title

ارتباط كيفيت خدمات آموزشي با مسئوليت پذيري از ديدگاه دانشجويان دانشكده پرستاري و مامايي اردبيل

محمدی, محمدعلی and اعتباری اصل, زهرا (1397) ارتباط كيفيت خدمات آموزشي با مسئوليت پذيري از ديدگاه دانشجويان دانشكده پرستاري و مامايي اردبيل. مجله سلامت و مراقبت ــ 20 (4). pp. 321-331. شاپا 2228-6799

[img]
Preview
Text
151kB

Official URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-988-fa.html

Persian Abstract

زمینه و هدف: کیفیت مطلوب خدمات آموزشی و تربیت نیروی انسانی مسئولیت­ پذیر هر دو از وظایف نظام آموزشی کشور می­ باشد. این پ‍ژوهش با هدف تعیین ارتباط کیفیت خدمات آموزشی با مسئولیت­ پذیری از دیدگاه دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل انجام شد. روش­ کار: پژوهش همبستگی حاضر در سال 1396 روی 329 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری مامایی اردبیل انجام گرفت. به منظور جمع­ آوری اطلاعات از پرسشنامه­­ سنجش کیفیت خدمات آموزشی سروکوال و پرسشنامه استاندارد مسئولیت­ پذیری استفاده شد. داده ­ها با استفاده از آزمون­ های آماری تی مستقل و آنوا تحت نرم­ افزار SPSS-15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 3/06±21 سال بود. اکثر دانشجویان زن (54/7%) بوده و در رشته پرستاری (32/5%) و سال دوم (35/8%) تحصیل می کردند. میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت خدمات آموزشی 0/25±3/07 و مسئولیت­ پذیری 0/05±3/97 محاسبه شد. ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنی­ داری را بین نمره کیفیت خدمات آموزشی و مسئولیت­ پذیری نشان داد (0/001≥p، 0/013r=). نتیجه ­گیری: با توجه به وجود ارتباط مستقیم و معنی­ دار میان کیفیت خدمات آموزشی و مسئولیت­ پذیری، توجه به این دو مهم از طریق ارتقای کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه و به بارآوردن دانشجویان مسئولیت­ پذیر، می ­تواند کارآیی دانشجویان را در محیط­ های بالینی افزایش دهد

Title

The Correlation between Educational Services Quality and Responsibility from the Viewpoint of the Students of Ardabil Nursing and Midwifery Faculty

English Abstract

Background & objectives: A desirable quality of educational services and training of responsible human resources are two tasks of the educational system. The current study aimed to determine the relationship between the quality of educational services and responsibility in students of Ardabil nursing and midwifery faculty. Methods: A correlative study was conducted on 329 students of Ardabil nursing and midwifery faculty, 2017. Data were collected using the SERVQUAL and standard questionnaires for educational services quality and responsibility, respectively. Data were analyzed statistically using independent t-test and one-way ANOVA by SPSS-15 software. Results: The mean age of students was 21±3.06 years. The majority of students were female (54.7%), mostly studying nursing (32.5%) and in the second year of education (35.8%). The mean and standard deviation of educational services quality and responsibility scores were 3.07±0.25 and 3.97±0.05, respectively. Pearson correlation coefficient showed a significant statistical relation between educational services quality score and responsibility (p<0.0001, r=0.013). Conclusion: Considering the direct and significant relationship between the quality of educational services and responsibility, paying attention to these items through improving the educational services quality and training of responsible studentscan increase the efficacy of students in clinical environments.

Item Type:Article
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :محمدعلی محمدی
نویسنده مسئول :زهرا اعتباری اصل
Additional Information:Indexed in: Magiran,Google Scholar , IRIS , barakatkns ,ISC, SID
Uncontrolled Keywords:كيفيت خدمات آموزشي، مسئوليت پذيري، دانشجو، سروکوال
کلیدواژه ها (انگلیسی):Educational Services Quality, Responsibility, Student, SERVQUAL
Subjects:WY Nursing > Nursing Education WY.18
WY Nursing
Divisions:Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing
ID Code:11141
Deposited By: خانم زهرا اعتباری
Deposited On:24 Oct 1397 09:42
Last Modified:24 Oct 1397 09:42

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...