title

بررسی نوع و شدت ترس و اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی / بیش فعالی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان فاطمی اردبیل در سال 1397

ندرمحمدی مقدم, مهریار ، مولوی, پرویز ، صادقیه اهری, سعید ، غریبی, آذین (1397) بررسی نوع و شدت ترس و اضطراب در کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی / بیش فعالی مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان فاطمی اردبیل در سال 1397. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
514kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
136kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

488kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

54kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: اختلال کم توجهی/ بیش فعالی (ADHD) یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی کودکان است که با کارکرد یا رشد فرد تداخل دارد.این اختلال با اختلالات روانپزشکی دیگری نیز همراهی دارد که می تواند بر روند درمان یا سیر بیماری اثر بگذارد. با توجه به میزان شیوع و آسیب های ناشی از ADHD و نظرات مختلف در زمینه ارتباط ADHD و اضطراب و وجود مطالعه کم در این زمینه نتایج حاصل از این تحقیق می تواند علاوه بر ایجاد شناخت بهتر از سیمای بالینی بیماری ، روند درمان این بیماری را نیز بهبود بخشد. مواد و روش ها: در این مطالعه 188 نفر در محدوده سنی 4 الی 14 سال مورد مطالعه قرار گرفتند.بیماران با مصاحبه بالینی روانپزشک و پرسشنامه کانرز و Children Symptoms Inventory 4(CSI4) تشخیص داده شدند.اطلاعات وارد نرم افزار SPSS.16. شده و تحت تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: میانگین و انحراف معیار سن شرکت کنندگان در پژوهش 2/08±8/29 می باشد.شیوع کلی اختلال اضطرابی 35/5 درصد است. بین نمره کلی کانرز و نمره کلی اختلالات اضطرابی همبستگی معناداری وجود ندارد ولی ارتباط معنی داری بین سطوح شدت اختلال اضطرابی و سطوح شدت ADHD وجود دارد.همچنین بین اضطراب جدایی و ADHD نوع عمدتا بیش فعال و بین OCD و ADHD نوع عمدتا بیش فعال همبستگی معناداری وجود دارد.بین سن و اختلالات اضطرابی (نوع پانیک-اضطراب جدایی-اضطراب فراگیر-وسواس فکری عملی) نیز همبستگی معناداری وجود دارد.بین جنسیت و میانگین نمره اختلالات اضطرابی تفاوت معنی داری دیده نشد.بین نمره میانگین اضطراب فراگیر و ADHD نوع عمدتا بیش فعال و نیزنمره میانگین اضطراب فیزیکی و ADHD نوع عمدتا بیش فعال تفاوت معنی داری دیده شد.بین ترس از امتحان و ترس از مکان های شلوغ و ADHD عمدتا کم توجه و نیز بین ترس از تنهایی و ترس از سگ ها و ترس از بلندی و ADHD عمدتا بیش فعال همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، بهتر است اختلالات اضطرابی همراه، در درمان ADHD توسط بالین گران مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد تا در روند درمان بیماری بهبود بخشیده شود

عنوان انگليسی

Study of the type and severity of fear and anxiety in children with ADHD who referred to Ardabil's Fatemi Hospital Clinic in 2018

خلاصه انگلیسی

Background and Objective: ADHD is one of the most common psychiatric disorders in children that interferes with the function or growth of person . This disorder has correlation with other psychiatric disorders that can affect the treatment process or the course of the disease. Regarding the high prevalence of ADHD and the different opinions about the relationship between ADHD and anxiety, and the low study in this field, the results of this research can make better understanding of the clinical picture of the disease and the process of treatment. Methods: In this study, 188 patient between 4 and 14 years were studied. The patients were diagnosed with clinical interviews of the psychiatrist and the Conners and CSI-4 scales. Data was entered into SPSS software and analyzed statistically. Results: The mean and standard deviation of age of the participants in the study were 8.29 ± 2.08. The overall prevalence of Anxiety Disorder is 35.5%. There is no significant correlation between the overall score of CPRS and the overall score of Anxiety Disorders, but there is a significant relationship between the severity levels of Anxiety Disorder and severity levels of ADHD. There is a significant correlation between hyperactive type of ADHD and separation anxiety, and also there is a significant correlation between the hyperactive type of ADHD and OCD. There is a significant correlation between age and anxiety disorders (type of panic-anxiety-separation-anxiety-obsessive-compulsive). There is no significant difference between gender and mean score of anxiety disorders.There is a significant difference between the mean score of the general anxiety and hyperactive type of ADHD, and also there is significant difference between the mean score of physical anxiety and hyperactive type of ADHD. There is a significant correlation between fear of exams and ADHD, between fear of crowded places and ADHD, between fear of loneliness and ADHD, between fear of dogs and ADHD, and also berween fear of height and ADHD. Conclusion: According to the results, it is advisable to consider accompanying anxiety disorders in the treatment of ADHD by clinicians to improve the treatment process of ADHD.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :مهریار ندرمحمدی مقدم
استاد راهنما :پرویز مولوی
استاد مشاور :سعید صادقیه اهری
دانشجو :آذین غریبی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه : 0709، پایان نامه دکتری حرفه ای پزشکی
کلیدواژه ها (فارسی):بیش فعالی، کم توجهی – اضطراب - ترس
کلیدواژه ها (انگلیسی):ADHD, Anxiety, Fear
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :11061
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :27 آذر 1397 17:51
آخرین تغییر :07 اردبهشت 1399 12:54

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...