title

دوره ‏‏ی پسـادکتـرا

کریما, اویس ، امانی, مجتبی (1387) دوره ‏‏ی پسـادکتـرا. رهیافت ــ 18 (42). ص.ص.54-63. شاپا 2690-1027

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
1MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.nrisp.ac.ir/rahyaft/browse.php?a_id=576...

خلاصه فارسی

دوره‏ی پسادکترا به عنوان دوره‏ای گذرا میان تحصیلات دانشگاهی و آینده‏ی حرفه‏ای محقق به شمار آمده و باعث ارتقای مهارت‏های حرفه‏ای و شغلی وی می‏شود. بهره جستن از نیروهای جوان و متخصصِ فارغ‏التحصیلِ دوره‏های PhD پس از آغاز نیمه‏ی دوم قرن بیستم، در کشورهای توسعه یافته و مهیا نمودن شرایط مناسب برای ادامه‏ی فعالیت‏های تحقیقاتی در دوره‏های پسادکترا، نقش قابل توجهی در تولید علم در این کشورها داشته است تا جایی که در انتهای قرن بیستم، 43% از نگارنده‏های اول مقالات، محققین پسادکترا بوده‏اند. نقش این محققین در آموزش، مشاوره، داوری مقالات و ارایه‏ی طرح‏های تحقیقاتی، حایز اهمیت است. از این‏رو جذب این دسته از محققین در پیش‏برد و بهبود طرح‏های تحقیقاتی و تولید دانش دارای نقش قابل توجهی است. با توجه به ارزش این دسته از محققین، ارایه‏ی این دوره‏ها و جذب دانش‏پژوه در کشور، توسط دانشگاه تهران و مرکز تحقیقات فیزیک نظری از حدود سال 1375 آغاز شده است. با توجه به اهمیت طراحی نقشه‏ی جامع علمی کشور، لزوم برنامه‏ریزی‏های میان مدت و دراز مدت، بررسی و رفع موانع موجود در راستای جذب محققین پسادکترای داخلی و خارجی و در نظر گرفتن جایگاه مناسب جهت این دوره‏ها ضروری به نظر می‏رسد. این مقاله با سرفصل‏هایِ یبان تعاریف و اهداف این دوره‏ها، تاریخچه‏ی تاسیس، نقش محققان پسادکترا در تحقیقات، اهمیت جذب این دسته از محققین، بیان مختصری از وضعیت کنونی کشور و برخی محدودیت‏های داخلی، سعی در معطوف نمودن برنامه‏ریزان آموزشی و پژوهشی کشور به این مقوله دارد.


خلاصه انگلیسی

Postdoctoral research in science and engineering is a transition period between academic education and professional career. As a whole, the postdoctoral population has become indispensable to the science and engineering enterprise, performing a substantial portion of the nation’s research in every setting. A survey of research at the end of 20th century found that 43 percent of the first authors were postdoctoral researchers. Their role in education, student advising, articles referring and development of research programs is inevitable. Then employment of such researchers has a main role in advancement of research plans. Employment of postdoctoral scholar has been started at University of Tehran and Institute for Studies in Theoretical Physics and Mathematics (IPM) in 1995. In accord with development of comprehensive roadmap of science in Iran, it's necessary to consider the role of postdoctoral scholars at this map. This article with statement of roles, goals, a historical timeline and necessity of employment of these researchers, intend to focus on importance of this period in educational and research programs with note of limitations and requirements.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :اویس کریما
نویسنده :مجتبی امانی
کلیدواژه ها (فارسی):پسادکترا ، تاریخچه تاسیس پسادکترا ، نقش محققان پسادکترا در تحقیقات ، اهمیت حذب محققین پسادکترا
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش بیوفیزیک
کد شناسایی :1099
ارائه شده توسط : دکتر مجتبی امانی
ارائه شده در تاریخ :18 اسفند 1388 07:57
آخرین تغییر :20 فروردین 1393 13:02

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...