title

ارزیابی کیفیت داده در فوریت های پزشکی

آیت الهی, هاله ، خراسانی زواره, داوود ، مشعوفی, مهرناز (1397) ارزیابی کیفیت داده در فوریت های پزشکی. دکتری تخصصی (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی ایران.

متن کامل



[img] متنی
محدود به فقط پرسنل سامانه

6MB
[img]
پیش نمایش
متنی
1MB

خلاصه فارسی

مقدمه: داده های فوریت های پزشکی برای تصمیم گیری، ارائه درمان و ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار مهم هستند. همچنین، تعیین عملکرد واقعی این حوزه وابسته به محاسبه شاخصهای کلیدی عملکرد است. از اینرو داده ها باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. لذا هدف از مطالعه حاضر ارزیابی کیفیت داده در فوریت های پزشکی و تعیین عوامل موثر بر کیفیت داده در این حوزه بود. روش پژوهش: این مطالعه از نوع پژوهش های کاربردی بود که به روش ترکیبی (کیفی و کمی) در سه مرحله انجام شد. مرحله اول یک مطالعه کیفی بود و با هدف شناسایی وضعیت موجود مدیریت اطلاعات سلامت و عوامل موثر بر کیفیت داده در حوزه فوریت های پزشکی انجام شد. در این مرحله مصاحبه های نیمه ساختار یافته با افراد کلیدی این حوزه انجام شد. افراد کلیدی شامل روسا و معاونین و کارشناسان مرکز مدیریت حوادث و اورژانس کشور مستقر در وزارت بهداشت و معاونت درمان سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران، پزشکان و پرستاران بخش اورژانس سه بیمارستان منتخب و کارشناسان و تکنسین های فوریت های پزشکی بودند. مرحله دوم یک مطالعه کمی از نوع پیمایشی بود که با استفاده از پرسشنامه، کیفیت داده از دیدگاه شاغلین این حوزه بررسی شد و مرحله سوم یک مطالعه کمی مشاهده ای بود که در آن با استفاده از چک لیست ارزیابی کیفیت داده ابعاد کامل بودن، صحیح بودن و به موقع بودن داده در فوریت های پزشکی اندازه گیری گردید. یافته ها: نتایج مرحله اول مطالعه در قالب پنج درون مایه دسته بندی شد که عبارت بودند از وضعیت مدیریت اطلاعات در حوزه فوریت‌‌های پزشکی، چالش های مستندسازی، عوامل فردی، سازمانی و فنی موثر بر کیفیت داده در مراقبت های اورژانس. نتایج مرحله دوم مطالعه نشان داد که کیفیت داده از نظر شاغلین این حوزه در امتیاز بندی بین صفر تا 10 در حد متوسط (17/6) بود. همچنین، کمترین میانگین مربوط به سطح وزارت بهداشت (36/5) و بیشترین میانگین مربوط به سطح مراقبت پیش بیمارستانی (54/7) بود. نتایج مرحله سوم مطالعه هم نشان داد که از نظر کامل بودن، ثبت داده های جمعیت شناختی از وضعیت مطلوب تری نسبت به داده های بالینی برخوردار بود. با این حال، 7/60 درصد داده های بالینی زیر 80 درصد ثبت شده بودند. در این مطالعه، 91 درصد داده¬های جمعیت شناختی و 90 درصد داده های بالینی از صحت لازم برخوردار بودند. از نظر به موقع بودن، فاصله زمانی ثبت داده از زمان دستور کتبی پزشک تا زمان اخذ نتایج، برای خدمات تصویر برداری 9/57 ± 3/54 و برای آزمایش¬ها 6/78 ± 144 دقیقه بود. نتیجه گیری: درک انواع مشکلات داده در پرونده فوریت های پزشکی به مدیران و سیاست گذاران کمک می‌کند تا بتوانند از روش های مدیریتی مناسب برای اندازه گیری عملکرد واقعی، ارتقاء تصمیم گیری و کیفیت مراقبت از بیمار استفاده کنند. نتایج این پژوهش نشان داد که مستندسازی در این حوزه با چالش های فردی، سازمانی، فنی مواجه بود و داده های فوریت های پزشکی از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند. از این رو، برای تضمین کیفیت مراقبت، کیفیت داده¬ها نیز باید ارتقاء داده شود. ضروری است که سیاستگذاران، مدیران و ارائه کنندگان مراقبت آگاهی کامل از کیفیت داده های تولید شده در این حوزه داشته باشند و با اعمال استراتژی های لازم نسبت به توسعه کیفیت داده اقدام نمایند.

عنوان انگليسی

Data quality assessment in emergency medical services

خلاصه انگلیسی

Background: High quality emergency medical data are important for decision-making, treatment, and quality improvement of patient care. Determining the actual performance of emergency medical services depends on the assessment of key performance indicators and the data should be of high quality.The aim of this study was to assess data quality in emergency medical services and determine the factors affecting the data quality in this area. Methods: This study was an applied research carried out in three phases, using mixed method design (qualitative and quantitative). The first phase was a qualitative study and aimed to identify the current status of health information management and factors affecting the quality of data in the emergency medical services. Semi-structured interviews were conducted with key people in the field. The key informants were managers and experts who worked in the emergency and disaster events management center in the Ministry of Health and in three medical universities, namely; Tehran University of Medical Sciences, Iran University of Medical Sciences and Shahid Beheshti University of Medical Sciences. Other participants included physicians and nurses who worked in the emergency departments of the selected hospitals, and emergency medical specialists and technicians who worked in the pre-hospital emergency services. In the second phase, the data were collected by using a questionnaire to investigate the perspectives of the aboved mentioned participants. The third phase was a quantitative observational study in which the dimensions of completeness, accuracy and timeliness of data in emergency medical services were measured by using a checklist. Results: The results of the first phase of the study were categorized in five themes, including the status of information management in the field of emergency medical services, the documentation challenges, the individual, organizational and technical factors affecting the data quality in emergency care. The results of the second phase of the study showed a moderate quality level for documentation (6.17). The lowest level of quality was related to the Ministry of Health (5.36) and the highest level was related to the pre-hospital emergency care (7.54). The results of the third phase showed that, regarding completeness, demographic data were more complete than clinical data. However, the completeness level of 60.7% of the clinical data was less than 80%. In this study, 91% of the demographic data and 90% of the clinical data were accurate. Regarding the timeliness of data recorded from the time of ordering by the physician to the time of obtaining the results, this time for imaging services was 54.3 ± 57.9 minute and for laboratory was 144 ± 78.6 minutes. Conclusion: Understanding the data quality issues in the emergency medical services helps managers and policymakers to use appropriate management methods to measure the actual performance, and improve decision making and patient care quality. The results of this study showed that documentation in this area faces individual, organizational and technical challenges. The quality of emergency medical services data was not at a desirable level and needed to be improved to ensure high quality patient care. It is imperative that policymakers, managers, and care providers fully understand the importance of data quality in this area and apply the strategies to develop data quality.

نوع سند :پایان نامه (دکتری تخصصی )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :هاله آیت الهی
استاد مشاور :داوود خراسانی زواره
دانشجو :مهرناز مشعوفی
کلیدواژه ها (فارسی):کیفیت داده، ارزیابی، بخش اورژانس، خدمات پزشکی اورژانس پیش بیمارستانی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Data quality, Assessment, Emergency Medical Services, Emergency Department
موضوعات :WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
کد شناسایی :11788
ارائه شده توسط : دکتر مهرناز مشعوفی
ارائه شده در تاریخ :04 خرداد 1398 11:04
آخرین تغییر :04 خرداد 1398 11:04

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...