title

بررسی مشکلات اخلاقی درک شده در محیط های بالینی و ارتباط آن با دیسترس اخلاقی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اردبیل، سال 1395

محمدی, محمدعلی and دادخواه, بهروز and کوچکی فشتمی, نفیسه (1397) بررسی مشکلات اخلاقی درک شده در محیط های بالینی و ارتباط آن با دیسترس اخلاقی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اردبیل، سال 1395. Masters (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.






[img]
Preview
Text - final reserch project report
3MB
[img]
Preview
Text - final reserch project report
32kB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

2MB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

2MB
[img] Other (spss) - فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only

125kB

Official URL: http://lib.arums.ac.ir

Persian Abstract

زمینه و هدف: دانشجویان علوم پزشکی در دوران تحصیل خود در محیط های بالینی با مشکلات اخلاقی فراوانی مواجه می شوند. الگو پذیری دانشجویان از محیط آموزشی ممکن است سبب ایجاد نگرشی مغایر با حقوق گیرندگان خدمات درمانی گردد. دیسترس اخلاقی ناشی از مشاهده مشکلات اخلاقی نیز باعث ایجاد تنش در دانشجویان شده و انگیزه یادگیری را کاهش می دهد. مجموعه این عوامل به شدت نظام سلامت کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. لذا این مطالعه با هدف "تعیین میانگین مشکلات اخلاقی درک شده در محیط های بالینی و ارتباط آن با دیسترس اخلاقی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اردبیل در سال 1395" انجام شد. روش مطالعه: این پژوهش مطالعه ای توصیفی همبستگی بود که روی 600 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهر اردبیل که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند انجام گردید. ابزار گردآوري داده ها شامل پرسشنامه ي پژوهشگر ساخته بود. داده ها توسط نرم افزار آماری21 spss و با استفاده از روش های آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار و...) و آمار استنباطی (one sample t-test، independed t-test،Anova و ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها:يافته ها نشان داد 27/7% دانشجویان در کارگاه اخلاق شرکت کرده بودند و 72/2% آنها بیان کردند بی اخلاقیهای محیط آموزشی را گزارش می کنند. همچنین بین مشکلات اخلاقی درک شده و دیسترس اخلاقی ناشی از آن همبستگی مثبت وجود داشت (0/61=r و 0/001=p). بیشترین مشکلات اخلاقی درک شده و دیسترس اخلاقی ناشی از آن مربوط به حیطه تشخیص و درمان (به ترتیب 17/48±50/86 و15/24±47/86) بوده و بین آن ها ضریب همبستگی مثبت (0/63=r) وجود داشت(0/001=p). میانگین دیسترس اخلاقی در دانشجویان اتاق عمل و دختر بیشتر بوده و این اختلاف از لحاظ آماری نیز معنی دار بود( 0/001>p ). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد بین مشکلات اخلاقی درک شده در محیط های بالینی و دیسترس اخلاقی در دانشجویان دانشکاه علوم پزشکی اردبیل ارتباط وجود دارد. مسئولان آموزشی دانشگاه باید روشها و تمهیدات لازم را برای کاهش عوامل موثر بر ایجاد دیسترس در محیط های بالینی اتخاذ نمایند.

Title

The Survey of perceived ethical problems in clinical environments and its relation to moral distress in students of Ardabil University of medical sciences.

English Abstract

Background and Purpose:Medicals students are facing a lot of moral problems during their study in clinical settings. Students' modeling of the educational environment may lead to an attitude contrary to the recipients of health care. Ethical distress caused by observing ethical problems also causes tension in students and reduces learning motivation. The combination of these factors greatly affects the health system of the country. Therefore, this study was conducted with the aim of "determining the mean of perceived ethical problems in clinical settings and its relationship with the severity of moral distress in students of Ardabil University of Medical Sciences in 2016". Method: This is a descriptive-correlational study that was conducted on 600 students of Ardabil University of Medical Sciences using stratified sampling method. The data gathering tool was a researcher-made questionnaire. Data analysis was performed using SPSS21 and descriptive and analytical statistics. Results: The findings showed that 27.7% of students participated at the ethics workshop.72.2% of them said they are reporting the ethical problems of their educational environment.there was also a positive correlation between ethical problems and moral distress ( p= 0.001 , r =0.61).most of the ethical problems related to the field of diagnosis and treatment (50.68±17.48 and 47.86±15.24) and there was a positive correlation coefficient between them(r =0.63 , p= 0.001).the mean of moral distress was more in the operating room and girl students,and this difference was statically significant (p<0.001. Conclusion: The results showed that there is a relationship between ethical problems in the clinical environment and moral distress among students of Ardabil University of medical sciences. University officials should adopt the necessary measures and measures to reduce the factors affecting the development of distress in clinical settings.

Item Type:Thesis (Masters)
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :محمدعلی محمدی
استاد مشاور :بهروز دادخواه
دانشجو :نفیسه کوچکی فشتمی
Uncontrolled Keywords:مشکلات اخلاقی، دیسترس اخلاقی، دانشجو، محیط بالینی
کلیدواژه ها (انگلیسی):ethicmal problems, moral distress, student, clinical environment
Subjects:W Health professions > W.50 Medical ethics
Divisions:Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing
Faculty of Nursing & Midwifery > research unit
ID Code:12485
Deposited By: Mr farhad khodaei
Deposited On:11 Sep 1398 13:51
Last Modified:29 Mar 1399 11:38

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...