title

مقایسه میزان افسردگی و عوامل تحصیلی مرتبط با آن در دانش‏ آموزان مدارس پسرانه مقطع دبیرستان تیزهوشان و مدارس عادی شهر اردبیل در سالتحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸

آذرکلاه, آنیتا and مولوی, پرویز and ندرمحمدی مقدم, مهریار and صادقیه اهری, سعید and خانه دان, حامد (1398) مقایسه میزان افسردگی و عوامل تحصیلی مرتبط با آن در دانش‏ آموزان مدارس پسرانه مقطع دبیرستان تیزهوشان و مدارس عادی شهر اردبیل در سالتحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.






[img]
Preview
Text - final reserch project report
347kB
[img]
Preview
Text - final reserch project report
123kB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

1MB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

598kB
[img] Other (spss) - فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only

12kB

Official URL: http://lib.arums.ac.ir

Persian Abstract

سابقه و هدف: نوجوانی که دوره عبور از مرحله طفولیت و آمادگی براي بزرگسالی بوده و طیف سنی ۱۱-۲۰ سال را دربرمی‏گیرد، با تغییرات برجسته ‏اي همراه می‏باشد. یکی از شایع‏ترین و ناتوان کننده ‏ترین مشکلات نوجوانان، افسردگی است که عملکرد ذهنی و تحصیلی ضعیف، تضعیف ایفاي نقش، افزایش تناقض با والدین و افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی از پیامدهاي آن می‏باشند. مطالعه‏ ی حاضر با هدف بررسی مقایسه‏ ای میزان افسردگی و عوامل تحصیلی مرتبط با آن در دانش‏ آموزان مدارس پسرانه مقطع دبیرستان تیزهوشان و مدارس عادی شهر اردبیل در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷انجام شود. مواد و روش‏ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، انتخاب نمونه به صورت تصادفی از تمام مقاطع پسرانه دبیرستان تیزهوشان و سال دوم دیبرستان از مدارس عادی و داده‏ها از طریق پرسشنامه به دست آمد. ابزار جمع‏آوری اطلاعات شامل پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI)، پرسشنامه افسردگی بک، و پرسشنامه دموگرافیک بود. یافته‏ ها: در این مطالعه تعداد ۱۶۰دانش اموز مقطع دبیرستانی شامل ۱۲۰ دانش اموز پسر تیزهوشان در مقاطع اول و دوم وسوم دبیرستان و ۴۰ دانش آموز مدرسه عادی در مقطع دوم بررسی و باهم مقایسه شدند. بررسی سطح تحصیلات والدین در دانش آموزان نشان داد در دانش آموزان تیزهوشان در ۶۰درصد افراد حداقل یکی از والدین تحصیلات دانشگاهی و در دانش اموزان عادی ۴۲.۵درصد افراد حداقل یکی از والدین تحصیلات دانشگاهی داشتند. بررسی ها نشان داد بین متغییر های سطح افسردگی و سطح تحصیلات والدین، میزان کمک والدین در دروس، ساعات مطالعه، برنامه مطالعه، میزان انتظار والدین از عملکرد تحصیلی، میزان اضطراب ناشی از امتحانات، تفکر به کنکور، تنبیه در مدرسه، طلاق پدر و مادر، میزان شرکت در کلاس های تقویتی ارتباط وجود ندارد وبین متغییر های میزان تنبیه توسط والدین به دلیل مسائل درسی ، میزان رضایت از معلمان، احساس امنیت در مدرسه، رقابت تحصیلی، رضایت از ساعات کلاس، رضایت از نحوه برگزاری امتحانات، مرگ یکی از والدین، میزان رضایت از مدیریت مدرسه و وضعیت اقتصادی با سطح افسردگی ارتباط وجود دارد. نتیجه‏ گیری: در کل به نظر میزان افسردگی در دانش اموزان دبیرستانی تیز هوشان بیشتر از مدارس عادی است و این افسردگی میتواند معلول فشارهای درسی و خانوادگی در این افراد باشد اما کماکان وضعیت اقتصادی خانواده بیشترین تاثیر را در میزان افسردگی دارد.

Title

The study of the level of depression and its associated educational factors in Boys' high Schools students of Gifted and Ordinary schools in Ardabil during the 2018-2019

English Abstract

Background and objective: An adolescent who goes through the childhood and adolescents' ages ranging from 11 to 20 years is subject to significant changes. One of the most common and debilitating problems in adolescents is depression which its consequences include; poor mental and educational performance, role impairment, increased conflict with parents, and suicidal thoughts or suicide attempts. The aim of the present study is to compare the level of depression and its related educational factors among high school students in Gifted high schools and ordinary schools in the city of Ardabil in the school 2018-2019. Methods:In this descriptive-analytical study, the sample was randomly selected from all male students of Gifted high school and the second year of high school from ordinary schools and data were collected through a questionnaire. The data collection tools were children's depression inventory (CDI), Beck Depression Inventory and demographic inventory. Results: In this study 160 high school students including 120 Gifted students in first, second and third grades of high school and 40 ordinary school students in second grade were analyzed and compared. Studying the level of parents' education in students showed that in 60% of students at least one of the parents had university education and in ordinary students, 42.3% at least one of the parents had university education. The findings showed that there was no relationship between the level of depression and the level of education of the parents, the amount of parental assistance in the courses, the study hours, the study schedule, the parents' expectations of academic performance, the amount of anxiety caused by the exams, the thinking of the exam, punishment in the school, the parent's divorce and taking part in the refresher courses. There are relationships between variables of the level of punishment by the parents due to the study issues, the degree of teacher satisfaction, the feeling of school safety, the competition, the satisfaction of the class hours, the satisfaction of the examinations, the death of one of the parents, the satisfaction of the principal, and the economic and the variables of the level of depression. Conclusion:In general, seemingly, depression in Gifted high school students is more than ordinary schools and this depression can be due to family and study pressures in these individuals, but the family's economic situation continues to have the greatest impact on the depression level.

Item Type:Thesis ( MD)
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :آنیتا آذرکلاه
استاد راهنما :پرویز مولوی
استاد مشاور :مهریار ندرمحمدی مقدم
استاد مشاور :سعید صادقیه اهری
دانشجو :حامد خانه دان
Additional Information:شماره پایان نامه: 0748، پایان نامه دکتری حرفه ای پزشکی
Uncontrolled Keywords:افسردگی ، عوامل تحصیلی، دانش‏ آموزان
کلیدواژه ها (انگلیسی):depression, educational factors, students
Subjects:WM Psychiatry
Divisions:Faculty of Medicine > research unit > sumitted thesis
Faculty of Medicine > Department of Pediatrics , Community Medicine
Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology
ID Code:11810
Deposited By: Mr farhad khodaei
Deposited On:25 Feb 1398 12:43
Last Modified:01 Feb 1399 12:06

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...