این دسته از محققین، ارایهی این دورهها و جذب دانشپژوه در کشور، توسط دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات فیزیک نظری از حدود سال 1375 آغاز شده است. با توجه به اهمیت طراحی نقشهی جامع علمی کشور، لزوم برنامهریزیهای میان مدت و دراز مدت، بررسی و رفع موانع موجود در راستای جذب محققین پسادکترای داخلی و خارجی و در نظر گرفتن جایگاه مناسب جهت این دورهها ضروری به نظر میرسد. این مقاله با سرفصلهایِ یبان تعاریف و اهداف این دورهها، تاریخچهی تاسیس، نقش محققان پسادکترا در تحقیقات، اهمیت جذب این دسته از محققین، بیان مختصری از وضعیت کنونی کشور و برخی محدودیتهای داخلی، سعی در معطوف نمودن برنامهریزان آموزشی و پژوهشی کشور به این مقوله دارد.
خلاصه انگلیسی
Postdoctoral research in science and engineering is a transition period between academic education and professional career. As a whole, the postdoctoral population has become indispensable to the science and engineering enterprise, performing a substantial portion of the nation’s research in every setting. A survey of research at the end of 20th century found that 43 percent of the first authors were postdoctoral researchers. Their role in education, student advising, articles referring and development of research programs is inevitable. Then employment of such researchers has a main role in advancement of research plans. Employment of postdoctoral scholar has been started at University of Tehran and Institute for Studies in Theoretical Physics and Mathematics (IPM) in 1995. In accord with development of comprehensive roadmap of science in Iran, it's necessary to consider the role of postdoctoral scholars at this map. This article with statement of roles, goals, a historical timeline and necessity of employment of these researchers, intend to focus on importance of this period in educational and research programs with note of limitations and requirements.
نوع سند : | مقاله |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده مسئول : | اویس کریما |
نویسنده : | مجتبی امانی |
کلیدواژه ها (فارسی): | پسادکترا ، تاریخچه تاسیس پسادکترا ، نقش محققان پسادکترا در تحقیقات ، اهمیت حذب محققین پسادکترا |
موضوعات : | W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی |
بخش های دانشگاهی : | دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش بیوفیزیک |
کد شناسایی : | 1099 |
ارائه شده توسط : | دکتر مجتبی امانی |
ارائه شده در تاریخ : | 18 اسفند 1388 07:57 |
آخرین تغییر : | 20 فروردین 1393 13:02 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد